Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Barn med mustasch spelar roll

image217

Halva Sverige är försäkrat hos Folksam. Nu använder man mustaschprydda barn för att få ännu fler att börja pensionsspara också. ANR BBDO* gör kampanjen, som är tänkt att öka försäljningen med 10 procent fram till årsskiftet 2007/2008. Under det nya paraplykonceptet Spelar roll samsas stororden etik, hälsa och säkerhet. Målgruppen är främst barnfamiljer. Och man börjar att prata om (o)jämställdheten i det svenska näringslivet. Först i annonser i dagspress. Och snart också i tv-reklam.

Copywritern
Olle Nordell, som 2004 vann Guldskrift för sina annonser för Falu rödfärg, har de senaste åren hunnit med att arbeta för Stenström Red Cell, JWT Stockholm och Abby Norm. Sedan ett år tillbaka jobbar han på ANR BBDO i Stockholm. Han är hjärnan bakom texterna för Folksam.

Copyn
Rubrik: Ge din dotter en god chans i näringslivet: döp henne till Göran.

Det finns idag fler Göran än kvinnor som vd i svenska börsbolag. Det kan låta som ett dåligt skämt, men är i själva verket en dålig sanning. För även om alla dessa Göran säkerligen gör ett bra jobb, kan det inte vara sunt med ett näringsliv där bara 5 av 271 börsnoterade företag har kvinnor i ledande position. Tvärtom. Rent ekonomiskt tror vi att jämställda företag är bättre företag. Och vi är inte ensamma. Allt fler rapporter pekar mot att kvinnotäta styrelser leder till lönsammare bolag. Men är det värt att bry sig? Ja, det är det. Det spelar roll. I hundra år har Folksam utvecklat enkla sparformer och försäkringar. Men samtidigt försöker vi vara med och utveckla saker och ting omkring oss. Bland annat så att våra döttrar kan få samma möjligheter som våra söner. Låter det här bra, borde du börja pensionsspara i Folksam. Då är du nämligen med och påverkar. Dina pengar placeras i börsbolag där vi står i tät kontakt med de som leder dem. Förhoppningsvis allt fler kvinnor. Vi kanske inte kan förändra allt. Men om du tar en titt på våra pensionsfonder kan du se att mycket har gått åt rätt håll över tiden. Inte minst värdeutvecklingen. Ring oss, så kan vi prata om ditt långsiktiga sparande. Avkastning och låga avgifter är något du kan räkna med. Det goda samtalet kommer som bonus.

Folksam
Spelar roll

Korta reflektioner
Det som fångar mig är inte texten. Det är bilden på den lilla flickan med mustasch. Hon ser så sorgsen ser, och jag läser rubriken. Tyvärr är den inte lika spännande som jag hade hoppats. Att det finns fler Göran än kvinnor som vd i näringslivets toppar är ett faktum som har ältats fram och åter de senaste åren. Därför blir anslaget inte intresseväckande nog. Att de få kvinnotäta bolagen skulle ånga på bättre än de Göran-dominerade är dock ett intressant faktum, som bland annat hämtar statistiskt stöd i Folksams egna Jämställdhetsindex 2007.

Men vad har detta med mina pensionspengar att göra? Lugn, vi kommer till det: 1) Folksam försöker vara med och utveckla saker och ting, 2) Folksam strävar mot att ge våra döttrar samma möjligheter som våra söner, och 3) Folksam placerar pengarna i företag, vars ledningsgrupper de har tät kontakt med. Där var argumentationen, och jag tycker tyvärr att argumentationen är tunn. Jag fattar grejen, och tycker att Olle Nordell hjälper läsaren att rinna igenom texten. Vad jag saknar är konkreta exempel på "saker och ting", ett ordentligt erbjudande och en tydlig uppmaning (om de vill att jag ska ringa, varför ge de mig inte numret?).

Läs alla annonser i kampanjen
Döp henne till Göran
Kalla henne Janne
Vi föreslår Lars

Copywritern har ordet
Olle Nordell svarar: Annonsernas syfte är att sjösätta ett helt nytt koncept, och ge läsaren en möjlighet att låta detta sjunka in utan att känna sig stressad över att behöva ta action.

Nu du: Får detta dig att börja pensionsspara hos Folksam?

* Bokstäverna är en förkortning av Allansson Nilsson Rififi och Batten, Barton, Durstine och Osborn.



18 svar till “Barn med mustasch spelar roll”

  1. Fredrik R skriver:

    Om den här annonsen – utöver den rent varumärkesbyggande funktionen – är tänkt att få folk att börja pensionsspara hos Folksam, så är den under all kritik. Vem väljer Folksam för att de har ”tät kontakt” med ledningsgrupper som ”förhoppningsvis” innehåller allt fler kvinnor?
     
