Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Idag fyller jag 1 år. Det kan du och din kompis vinna på.

image199
Boken som fick mig ordentligt intresserad av reklamtexter. Nu kan du och din kompis enkelt vinna varsitt exemplar.

Bloggen Please copy me föddes ur mitt behov att "samla det jag samlar" om konsten att skriva reklamtexter. Det var precis ett år sedan nu, och då hade jag precis fått praktikplats. Nu har jag skrivit över 170 inlägg och fått jobb som copywriter. Och jag fortsätter framåt; det finns mycket kvar att lära. Jag har knappt lärt mig att gå.

Tävlingen
För att fira min första födelsedag har jag ordnat en tävling. Den är enkel och den handlar om dig som läser (du är ju trots allt den viktigaste ingrediensen i kaksmeten). Tävlingen fungerar såhär: du skickar ett mejl till en kompis, som du tror skulle vara intresserad – men trots det – har missat att besöka Please copy me. Det kan vara din kollega, din språkpolisiära mamma eller någon annan som behöver en kraftig injektion av reklamtexter. Skriv vad du vill i mejlet, och bifoga adressen till Please copy me (www.pleasecopyme.blogg.se).

Tipsad?

Sedan är allt upp till din tipsade vän. Han eller hon går in på bloggen, och läser det här. För att ni båda ska delta i tävlingen krävs att hon eller han skickar ett mejl till mig på adressen mattias@akerberg.com. Skriv GRATTIS i ämnesraden, och ange för- och efternamn samt mejladresser till den som tipsat och dig själv.

Vinsten
Tävlingen pågår fram till 12.00 på lördag (25 augusti). Då drar jag – slumpvis såklart – ett namn ur högen. Vinnare blir både den som tipsat och den som blivit tipsad. Priset är varsitt exemplar av Jack Hansens ypperliga Konsten att skriva så dina kunder vill köpa (totalt värde 706 kronor). Det är en extremt handgriplig bok som lär dig att vassa rubriker, magiska webbtexter och dessutom avslöjar hemligheten bakom bra reklam.

 Lycka till!

Vi som är med i tävlingen (hittills)
– Fredrik Rosvall har tipsat Maja Arvidsson
– Karin Ericson har tipsat Stefan Andersson
– Carl-Henrik Monrad-Aas har tipsat Henrik Möller
– Carl-Henrik Monrad-Aas har tipsat Joseph Engman
– Carl-Henrik Monrad-Aas har tipsat Andreas Warberg
– Daniel Ståhl har tipsat Fredrik Lindeborg

Vinnarna
Daniel Ståhl och Fredrik Lindeborg vann tävlingen.
Please copy me gratulerar.



11 svar till “Idag fyller jag 1 år. Det kan du och din kompis vinna på.”

  1. Karin skriver:

    Är jag blåst? Vilken adress ska det första mailet skickas till?

  2. Mattias skriver:

    Du är säkert inte blåst. Det första mejlet (med länk till bloggen) skickar du till valfri kompis, som sedan skickar ett mejl till mig.

  3. André skriver:

    Jag har redan boken. Annars hade jag också varit med.

  4. Mattias skriver:

    André: Tänk igen. Du har chansen att vinna två böcker och möjlighet att bli omåttligt populär hos två kompisar. Vad väntar du på?

  5. André skriver:

    Jag är redan omåttligt populär 😉

  6. Fredrik R skriver:

    Det där är en riktigt bra och användbar bok för alla som någon gång behöver skriva en säljande text. Men jag måste passa på att ställa en fråga till författaren, som ju besöker denna blogg rätt ofta: Hur nöjd är du med typografin på en skala från 1 till 10? För mig ser den ut som något en genomsnittlig gymnasieelev snickrat ihop i Word.

  7. lord Fredruk skriver:

    Verkar som att jag är först. Grattis på ettårsdagen.

  8. Mattias skriver:

    Åh, tackar. Alla verkar stirra sig blinda på priset, och strunta i födelsedagsbarnet (som ju egentligen bara är en liten tjock blogg när allt kommer omkring).

  9. Jack Hansen skriver:

    Fredrik R:
    På en skala 1-10:
    2

  10. Jack Hansen skriver:

    Mattias:
    Happy Birthblogday!

  11. Mattias skriver:

    Jack: Tack ska du ha. Daniel och Fredrik har inspirerande läsning att se fram emot.
    Fredrik R: Jag invände också mot den rent formmässiga utformningen av boken, då jag skrev om den för ett år sedan:
    http://pleasecopyme.blogg.se/120906200023_sdas.html

Kommentera