Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Reklamen har förbrukat förtroendet

Och den har sig själv att skylla. Genom att skrika och viska och inte ta folk på allvar har reklamen lagt snaran om sin egen hals. Det finns många bovar som borde ställas till svars för att dag ut och dag in rasera förtroendet för en hel bransch, men det är svårt att rangordna dem.

image184
Vrid på huvudet om du vill se vem han är. Vrid tillbaka huvudet om du håller med mig om detta:

Att de som skapar de klockannonser som hamnar i tidningen hör alla gånger dit. Och de lider av det motsatta problemet: de tar sig själva på oproportionerligt stort allvar. Grabba tag i vilken, någorlunda exklusiv, tidning som helst ur hyllan och du kommer att bläddra (förbi) annons på annons som vill sälja dig en klocka med samma tomma blaha-blaha-argument. Det kvittar lika om avsändaren heter IWC, Rolex, Tag Heuer, Patek Philippe eller Mont Blanc; de gör alla på samma sätt: visar klockan, klämmer in en kändis, skriver en text som är som spott i ansiktet och trycker dit logotypen i hörnet. Det är klart och det är enkelt och det förflyttar inte deras varumärke en centimeter i någon riktning. Och är det kanske det som är meningen; att bevara traditionen och upprätthålla fasaden? Att fortsätta att göra som de alltid har gjort?

Rena lögner
Och letar du efter floskler hittar du dem här. Allesammans och allihop. Ett klockmärke – som ska vara tacksamma att jag glömt bort vilket – basunerade för något år sedan ut att "klockan säger mest om vem du är". Verkligen? Verkligen inte! Och Patek Philippe menar att du egentligen inte äger deras klocka (om du nu äger en), "you merely take care of it for the next generation." Äh, lägg ner.

Någon?
Kan ingen göra någonting annorlunda, något med hjärta och känsla som gör att jag vill köpa just den där dyra klockan, istället för att behöva känna att avsändaren tror att jag går på precis vad som helst? Vem gör det som sticker ut? Och vad tycker du?

***

Hugh MacLeod
, serietecknare och före detta copywriter, kastar sin vassa penna mitt i prick här:

image185

Och om konsumenten dejtade reklamen skulle det förmodligen sluta såhär.



11 svar till “Reklamen har förbrukat förtroendet”

  1. Samuel skriver:

    Så grymt sant! Egentligen är det vädigt mycket reklam som är sådär meningslös fast man har glömt det.

  2. lord Fredruk skriver:

    Intressant. Jag har försökt att göra det annorlunda för en urtillverkare, eller rättare sagt urverkstillverkare, en gång.
    Den lilla obetydliga annonsen blev en hygglig käftsmäll åt de varumärkesbetuttade. Kunden fick ränneskita och körde på sitt gamla bla bla bla istället. Kunden jobbar med något annat idag.

  3. Mattias skriver:

    ”Kunden jobbar med något annat idag.” – Det är vi tacksamma för.

  4. Fredo skriver:

    Well, Mattias jag håller med. Och inte. Just klockreklamen är intressant för att den uppenbarligen fungerar och jag tror visst att det finns en hel del människor som vill identifiera sig med Brad Pitt eller Pierce Brosnan. Äger du en klocka som är del av din personlighet, eller ännu bättre, en förlängning av den så är det lite som Patek säger. Problemet är bara att man inte ska skriva folk på näsan. Grejen är ju att visa det så att du känner det.
    Det finns riktigt mycket dålig reklam därute, både hantverksmässigt och rent kommunikativt. Oftast det senare som tenderar att bli information och fördummande.

  5. Mattias skriver:

    Fredo: tack för att du tagit dig tid att reflektera över vad jag skrivit. Visst finns det människor som vill identifiera sig med snygga, kända män (inget konstigt i det). Min poäng är bara att denna typ av reklam känns galet oinspirerad. Att den ”uppenbarligen fungerar” gör den tyvärr inte till bra reklam. Och när allt kommer omkring är inte klockan det som säger mest om vem du är. Låt oss fortsätta att bekämpa dålig reklam. Det gör man (antar jag) genom att göra bra reklam.

  6. lord Fredruk skriver:

    Vet inte om detta är en nyhet, men så här ligger det till: All reklam fungerar. Nästan all i vilket fall. Sen är frågan bara hur bra den fungerar och hur bra marknadsföringsnetto den ger, d v s hur mycket man får tillbaka på sin reklaminvestering. Kändisreklam i gemen brukar i de flesta I-länder ha lite problem med den balansen.

  7. Mattias skriver:

    ”All reklam fungerar.” Ingen nyhet kanske, men det är lite synd att det är så. Det gör att usel reklam kan fortsätta att grassera värre än vinterkräksjukan.

  8. Fredo skriver:

    Det är svårt att bedöma vad som egentligen är ?bra reklam? eftersom reklam i sig syftar till att bygga ett varumärke och som slutfjutt också sälja en produkt. Det finns en trojka i vår värld, som jobbar med reklam, som tar sig själva på lite för stort allvar och tror att snygga annonser är det gäller, grovt generaliserat. Men jag tror att man hela tiden ska stå med ena benet i inspirerande saker som gör reklamen smart och som får människor att känna sig så, och det andra benet i den kranka verkligheten bland arbetslösa och sjukskrivna människor. Då tror jag att reklam blir ?bra reklam?. Lycka till med jobbet förresten.

  9. Mattias skriver:

    Att man tar sig själva på stor allvar och tror att snyggt är bäst blir alltid fel. Det måste finnas relevans i reklam. Och mänsklighet. Jag tror att det är det du menar när du skriver om att ha ett ben i varje läger.
    Tack för lycka till. Jobbet rullar på bra.

  10. Emil H skriver:

    ”Att den ‘uppenbarligen fungerar’ gör den tyvärr inte till bra reklam.” – I begreppet ”fungerar” kan man naturligtvis lägga in en hel massa, det beror på vad avsändaren vill uppnå (vilket också gör det lite svårt att göra en kvalificerad bedömning av de klockannonser som du nämner utan att känna till utmaningen). Men rimligtvis innebär ”fungerar” att reklamen gör sitt jobb. Om du tycker att det ändå är dålig reklam – då undrar jag om du inte har tappat bort reklamens syfte. Hur ”inspirerad” reklamen är väl ändå fullständigt ointressant. Reklam är en investering. Då bör vi också värdera den som en sådan.

  11. Mattias skriver:

    Emil H: Jag tror mig inte ha ”tappat bort reklamens syfte”. Det kan mycket väl hända att de flesta reklamkampanjer som görs för till exempel klockor ”fungerar” och gör sitt jobb. Min poäng är att de är varandras tvillingar, och att alla verkar rädda att göra någonting som bryter mönstret.
    Det är vad jag menar när jag hävdar att reklamen känns ”oinspirerad” (och i mitt tycke är det inte fullständigt ointressant). Se bara på Neil French, som jag skrev om för ett tag sedan. Innan han gör en annons studerar han andra annonser för samma typ av produkter, för att försäkra sig om att hans annons radikalt skiljer sig från dessa. Ett föredöme?

Kommentera