Barn med mustasch spelar roll

image217

Halva Sverige är försäkrat hos Folksam. Nu använder man mustaschprydda barn för att få ännu fler att börja pensionsspara också. ANR BBDO* gör kampanjen, som är tänkt att öka försäljningen med 10 procent fram till årsskiftet 2007/2008. Under det nya paraplykonceptet Spelar roll samsas stororden etik, hälsa och säkerhet. Målgruppen är främst barnfamiljer. Och man börjar att prata om (o)jämställdheten i det svenska näringslivet. Först i annonser i dagspress. Och snart också i tv-reklam.

Copywritern
Olle Nordell, som 2004 vann Guldskrift för sina annonser för Falu rödfärg, har de senaste åren hunnit med att arbeta för Stenström Red Cell, JWT Stockholm och Abby Norm. Sedan ett år tillbaka jobbar han på ANR BBDO i Stockholm. Han är hjärnan bakom texterna för Folksam.

Copyn
Rubrik: Ge din dotter en god chans i näringslivet: döp henne till Göran.

Det finns idag fler Göran än kvinnor som vd i svenska börsbolag. Det kan låta som ett dåligt skämt, men är i själva verket en dålig sanning. För även om alla dessa Göran säkerligen gör ett bra jobb, kan det inte vara sunt med ett näringsliv där bara 5 av 271 börsnoterade företag har kvinnor i ledande position. Tvärtom. Rent ekonomiskt tror vi att jämställda företag är bättre företag. Och vi är inte ensamma. Allt fler rapporter pekar mot att kvinnotäta styrelser leder till lönsammare bolag. Men är det värt att bry sig? Ja, det är det. Det spelar roll. I hundra år har Folksam utvecklat enkla sparformer och försäkringar. Men samtidigt försöker vi vara med och utveckla saker och ting omkring oss. Bland annat så att våra döttrar kan få samma möjligheter som våra söner. Låter det här bra, borde du börja pensionsspara i Folksam. Då är du nämligen med och påverkar. Dina pengar placeras i börsbolag där vi står i tät kontakt med de som leder dem. Förhoppningsvis allt fler kvinnor. Vi kanske inte kan förändra allt. Men om du tar en titt på våra pensionsfonder kan du se att mycket har gått åt rätt håll över tiden. Inte minst värdeutvecklingen. Ring oss, så kan vi prata om ditt långsiktiga sparande. Avkastning och låga avgifter är något du kan räkna med. Det goda samtalet kommer som bonus.

Folksam
Spelar roll

Korta reflektioner
Det som fångar mig är inte texten. Det är bilden på den lilla flickan med mustasch. Hon ser så sorgsen ser, och jag läser rubriken. Tyvärr är den inte lika spännande som jag hade hoppats. Att det finns fler Göran än kvinnor som vd i näringslivets toppar är ett faktum som har ältats fram och åter de senaste åren. Därför blir anslaget inte intresseväckande nog. Att de få kvinnotäta bolagen skulle ånga på bättre än de Göran-dominerade är dock ett intressant faktum, som bland annat hämtar statistiskt stöd i Folksams egna Jämställdhetsindex 2007.

Men vad har detta med mina pensionspengar att göra? Lugn, vi kommer till det: 1) Folksam försöker vara med och utveckla saker och ting, 2) Folksam strävar mot att ge våra döttrar samma möjligheter som våra söner, och 3) Folksam placerar pengarna i företag, vars ledningsgrupper de har tät kontakt med. Där var argumentationen, och jag tycker tyvärr att argumentationen är tunn. Jag fattar grejen, och tycker att Olle Nordell hjälper läsaren att rinna igenom texten. Vad jag saknar är konkreta exempel på "saker och ting", ett ordentligt erbjudande och en tydlig uppmaning (om de vill att jag ska ringa, varför ge de mig inte numret?).

Läs alla annonser i kampanjen
Döp henne till Göran
Kalla henne Janne
Vi föreslår Lars

Copywritern har ordet
Olle Nordell svarar: Annonsernas syfte är att sjösätta ett helt nytt koncept, och ge läsaren en möjlighet att låta detta sjunka in utan att känna sig stressad över att behöva ta action.

Nu du: Får detta dig att börja pensionsspara hos Folksam?

* Bokstäverna är en förkortning av Allansson Nilsson Rififi och Batten, Barton, Durstine och Osborn.