Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Detta kan du ha missat i sommar

Kanske har du, likt miljonen svenskar, idag återgått till arbetet. Du har säkert varit lite bortkopplad i ett par veckor, kanske utomlands om du haft tur. Och nu är det du som sätter tänderna i nya projekt, sorterar gamla pappershögar och drar upp riktlinjerna för höstens storslagna verk. Please copy me vill hjälpa dig att inte missa någonting av det som skrivits på bloggen i sommar.

Detta har hänt
Jag har reflekterat över nyfikenhet, skrivit om döden, och om orden fiffa och bouzarr. Jag har läst Svensk reklam är skit (och till hösten intervjuar jag författaren Björn Schumacher). Jag har genomskådat en grädde-på-moset-tidning och tagit till mig en jordnära (den heter Macho). Jag har köpt en mackapär att spela in intervjuer med. Och jag har blivit glad över en sparkcyklande fyraåring som avbryter kundmöten. Jag har ställt fyra frågor till Patrik Hadenius, som är chefredaktör för nya Språktidningen, och jag har förfasat mig över den ytliga klockreklamen och undrat om after beach skrivs med stora bokstäver och frågat mig om man får säga copy och om våra bokstäver verkligen räcker till. Dessutom har jag skrivit vad jag tycker om boken Fuck logic.



Kommentera