Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

En pärla för de tokintresserade

image189

Har du saknat en tidning om språk? I slutet av augusti finns den. Efter att Språkvård sa hej då under våren (den har utkommit i över 40 år) är det dags att säga hej till Språktidningen. Tidningen kommer ut med sex nummer om året och hoppas bli en pärla för "alla som skriver, läser, talar och lyssnar – vare sig man gör det i jobbet eller bara för att det är kul." Please copy me har pratat med chefredaktören Patrik Hadenius.

image188
Patrik Hadenius är chefredaktör på Språktidningen.

Språkvård – som är Språktidningens företrädare – kändes som en ganska torr tidskrift. På vilket sätt är Språktidningen annorlunda?
– På ytan kommer Språktidningen att se mycket annorlunda ut jämfört med Språkvård. Språktidningen är rikligt illustrerad, över 80 sidor tjock och med betydligt fler olika typer av texter. Här finns underhållande reportage, inspirerande artiklar och allmänbildande populärvetenskap. En del av innehållet kommer dock att kännas igen från Språkvård. Det som var mest populärt, bland annat avdelningen med Frågor & svar, finns kvar i nya Språktidningen.

Vad får den som köper första numret läsa om?
– Första numret är just nu på tryckeriet och kommer ut i Pressbyrån i slutet av augusti. Det innehåller bland annat en artikel om förbjudna ord, en annan om vilka ord i ungdomsspråket som överlever och klarar sig in i vuxenspråket och en tredje om nya konstgjorda språk som lajvare använder när de leker orcher i skogen. Där finns också artiklar om sumerisk språksnobbism och högskoleprovets könsaspekter. Till det kommer en språkhistoria av Fredrik Lindström och en brevväxling med Astrid Lindgren om ordet spunk. Och mycket mer.

Vad har Språktidningen att ge den som är tokintresserad av reklamtexter?
– Förhoppningsvis både inspiration och nytta. Inspiration i form av intressanta artiklar och roliga språkspaningar. Nytta i form av användbara tips och råd för den som skriver. Exakt hur användbar tidningen blir handlar till viss del om hur mycket de tokintresserade hör av sig med frågor och iakttagelser. Ja, så gäller det förstås att de prenumererar på tidningen också, så att vi har råd att ge ut den…

Den som inte vet bättre talar ibland om svenskan som ett fattigt språk. Nämn vad du tycker är språkets vackraste ord, fulaste ord och mest användbar nyord.
– Jag var nyligen på en resa med en guide som hela tiden använde ordet absolut i tid och otid. Och nu har jag till min häpnad märkt att jag börjat göra det också. Absolut är knappast ett fult ord, men jag gillar inte när jag märker att jag överanvänder ord. Det är absolut dags att sluta med det. Till andra fula och sedan länge alltför överanvända ord hör också mångfald. Hu.
– Till de vackra orden hör positiva ord, som lysande och strålande. Härligt är också ett vackert ord.
– Bland nyorden är det dock ett mer negativt ord som jag tycker att jag har riktigt användning av: dissa. Det dök upp för tio år sedan, så det kanske inte räknas som nytt, men det fyller en lucka och är väl därför det fått vara kvar.

Att prenumera på Språktidningen kostar 365 kronor för ett år (6 nummer). Just nu ger redaktionen 100 kronor i prova-på-rabatt (265 kronor alltså). Det går också bra att prova 3 nummer för 140 kronor. Läs mer här.



Kommentera