Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Gyllene idéer uttryckta i ord

image165
Jag är närmast bergsäker på att Fuck logic är den bok som flest svenska reklammakare och reklamstudenter sett till att skaffa sig under det senaste året. Och det är få böcker som folk pratar så odelat positivt om. "Det är som att man blir alldeles gasad varje gång man läser den", jublade en copywriter som jag träffade under praktiken i höstas. Jag håller med; det här en lysande bok att sluka eller långsamt idissla. Helt klart är att författaren Per Robert Öhlin åstadkommit en efterlängtad bok om idéer i en "alltmer cynisk och fyrkantig kommunikationsbransch".

image166
Copywriter: Pushpinder Singh. Byrå: Ogiily & Mather, Mumbai.

Guld för en copywriter
Fuck logic är en bok om idéer; hur man får dem, hur man utvecklar dem och vilken vansinnig kraft som finns i de riktigt vassa. Den bjussar på mängder av inspirerande exempel och 33 tändstift för tanken. Också sett ur ett copywriterperspektiv är detta guld; många av de idéer som Per Robert Öhlin lyfte fram i boken har gestaltats i rena textannonser. Bland de långa textannonserna kan Lars Forsberg (Centerpartiet), Eugene Cheong (Healthline) och David Abbott (Volvo) nämnas. Bland de med en-rubrik-som-säger-alltid hittar du Neil French (XO Beer/Singapore Press Holdings), Greg Eiden (Blue Cross, Oregon) och Pushpinder Singh (Cancer Patients Aid Association). Köp boken om du vill läsa vad de skrev.

Per Robert Öhlin är art director och copywriter med 25 år i reklambranschen. Han har, förutom Fuck logic, skrivit en bok om varumärken. Den heter Branding enligt Forrest Gump. Hos Bold får du båda böckerna för 299 kronor (inklusive frakt).



Ett svar till “Gyllene idéer uttryckta i ord”

  1. Lars Carlén skriver:

    Tips på en kreativitetsbok ur ett teaterperspektiv är ”Impro: improvisation och teater” av Keith Johnstone. Även om boken inte är skriven för copywriters tycker jag att den är bra läsning
    om man är intresserad av copywriting. Den handlar om spontanitet och beskriver olika teaterövningar för detta. (Numera går den tydligen bara att köpa på engelska.)

Kommentera