Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

För vem skriver du?

"If you want to be a well-paid copywriter, please your client. If you want to be an award-winning copywriter, please yourself. If you want to be a great copywriter, please your reader".

Mannen bakom orden är Steve Hayden, copywritern som – trots att mer än 20 år har runnit under broarna – fortfarande är mest känd för att ha skrivit Apples reklamfilm "1984". Orden hittar jag boken som blivit något av en sommarkompis: Hey Whipple, Squeeze this (Luke Sullivan, 1998, 2003). Det är riktigt vass, och jag ber att få återkomma med en mer utförlig recension när jag läst ut den.

Läs också
Charlotte Wik (Finest.se): Vad är bra reklam?

The copy shop: How to write better advertising copy



4 svar till “För vem skriver du?”

  1. Nick skriver:

    Hey Whipple är mycket bra. Klart intressantast av de böcker jag har läst hittils (ingen ansenlig mängd, men ändå).

  2. Mattias skriver:

    Ja, och på Adlibris behöver man knappt betala en hundring för att få hem en ordentlig lektion om copywriting.

  3. Nick skriver:

    Helt klart värt. Jag köpte mitt exemplar för nästan 200, och det tyckte jag var värt pengarna.

  4. Jörgen Johnsson skriver:

    Ett ämne som aldrig blir inaktuellt. Alltför många glömmer målgruppen. Steve Hayden har alltid haft en vass penna.

Kommentera