Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Ett par år på nacken: Hur får man människor att gå?

image158

Reklam handlar – tack och lov – inte alltid om att kränga fotbollssockar, kattmat eller dambindor. Ibland handlar det om att få folk att röra på sig. Vi svenskar ska nog inte längre kasta sten i glashus, men något säger mig att amerikanarna fortfarande är än mer inaktiva. En undersökning som gjordes i delstaten Minnesota för ett par år sedan ger mig rätt. Bland de tillfrågade svarade 24 procent att de var fysiskt inaktiva och 49 procent att de var oregelbundet aktiva (motsvarande siffror för Sverige var 11 respektive 46 procent). År 2005 och med dessa alarmerande siffror framför sig tog hälso- och sjukvårdsorganisationen Blue Cross and Blue Shield kontakt med Miami-byrån Crispin Porter + Bogusky. Uppdraget var enkelt: få fler människor i Minnesota att röra på sig i 10 minuter tre gånger om dagen.

Arbetsgruppen
Rob Strasberg och Tom Adams (copywriter), Tony Calcao (art director) och Alex Bogusky (creative director).

Lösningen
Crispin Porter + Bogusky valde att skapa varumärket do, och lyfte fram de där små ansträngningarna i vardagen; som att ta trapporna istället för hissen, att parkera en bit längre bort på parkeringen eller kratta löv i trädgården. I reklamfilmer, på stortavlor och (inte minst) på gator och på arbetsplatser visade de människor hur enkelt det är att vara aktiv. De ritade hopphagar på trottoarerna, satte upp hastighetsmätare på stan och pekade på rulltrappan och sa: 'titta, en trampmaskin'.

Glänsande exempel
Jag tycker att vartenda uttryck i den här kampanjen är glädjande och genomtänkt. Ändå måste jag välja, och då väljer jag att lyfta fram de affischer som placerats ut vid hissarna på arbetsplatser och hyreshus i Minneapolis. Kolla:

image159

Don't let the machines win. Take the stairs.
Groove your body for 10 minutes 3 times a day.

image160

In case of fire take the stairs. In case of boredom take the stairs. In case of holiday overeating take the stairs. In case of high blood pressure take the stairs. In case of big lunch take the stairs. In case of stress take the stairs. In case of fudge sundae take the stairs.

Groove your body for 10 minutes 3 times a day.

Korta reflektioner
Texterna är uppmanande och uppmuntrande på en och samma gång. Och de bär på ett allvar utan att för den sakens skull skippa glimten i ögat. De fungerar som en träningscoach. Här gör man plötsligt det till en lustfylld sportgren att gå i trappor. Det är beundransvärt och visar på ett stort hjärta.

Vad tycker du?

***

Den här kampanjen hittade jag i boken Advertising is dead. Long live advertising! (Thames & Hudson, 2006). Den som vill inspireras av banbrytande reklamkampanjer lånar eller köper den (engelska Amazon säljer den för 275 svenska kronor + frakt).



3 svar till “Ett par år på nacken: Hur får man människor att gå?”

  1. Fredo skriver:

    I löve it.

  2. Hasse Carlsson skriver:

    ett kittlande ”innebördsperspektiv”, känns klockrent.

  3. adhdrockarn skriver:

    klockrent. det borde sitta liknande lappar utanför dörrarna på handels i gbg då det inte finns en elev som väljer att själv dra upp dörren, alla trycker på ”öppna dörren åt mig”-knappen.

Kommentera