Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Ett par år på nacken: Finns det nåt jobbigare??

För fem-sex år sedan började jag riva ut och samla annonser jag tycker om. Det blev inte så många, så jag började samla sådana jag inte tycker om också. Man kan lära sig mycket av båda sorterna. Men att beundra är svårare än att förakta, och därför väljer jag att framöver lyfta fram tycker-om-annonser under kategorin Ett par år på nacken. Först ut: en kampanj för Göteborgs Räddningsmission – en ideell organisation som arbetar lokalt i Göteborg för alla människors rätt till ett värdigt liv . ANR.BBDO har gjort annonsen. Året borde ha varit 2002.

 

image132
Klicka på bilden och se vad som händer.

Copyn
Finns det nåt jobbigare än att det ALLTID samlas vatten här??

Göteborgs hemlösa har värre problem. Din gåva behövs.
Göteborgs Räddningsmission. Pg. 90 04 44-1.


Korta reflektioner

Att göra reklam för ideella organisationer är – och borde vara – en dröm för varje reklambyrå. Inte om man ser till pengarna såklart (de jobben hamnar på det välgörande 90-kontot), men kreativt får händerna spela fritt. Inte konstigt att Ideella organisationer har en egen klass i de flesta reklamtävlingar. Nåväl, nu till annonsen. Det kan kännas som öppet mål att göra reklam för en organisation med ett socialt uppdrag, och använda sig om de beskrattade i-landsproblemen för att visa på skillnaden i våra problem och deras. Men frågan är om inte ANR.BBDO går i mål med denna annons. Jag tycker det. Den har ställt in siktet rätt – och träffar där blodet pulserar som livligast. Smått generat ler man igenkännande.

Jag gillar att texten är handskriven, har känslan av talspråk, att man versalskrivit ALLTID och bjuder på två frågetecken. Det bidrar till äktheten som sipprar fram ur annonsen för Göteborgs Räddningsmission. Den är väl värd att spara.

Träffar den dig?



4 svar till “Ett par år på nacken: Finns det nåt jobbigare??”

  1. Magnus Ivansson skriver:

    Jag gillar det!

  2. Dykaren skriver:

    Ja den annonsen är skön. En skön och hederlig annons. Med hjärtat på det rätta stället…

  3. Tomas Khan skriver:

    I idén påminner annonsen om humorprogrammet Hipphipps sketcher, ”dagens i-landsproblem” (som skulle kunna användas rakt av i samma syfte, bara att lägga till avsändare och slutklämmen, ”det finns de som har värre problem”).

  4. Mattias skriver:

    Tomas: Inte för att det är viktigt, men jag tror att den här annonsen kom före Hipp Hipp. Men det här temat känns oändligt.

Kommentera