Det mesta om varumärken är redan sagt

image142
Klicka för större annons.

Skapa en annons som får läsaren att uppmärksamma, förstå och gilla budskapet. Dessutom ska annonsen få honom eller henne att agera på.

Det var uppmaningen från varumärkesbyrån Label, som ville att jag skulle skriva en annons för dem. En spännande utmaning, tänkte jag, och gav mig i kast med uppdraget.

Bakgrunden
Label Varumärkesutveckling är en varumärkesbyrå med fokus på management. De finns i Göteborg, men arbetar med kunder i hela Norden. Byrån ingår i BBDO Worldwide – världens tredje största kreativa nätverk. Deras främsta konkurrensfördel förkortas BOI. Det står för Brand Orientation Index, och är en djupgående undersökning som företaget gjort tillsammans med varumärkesforskaren Frans Melin. Den kartlägger varumärkesarbetet i 500 svenska företag, och visar att de som aktivt arbetar med sitt varumärke är lönsammare än de företag som lägger krutet någon annanstans.

Målgruppen
Annonsen skulle riktas till en marknadschef, informationschef eller verkställande direktör som antingen 1) vill starta ett varumärkesarbete i organisationen, och inser att denna spelar en avgörande roll i arbetet, eller 2) har en varumärkesstrategi som blivit en hyllvärmare, och som nu söker ett sätt att arbete med varumärkesfrågor internt.

Copyn

Rubriken: Det mesta om varumärken är redan sagt.

Men det finns fortfarande mycket kvar att göra.
I många företag stannar varumärkesarbetet vid vackra formuleringar och flådiga dokument. Verksamheten rullar vidare i samma gamla hjulspår.
Givetvis finns det andra vägar.
Fråga bara våra kunder.
De har klart för sig att ett starkt varumärke inte är något man får, utan något man förtjänar. De har insett att varumärkesarbetet inte är ett ansvar för vissa, utan för alla i organisationen. Label är varumärkeskonsulter som hjälper företag att staka ut vägen och inspirera medarbetarna att dra åt samma håll. Resultatet blir ett varumärkesorienterat företag, där varumärkets fulla potential utnyttjas. Och det bästa är:
Det lönar sig att arbeta varumärkesorienterat.
Det visar forskningsprojektet Brand Orientation Index, som Label genomfört tillsammans med varumärkesforskaren Frans Melin. Varumärkesorienterade företag är dubbelt så lönsamma jämfört med de som inte prioriterar varumärken. Och vi har utvecklat verktyg för att nå dit. Utifrån åtta framgångsfaktorer som är kopplade till lönsamhet hjälper vi din organisation mot varumärkesorientering. Vill du veta hur? Kontakta oss så berättar vi mer.

Annonsen kommer att publiceras i tidningen BrandManager, som utkommer med sitt premiärnummer nu på onsdag (23 maj). Tidningen har som mål "att vara ett av Sveriges mest initierade affärsmagasin och kommer att utgå från hur varumärken kan användas som redskap för ökad affärsnytta".

Tänker du aha!? Eller blaha? Eller jaha, och?