Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Ordning

Please copy me är en blogg om att skriva reklam. Här finns snart 150 inlägg om högt och lågt, långt och kort – och allt i en enda lång radda. Det kan vara skapligt frustrerande. Därför har jag skapat detta inlägg, som är tänkt att ge dig en smula överblick över innehållet.

Vad gör en copywriter?
Jag frågar; Filip Nilsson, Lasse Collin och Fredrik Olsson svarar. Snart är det tid att läsa intervjun med Göran Åkestam.

Vem är bäst?
Jag är inte särskilt förtjust i reklamtävlingar, men tycker det är spännande när det drar ihop sig till Guldskrift och Guldnyckeln. Inför årets Guldägget satte jag ihop en specialjury, som fick chansen att säga sitt; Johan Olivero vann. Och inför Guldnyckeln lät jag de nominerade göteborgarna presentera sina bidrag. Adam Wladis gick segrande ut striden.

Håller det måttet?
Jag lyfter upp och snabbanalyserar aktuella kampanjer för Atlas Copco, Preem, SJ, Arla, Västtrafik, Audi, Emmaboda Glasverk, Merajobb.se, Glocalnet och TDC. Bland andra.

Värt att läsa?
Jag har gett mig den på att läsa varenda bok om copywriting – åtminstone på svenska. Jag är en bra bit på väg. Att läsa Jan Cederquist inledande kapitel i Ord till salu är rent magiskt, och Sören Blankings Guldägg & beska droppar är inte långt efter. Konsten att skriva så dina kunder vill köpa (Jack Hansen) och Write to sell (Andy Maslen) är också godbitar för en copywriter. (Eftersom jag inte kan nämna alla har jag gjort en lista).
 
Vad har du gjort?
Jag är fortfarande reklamstudent, men som frilansande copywriter gjort en rad skarpa uppdrag. Kunderna heter Willys, Båtmässan, Handelshögskolan och Label.

Var började det?
Ja, säg det. I augusti 2006 startade jag Please copy me, för att "samla det jag samlar". Det blev en blogg, och det första inlägget gav ordet till Lasse Collin: "Ifrågasätt hela skiten, stå på konsumenternas sida mot kapitalets manipulationer, rådfråga ditt samvete och livserfarenhet om vad som är rätt och fel, ge fan i att fundera på vad kunder och kollegor ska tycka om det du gör, skit i löner och bonusar, glöm tid och rum och lite till, sätt dig sen och skriv det du kommer på."


Och fortsättning följer…



Kommentera