Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Noll ordning på dagarna

image191
På tisdag sparkar vi igång Göteborgs kulturkalas. Det blir sex dagar med mat och dryck, teater och dans, och musik för alla smaker på festplatser runtom i stan. Hela kalasprogrammet finns på goteborg.com/kulturkalaset, eller i din mobil på mobil.goteborg.com. Varje kulturkalasdag hittar du dagsprogrammet i GP. Välkommen på kalas!

Imorgon börjar Göteborgs kulturkalas – en sex dagar lång stadsfestival med musik och dans, och mat och dryck, och teater och film. Och en del annat såklart. Under slutet av sommaren har jag varit copywriter* i arbetsgruppen på Valentin & Byhr, som marknadsfört evenemanget. Under helgen startade nedräkningen med tre annonser i Göteborgs-Posten. Tanken var att få folk i Göteborg (och alla andra som kommer till kalaset) ordentligt taggade inför tisdagen. Jag har skrivit annonserna, och du får gärna säga vad du tycker.

 

image192
Annonser för Göteborgs kulturkalas (publicerade i Göteborgs-Posten söndag 12/8 och måndag 13/8)


Förresten…

Här är mina tre detta-tänker-jag-inte-missa-under-kalaset:
1) Du levande – Sverigepremiär för Roy Anderssons nya film (Royal, lördag 20.00)
2) Anna Ternheim – magisk sångerska (Lilla Bommen, lördag 22.45)
3) Sofia Karlsson – minst lika magisk sångerska (Kungstorget, torsdag 20.00)


* Jag vill på inget sätt ta åt mig hela äran/ansvaret. Christian Wetter har varit copywriter på större delen av kampanjen för Göteborgs kulturkalas.



21 svar till “Noll ordning på dagarna”

  1. André skriver:

    Först förstår jag ingenting. Sen förstår jag mer. Till sist har jag förstått. Problemet är nog att jag är norrlänning och direkt inte fattar vad nedräkningen är till då jag läser rubriken. Detta är ju självklart för en göteborgare.

  2. André skriver:

    Bortsett från min okunnighet så tycker jag det är en klämmig nedräkning. Brödisen är rakt på sak och säger vad som skall sägas. Vad det är, när och hur man får info. Avslutas med en trevlig uppmaning. Det är alltid skönt att veta att man är välkommen på kalas :)

  3. André skriver:

    trist att man kan skriva så korta kommentarer.

  4. tevel skriver:

    På ett mjukt och lättsamt sätt uppmanas vi till traditionsenlig göteborgsfylla för en vecka. Lördag varje dag, hela veckan! Det tackar vi för. Bra jobbat, Mattias! Du vet precis vad jag, och många andra göteborgare, tycker om lördagar 😉 /t

  5. Charlotte Wik skriver:

    Bra jobb, Mattias.

  6. Martin skriver:

    Det står:
    Varje kulturkalasdag hittar du dagsprogrammet i GP.
    Jag undrar om inte ett i mellan du och dagsprogrammet skulle göra meningen lite mer förståelig?

  7. Mattias skriver:

    André: Att vara göteborgare underlättar. Även här…
    Tevel: Haha, du är för skön.
    Charlotte: Kul att du gillar det.
    Martin: Jag är böjd att inte hålla med dig. Jag förstår inte vad ett i skulle tillföra (förutom förvirring). Förklara gärna, så kanske jag förstår (kan vara jag som är trög).

  8. Fredrik R skriver:

    Visst, Martins förslag ger en grammatiskt korrekt mening som inte heller innehållsmässigt är alldeles uppåt väggarna. Men formuleringen blir betydligt luddigare, och framför allt framgår inte själva poängen – nämligen att programmet står att läsa i tidningen VARJE DAG.
    Bra jobbat Mattias, jag gillar annonserna. :-)

  9. Mattias skriver:

    Tack för gillandet, Fredrik.
    För att reda ut det språkliga:
    jag ville kommunicera att man varje dag hittar det dagsaktuella programmet i GP. Därför skrev jag: ”Varje kulturkalasdag hittar du dagsprogrammet i GP.” Att skriva ”Varje kulturkalasdag hittar du i dagsprogrammet i GP.” ger en något annan betydelse, något i stil med att samtliga kulturkalasdagar står listade i något slags dagsprogram, vilket ju inte är fallet. Är du med mig, Martin?

  10. Maria skriver:

    Jag gillar dem! De är lite kluriga men ändå direkta och så får de mig att le – och det gillar jag. Bra jobbat, Mattias!
    Däremot tyckte jag inte att den andra delen i kampanjen kom fram på samma positiva sätt – inbjudningskorten. Idén är det inget fel på, men det var så herrans många kort i samma annons (som gått i GP). Rörigt. Synd. Men igår såg jag ett utvalt kort på en abribus och det var mycket bättre.

  11. Riktigt snyggt, jag älskar sådana rena, enkla lösningar! (En variant till sista mening hade varit ”Välkommen till kalaset!”. Den bestämda formen skulle i mitt tycke förstärka känslan av ”Wow, this is it!”)

  12. Mattias skriver:

    Maria: annonser som får en att le är sorgligt sällsynt. Låt oss skapa fler sådana. Tack för ”bra jobbat”.
    Mattias Sjöstrand: Kul att du gillade lösningarna. Och visst, jag ger dig rätt om avslutningen. ”Kalaset” hade säkert förstärkt känslan ytterligare.

  13. Martin skriver:

    Jag är med dig Mattias. Jag läste ordet kulturkalasdag som dagens kulturhändelser istället för varje dag. Inte första gången som jag läser fel. Är det för att jag själv är copywriter tro?

  14. Mattias skriver:

    Martin: Det är lugnt. Du är inte ensam; vi är nog många som både skriver och läser lite för snabbt ibland. Jag är definitivt en av dem, och märker ofta hur jag tänker rätt, men skriver fel.
    Detta skrev jag ett inlägg om i höstas:
    http://pleasecopyme.blogg.se/071006102526_skillnaden_p_att_skriva_fel_och_.html

  15. Ida skriver:

    Heja! Jag gillar den här. Väldigt bra!

  16. Karin skriver:

    Appropå din… Jag har gjort en annonskampanj i samband med Malmöfestivalen och när jag såg din kände jag igen mig lite. Men det beror nog mest på typsnittet. Gå gärna in på min blogg där jag precis lagt upp den och säg vad du tycker. /K

  17. Mattias skriver:

    Länken funkar inte.

  18. Karin skriver:

    oj då. Lite snabb på tangenterna. http://ohmyequity.blogspot.com/2007/08/blog-post.html
    Nu ska det fungera. Som nykläckt copy även om jag jobbat med reklam i några år har jag precis startat sidan som blir lite som mitt eget bibliotek antar jag.
    Tack för en bra blogg!

  19. Mattias skriver:

    Karin: jag har besökt din blogg och skrivit min åsikt om dina annonser. Kul att du läser min. Jag hoppas att det ger dig ett och annat matnyttigt.

  20. Anna A skriver:

    Det här är väldigt bra. Jag blir glad och nyfiken. Super.

  21. Isabelle Coderre skriver:

    Bonjour!

    Je suis à la recherche de Mattias Sjostrand qui est venu au Québec pour un échange étudiant il y a bientôt 15 ans…Est-ce toi?
    Si oui, j’aimerais bien que tu me donnes de tes nouvelles.
    Merci ton amie Isabelle

Kommentera