Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Det mesta om varumärken är redan sagt

image142
Klicka för större annons.

Skapa en annons som får läsaren att uppmärksamma, förstå och gilla budskapet. Dessutom ska annonsen få honom eller henne att agera på.

Det var uppmaningen från varumärkesbyrån Label, som ville att jag skulle skriva en annons för dem. En spännande utmaning, tänkte jag, och gav mig i kast med uppdraget.

Bakgrunden
Label Varumärkesutveckling är en varumärkesbyrå med fokus på management. De finns i Göteborg, men arbetar med kunder i hela Norden. Byrån ingår i BBDO Worldwide – världens tredje största kreativa nätverk. Deras främsta konkurrensfördel förkortas BOI. Det står för Brand Orientation Index, och är en djupgående undersökning som företaget gjort tillsammans med varumärkesforskaren Frans Melin. Den kartlägger varumärkesarbetet i 500 svenska företag, och visar att de som aktivt arbetar med sitt varumärke är lönsammare än de företag som lägger krutet någon annanstans.

Målgruppen
Annonsen skulle riktas till en marknadschef, informationschef eller verkställande direktör som antingen 1) vill starta ett varumärkesarbete i organisationen, och inser att denna spelar en avgörande roll i arbetet, eller 2) har en varumärkesstrategi som blivit en hyllvärmare, och som nu söker ett sätt att arbete med varumärkesfrågor internt.

Copyn

Rubriken: Det mesta om varumärken är redan sagt.

Men det finns fortfarande mycket kvar att göra.
I många företag stannar varumärkesarbetet vid vackra formuleringar och flådiga dokument. Verksamheten rullar vidare i samma gamla hjulspår.
Givetvis finns det andra vägar.
Fråga bara våra kunder.
De har klart för sig att ett starkt varumärke inte är något man får, utan något man förtjänar. De har insett att varumärkesarbetet inte är ett ansvar för vissa, utan för alla i organisationen. Label är varumärkeskonsulter som hjälper företag att staka ut vägen och inspirera medarbetarna att dra åt samma håll. Resultatet blir ett varumärkesorienterat företag, där varumärkets fulla potential utnyttjas. Och det bästa är:
Det lönar sig att arbeta varumärkesorienterat.
Det visar forskningsprojektet Brand Orientation Index, som Label genomfört tillsammans med varumärkesforskaren Frans Melin. Varumärkesorienterade företag är dubbelt så lönsamma jämfört med de som inte prioriterar varumärken. Och vi har utvecklat verktyg för att nå dit. Utifrån åtta framgångsfaktorer som är kopplade till lönsamhet hjälper vi din organisation mot varumärkesorientering. Vill du veta hur? Kontakta oss så berättar vi mer.

Annonsen kommer att publiceras i tidningen BrandManager, som utkommer med sitt premiärnummer nu på onsdag (23 maj). Tidningen har som mål "att vara ett av Sveriges mest initierade affärsmagasin och kommer att utgå från hur varumärken kan användas som redskap för ökad affärsnytta".

Tänker du aha!? Eller blaha? Eller jaha, och?



8 svar till “Det mesta om varumärken är redan sagt”

  1. Daniel Andersson skriver:

    Tack så väldigt mycket för denna fina info!
    Kommer glatt att använda denna i kommande projekt!
    Mvh
    Daniel på
    http://www.kandisskvaller.com

  2. Mattias skriver:

    Daniel: Du låter lätt ironisk. Rätt uppfattat?

  3. lord Fredruk skriver:

    Det hela börjar riktigt starkt. Sedan smyger det sig in lite blajblaj, smygskryt och statistik. Men det kanske behövs. Många marknadschefer är riktiga lallare när det kommer till varumärkesfrågorna och de flesta vet inte skillnaden mellan strategi och taktik. Sen är inte jag i målgruppen heller. Jag känner Label, jag vet vad de sysslar med och att de gör det bra. Jag behöver knappast informeras ytterligare. En oklanderlig text är det troligen i vilket fall. Bra jobbat.

  4. Mattias skriver:

    Tack, Fredrik, för ris och ros. Blajblaj, smygskryt och statistik har jag – och uppdragsgivaren – försökt att minimera så långt det varit möjligt, utan att det viktigaste budskapet riskerat att gå förlorat. Istället för att skryta med företagets förträfflighet har jag bland annat valt att lyfta fram deras kunder, och vad Label uträttar tillsammans med dem. Och statistik i form av siffror har jag som synes helt utelämnas. Det faktum att Label, genom sin undersökning, VET att varumärkeorienterat arbete lönar sig kunde omöjligen ha utelämnats.

  5. Patrick skriver:

    Kritiken om skryt och blajblaj kanske kan benas upp. Problemet är som du skriver, att beslutfattare talar om vikten av varumärke men inte handlar därefter. Det beror kanske på att de inte ser varumärke som ett problemområde i verksamheten. Bör man kanske försöka konkretisera nackdelen med ett svagt varumärke, tydliggöra åtgärderna och resultaten. Man kanske inte behöver använda termer som ökad täckningsgrad, rörliga kostnader eller så. Men det är nog i det sammanhanget varumärket måste kommuniceras för att få samma uppmärksamhet som alla andra viktiga områden t ex logistik, finansiering osv.
    Bra sajt förresten!

  6. Mattias skriver:

    Patrick: Kanske har du rätt i detta: många företag ser inte varumärket som ett problemområde (trots att det i själva verket kanske är just vad det är hos många). Att få chefer på ”varumärkessvaga” företag att förstå vikten av varumärkesorienterat arbete är helt enkelt poängen med annonsen. Därför har jag valt att inte konkretisera nackdelarna med ”varumärkessvaghet”. Istället vänder sig annonsen till de ansvariga som har förstått, och är beredda att aktivt arbeta med varumärkesfrågan internt.
    ”Bra sajt förresten!” – Tack. Det värmer. Jag lovar att fortsätta leverera.

  7. Anonym skriver:

    Jag håller nog med om given kritik.
    Det är mycket varumärkes-bs i texten för att vara riktad mot en info-chef som vill gå från samma bs till action.
    Första kolumnen känns vassare än andra.
    Den andra är klyschig och känns som TV-shop (förlåt M.).
    Om ”handling” var ett viktigt ord i uppdraget är texten kanske för lång.
    Men hej, jag kan ingenting om reklam.
    Bra jobbat Mattias.

  8. Mattias skriver:

    Bra jobbat?
    Det vore intressant att mer ingående få höra varför texten är varumärkes-bullshit, klyschig och känns TV-shop.

Kommentera