    Med tanke på hur många andra som slåss om våra pensionspengar på ett mycket tydligare sätt (”Tänk om du kunde hälsa på dig själv i framtiden” och ”Vad gör dina pensionspengar just nu?” för att nämna några exempel), så måste både Folksam och ANR BBDO rycka upp sig rejält.

  2. Dykaren skriver:

    Absolut. Håller med.

  3. Fredo skriver:

    Hehe. Namnet ANR BBDO är en karikatyr av sig själv. Och i det lägger jag inga värderingar huruvida deras jobba skulle vara bra eller dåliga. Annonsen har däremot inte engagerat mig speciellt.

  4. Aludd skriver:

    Problemet är Folksam sedan länge vill framstå som en världsförbättrare eller världssamvete, och det känns inte trovärdigt med tanke på tex. deras kapitalplaceringar i Total Oil. Annars tycker jag att idén är bra men man skulle inte behövt gå världsförbättringsomvägen, för alla vet väl att tjejer tjänar mindre och därmed får lägre pension så dom måste ju komma igång med sitt pensionssparande!

  5. Aludd skriver:

    Kom på mig själv med att jag gillar 70-tals layouten!

  6. Martin Dahl skriver:

    Men… Horunge i tredje spalten?? Slarv eller vad falls? Börjar tyvärr bli lika vanligt som ”sär skrivningar”. Men i en annons av den här digniteten?

  7. Mattias skriver:

    Intressant att höra era synpunkter. Ni andra: gör er röst hörd.
    Martin Dahl: Bilden på annonsen är hämtad från nyhetsrapporteringen på Resumé. Om du kollar på samma annons under ”Läs alla annonser i kampanjen” har man lyckats undvika horungen.

  8. Aludd skriver:

    Men horungen på bilden är kvar!

  9. Fredrik Hansson skriver:

    Jag tycker om den här annonskampanjen. Visst, ämnet är inte nytt, men jag tror ändå att rubrik och bild lockar många människor att läsa. Inte minst vi som är nyblivna pappor till en dotter …
    På kort sikt tror jag inte att annonsen får så värst många att börja pensionsspara i Folksam. Men jag blir lite mer positivt inställd till Folksam efter att ha sett annonserna. På lång sikt kanske de därför ändå lyckas snärja mig, det får framtiden utvisa.
    Vad jag däremot inte förstår är Folksams nya slogan. ”Spelar roll” är för mig ett negativt uttryck, som vittnar om att man inte bryr sig. Det kan väl ändå inte vara meningen?

  10. Carita skriver:

    förstår faktiskt inte varför jag ska välja att pensionsspara i folksam. För att få in fler kvinnor i styrelser? -vad ger det mig för resultat i pensionsplånboken? Borde inte folksam ägna sig åt att ge bästa resultat för sina kunder? Lobbyverksamhet kan andra hålla på med.

  11. Martin Dahl skriver:

    Det där med ”Spelar roll” e intressant. Håller med om att risken finns att det kan ha en negativ klang, om man läser det så. :)

  12. Eva K skriver:

    Jamen vad gör just Folksam, KONKRET, för att få in fler kvinnor i styrelserna? Flum, flum… och en massa pladder som inte tillför något.
    Synd på ett bra uppslag! För bilden och rubriken väcker onekligen intresset.

  13. Nina skriver:

    Men ärligt talat, vem läser hela texten?

  14. Mattias skriver:

    Fredrik: Intressant att höra en helt annan (positiv) åsikt från någon som faktiskt är mitt i målgruppen. Men precis som Carita och Eva K saknar jag det konkreta i resonemanget.

  15. Fredrik Hansson skriver:

    Jag håller med om att det saknas konkreta löften i annonsen. Samtidigt är det nog svårt att ge några sådana. Men visst hade det varit intressant om de hade redogjort för hur det ser ut med jämställdheten i Folksams egna ledningsgrupp/styrelse. Den borde ju åtminstone till hälften bestå av kvinnor, eller hur?
    För övrigt tror jag att det kommer att ta en sådär 20-30 år innan vi på allvar har jämställda företagsledningar. I dag presterar tjejerna bättre skolresultat än killarna, och jag är övertygad om att det kommer att bära frukt på sikt.

  16. Fredrik Hansson skriver:

    Såg precis att den här annonsen fick guld i en Epica-kategori. Där ser man.

  17. T Carlsson skriver:

    Elegant copy av Olle Nordell. (Och synnerligen smaklös kommentar av ALUDD 27 sept. Hoppas du blir portad från sajten.)

  18. Mattias skriver:

    T Carlsson: Vad är smaklöst i kommentaren? Har jag missat något?

Kommentera