Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Nyttigt, men krångligt

image200
Går det att säga enklare?

I mars 2007 lanserade på 7-Eleven konceptet The Good Food, som bygger på ett brett utbud av snabb och bra mat med hälsosamma alternativ. Med en kampanj på utomhustavlor vill man få folk att springa till på-hörnet-butiken och köpa sig en wok eller haloumisallad. Tanken är god, priset (65 kronor) kan diskuteras, men oavsett tycker jag att man säger det man vill säga på ett alldeles för krångligt sätt. Tolv ord på fyra rader kan inte ens vara i närheten av optimalt för ett budskap som en halvstressad människa ägnar max en sekund (om ens en blick). Dessutom känns det omständligt. Bakom kampanjen står reklambyrån Stenström Red Cell.

Copyn
Bevis på att goda färdigrätter kan vara nyttiga finns precis runt hörnet.

Nu du:
Hur hade du valt att skriva rubriken? Hur många ord behöver du?



19 svar till “Nyttigt, men krångligt”

  1. Lotten Bergman skriver:

    Maten är färdig!
    (Och finns runt hörnet.)

  2. markus skriver:

    Inte fryst
    inte micro
    Bara gott
    (och nyttigt)

  3. Lotten Bergman skriver:

    Jag har mejlat en miljard kompisar — som liksom jag inte har någon som helst reklamerfarenhet — och bett dem hoppa in och skriva här.
    Reaktionerna är till 100 % ”neeeeeej, guuuud vilken prestationsångest, jag dör hellre!”.
    Skrrrnff. Nu ska jag piska min djefla man så att han vågar.

  4. Olle Bergman skriver:

    Jag tycker att det färdiga resultatet verkar ha förvrängts av klåfingriga chefer. Byrån har föreslagit något, sedan har marknadschefen och vd:n petat in sina egna ändringar. Och byråmänniskorna har sedan resonerat ?Vill de ha ketchup på oxfilén, så får de ketchup på oxfilén?.
    Den här uppgiften tror jag kräver lite brainstorming. Något att utgå i från kunde vara
    Gott.
    Nyttigt.
    Färdigt.

  5. Mattias skriver:

    Lotten: Ditt förslag är inte så pjåkigt. Det är mer koncist än det ursprungliga, mer pang-på. Kul att du jagat andra skribenter. Trist att de alla reagerar med prestationsångest.
    Markus: Du är nere på åtta ord. Kan man göra det kortare? Inte fryst/inte micro känns som samma sak, eller?
    Olle: Ibland är det bäst att försöka ta ketchupflaskan från kunden. I slutändan är det betraktaren som blir drabbad.

  6. Olle Bergman skriver:

    Måste berätta om en annons vi gjorde för ett gym till en studenttidning.
    Vårt förslag: ”Mer kött för pengarna!”
    Deras korrigering: ”Mer muskler och snyggare figur för pengarna!”
    Oj, så snärtigt det blev!

  7. Karin skriver:

    Nyttigt men gott.
    Nyttiga nyheter.
    Nyttig 24/7
    Nyttig om en minut.

  8. Fredrik R skriver:

    Mattias: Det är väl snarare 7-Eleven som drabbas, om den dåliga annonsen gör att folk missar budskapet. Betraktaren bryr sig knappast.
    ”God och nyttig färdigmat, precis runt hörnet” säger väl ungefär detsamma som den nuvarande formuleringen, på ett enklare sätt.

  9. Mattias skriver:

    Fredrik R: Du är ständigt på hugget. Jag menar inte att betraktaren blir sur för att kommunikationen krånglar. Det är kunden som måste lära sig att klämma lagom hårt med ketchupflaskan. Annars är det lätt att skjuta över målet. Det tycker jag att man gjort här.

  10. Fredo skriver:

    Nyttig snabbmat.
    Dygnet runt hörnet.
    : )

  11. Hasse Carlsson skriver:

    Kan gott vara nyttigt och snabbt, runt hörnet?

  12. Linda skriver:

    Nytt
    Rätt
    Färdigrätt
    … precis runt hörnet.
    (att det är gott och nyttigt bör synas av bilden + axa-logo etc)

  13. Hasse Carlsson skriver:

    en fråga från en (nyfiken) novis: varför använder ni andra er inte av en frågeställning?

  14. Mattias skriver:

    Jag är, som bekant, lågt ifrån någon guru, men här är vad jag tycker: många av förslagen är riktigt bra. Och alla är bättre än det krångliga som reklambyrån har valt att skriva. Intressant att se att nästan alla har använt ”runt hörnet”, förmodligen eftersom just detta med hörnet är utmärkande för 7-Eleven. Att affärerna har öppet dygnet runt tycker jag inte är lika intressant att framhäva, eftersom det förhållandevis få letar efter en haloumisallad på väg hem från krogen.
    Det handlar här om att välja bort och bort och bort. Och att hitta det som inte får väljas bort. Korta och koncisa ”Maten är färdiga” (Lotten) säger ju inte att rätterna är nyttiga. Då krävs det fler ord, men kanske behöver man inte säga allt? (som Linda mycket riktigt framhåller). Att det är gott tar man ju för givet.

  15. Mattias skriver:

    Hasse: Anledningen till att ingen föreslagit en fråga är man ska akta sig för sådan. Ofta är reklamtextens uppgift att övertyga, och en fråga är buslätt att avfärda. Svaret på ditt rubrikförslag kan enkelt bli ett ”Ja, det kanske det kan, men jag bryr mig inte.” eller ännu kortare: ”Nä, knappast”. Men din rubrik väcker nyfikenhet. Åtminstone hos mig. Vad säger ni andra om att fråga i rubriken?

  16. Nina skriver:

    Nyttigt runt hörnet
    Då är det nere på 3 ord, fast kanske inte så kreativt…

  17. Mattias skriver:

    Nina: Bra! Kanske är det allt som behöver sägas. Och det lämnar ett litet glapp för betraktaren att fylla i.

  18. Petter N. skriver:

    Man kan ju använda sig av den befintliga texten, men ta bort de onödiga orden. Samma budskap, hälften så lång:
    Goda nyttiga färdigrätter finns! Runt hörnet.

  19. Aron skriver:

    I ”prisbubblan” står det att det är en färdigrätt. Och det är väl kanske inte så mycket att skryta med, så det kan man ju skippa i copyn. ALLA förutsätter att den mat som erbjuds på sjuelva är färdiga rätter. Snarare fokusera på det som faktiskt är bra skulle jag göra. Kanske är det något av en nyhet att de nu börjat servera rätter som också är nyttiga. Hmm.. Att de alltid
    finns ”runt hörnet” är hur som helst deras starka sida så det bör man ju hålla fast vid.
    Maten som både är god och nyttig finns nu runt hörnet. (Alltid.)
    …eller
    Maten som både är god och nyttig hittar du nu runt hörnet.
    Jag tycker inte problemet är att copyn är för lång, snarare att meningsuppbyggnaden är lite märklig. Jag hade svårt att se vad som faktiskt stod direkt. Men en kortare version kanske vore:
    Gott, nyttigt & färdigt. Runt hörnet!

Kommentera