Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Du gröna nya bil

image203

Renault vill vara en miljövänlig biltillverkare. Därför introducerade man under våren 2007 miljöbilskonceptet Renault eco2. Nu kommer Mégane Flex Fuel, deras första etanoldrivna bil på den svenska marknaden. Helt i rätt tid, kan man tycka, men också aningen sent. Många är de biltillverkare som börjat köra längs den gröna linjen. Låt oss titta närmare på en av annonserna. Bakom kampanjen står informationsavdelningen för Renault Sverige.

Copyn
Rubrik: Färska grönsaker

Svarta avgaser, svart asfalt och svart metallic. Eller gröna landsvägar och grön bil. Ja, det miljövänliga sitter ju inte i lackfärgen men varför inte släppa in mer grönt i tillvaron. Vårt bidrag är miljöbilen Mégane Flex Fuel som körs på E85 bioetanol. Den ger då 70-80 % mindre utsläpp av fossil koldioxid än vid bensindrift och får en miljöbilspremie från staten på 10.000 kronor. Men Mégane Flex Fuel har inte bara miljön i tanken. Den är tillverkad i en miljöcertifierad anläggning och kan återvinnas till minst 95 %. Välkommen till din Renaulthandlare för en närmare titt och provkörning. Bilen finns med 13 olika lackfärger. Alla garanterat lika gröna.

Korta reflektioner
Det här känns övertydligt, närmast Ö-V-E-R-T-Y-D-L-I-G-T. Rubriken konstaterar det som bilden visar (färska grönsaker). Och jag nästan hör arbetsgruppen överlägga: "Det är bra: vi visar en grön bil, och en grön paprika och en grön gurka. Och så skriver vi 'Färska grönsaker' och grönfärgar ordet 'grön'. Då går det ju inte att misstolka budskapet." Och jag kan bara hålla med. Det här fattar man. Flera gånger om. Och det är ingen komplimang.

Rubriken ska fånga läsaren. Den första meningen ska leda läsaren vidare. Här känns den första meningen tung och ofullständig. I bidraget till "mer grönt i tillvaron" finns heller ingenting unikt, och ingenting som inte redan sagts förut. Många bilar får idag en miljöbilspremie för att de ger minskade utsläpp. Att större delar av bilen kan återvinnas är inte heller det sensationellt (2015 ändras till och med den lagstadgade gränsen från 85 till 95 procent). Och när man klämmer till med klyschiga "miljön i tanken" vill jag faktiskt sluta läsa. Det bästa i texten har man sparat till sist: det faktum att alla Mégane Flex Fuel, oavsett lackfärg, är gröna. Där finns ett frö till någonting större, och det är synd att man inte tagit tillvara på det. Eller har tänkt annorlunda från första början.

(Ni som läst bloggen ett tag vet att jag inte är mycket för att ohämmat kritisera. Jag vet att det ibland är svårt att skapa reklam och att det ibland är lätt. Men att lyfta fram och analysera både bra och dålig reklam är viktigt för att utveckla sitt eget skrivande och tänk. Det tror jag. Att Renault i det här fallet inte gjort bättre ifrån sig förvånar mig.)

Har jag fel? Är detta i själva verket en lysande annons, som säljer bilen och lyfter varumärket på ett enastående sätt?

Läs mer
Please copy me: Plötsligt bryr sig alla om miljön
Please copy me: SJ och King sätter bollen i krysset
Please copy me: Västtrafik-effekten räddar världen

Missa inte ett besök på Sveriges miljöbilsportal.



12 svar till “Du gröna nya bil”

  1. Du gör rätt i att kritisera, kampanjen är löjligt dålig. Informationsavdelningen på Renault har bland annat missat grundregeln att text och bild inte skall säga samma sak.

  2. Hasse Carlsson skriver:

    Varför skall jag som köpare bry mig om miljön? Har jag barn som kommer få ”skörda det jag sår”? Vad är den långsiktiga innebörden av att köpa en Renault? Hos mig startar den inga processer. Nej, känslan av att ”högre herrar” har lagt sig i är stark. Eller är det en kulturkrock, Frankrike – Sverige?

  3. Buteo skriver:

    Det är helt rätt att såga när så behövs. Själv fick jag fullständigt rascha när jag såg Fågelbrohus i somras (tror jag skrev av copyn i min blogg). Renault missar grovt här, tycker jag. Du har helt rätt om rubriken – den ska leda in, men här får den mig bara att sucka

  4. Fredo skriver:

    Jag tycker att du har alldeles rätt. Jag hade valt att visa bilen som den ser ut och i SVART rubrik kanske skrivit: Kravmärkt. Det hade i mina ögon var bättre. Vad tycker du?

  5. Mattias skriver:

    Fredo: Ja, man brukar ju söka någon slags kontrast, och det har man missat här. Jag skulle föreslagit en lösning där man skrivit: ”Nya Megané finns i 13 färger. Alla är lika gröna.”

  6. Martin skriver:

    Enig. Annonsen når inte sin potential. Den har en mängd vägar den kan gå. Istället stannar den platt. Jag är inne på Fredos väg. Men kanske jag valt att travestera på Fords gamla devis och gjort om den till: Välj vilken färg du vill, bara den är grön.

  7. Anonym skriver:

    bra gjort, annonsen ar kass.

  8. Dennis Wallén skriver:

    Jag var ansvarig AD för denna kampanjen. Kul att läsa alla åsikter om den, även fast nästan inget verkar vara positivt. Tar åt mig av kritiken och hoppas ta lärdom av den.

  9. Mattias skriver:

    Dennis: Modigt av dig ”komma ut” efter att ha fått en del negativ kritik. Det vore spännande att höra hur ni resonerade när ni tog fram kampanjen.

  10. Dennis Wallén skriver:

    Känns kanske lite fel att kommentera detta in public allt för mycket. Men jag kan väl berätta att hela arbetsgruppen bestod av mig och en copy. Själva grundtanken var att inte trycka ner miljöbudskapet i halsen på folk utan göra det lite mer lekfullt. Detta är bara en av flera annonser i denna gröna kampanj, alla med en lättsam ton. Vi resonerade som så att dom flesta vet nu vad grönt står för och att färgen grön förknippas starkt med allt vad miljö heter. Vi ville så långt det gick undvika pekpinnar och tryck på folks dåliga samvete. Allt detta i kombination med att samtidigt få med sig återförsäljarnas gillande, som normalt sett endast tittar på att budskapet andas mycket ”sälj”.
    Reaktioner från återförsäljarna har faktiskt varit väldigt positivt, så även från uppdragsgivaren Renault. Därmed är inte sagt att det inte skulle kunna göras bättre.

  11. Mattias skriver:

    Dennis: Spännande att få höra något om tänket bakom, och om de positiva reaktionerna ni fått. Du verkar ta kritiken på rätt sätt, och försöka dra lärdom av den.

  12. Dennis Wallén skriver:

    Alltid kul att kunna bidra med något till debatten. Lycka till på jobbet. Faktum är att jag sökt en av era lediga tjänster på Valentin&Byhr men jag blev aldrig kallad till någon intervju.

Kommentera