Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Så blir du inte mer kreativ

image167
"Man blir inte mer kreativ av att i detalj sätta sig in i hur den kreativa processen fungerar, lika lite som man blir stjärnkock genom att i detalj läsa checklistor och recept. Man blir stjärnkock genom att laga mat och genom att öva sig på att laga mat och man blir bra på att få idéer genom att öva sig på att få idéer. […] Man ska tvinga sig själv att göra mer kreativa övningar som att gå på målarkurs, skriva en dikt, dansa, lösa problem och konstant tvinga sig själv att hitta fler lösningar på problem man ställs inför och fråga sig själv hur man skulle kunna göra något tvärtom."

Kreativitetsexperten Fredrik Härén har skrivit en bok som heter Idébok. Läs den. Sedan kan du ge dig i kast med uppföljaren. Den heter Idébok 2.



Ett svar till “Så blir du inte mer kreativ”

  1. Kalle Lind skriver:

    Jag är minst sagt tveksamt inställd till Fredrik Härén. Han föreläste för oss på Hyper Island när jag gick där för 3 år sen, och även om han har många rätt så tycker jag han har minst lika mycket fel.
    Hans grundidé är, som jag förstår det, att idéer kommer bli allt mer värdefulla för samhället samtidigt som själva utförandet kommer minska i värde. Det här är en bra iaktagelse, Sverige är till månt och mycket byggt på att vara bäst i världen på att utveckla och producera produkter. Nu däremot när allt mer produktion kan läggas i billigare länder måste vi ersätta den inkomsten på något sätt, och varför då inte idéer, det är trots allt där allting startar.
    Den här grundtanken tycker jag kommer lite i skymundan i hans bok. Jag förstår vad han vill göra, men hans exempel och framförallt hans sätt att föreläsa fick mig att känna avsmak. Att peka ut tidiga design-problem (t ex exemplet med tåg-vagnen som han tar upp i boken) och mer eller mindre förlöjliga dom tycker jag är att missförstå hela idé- och produktutvecklinsprocessen. Man måste få göra fel för att kunna göra rätt.

Kommentera