Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Ingen människa är ett prospekt

Eller snarare: ingen borde behöva kallas för ett prospekt. Såhär är det: ett prospekt är 1) en person som är intresserad av att köpa, och 2) det tryckta informationsmaterial som skickas till den personen. Man kan med andra ord skicka ett prospekt till ett prospekt. Förvirrande? Bra. För någonting känns fel här. Åtminstone om du frågar mig. Ordet prospekt känns knastertorrt, omänskligt och lika akademiskt som respondent och informant. Och jag kan höra säljcoachen predika: "Se till att alltid ha en anledning till att du ringer dina prospekt." Ordet känns helt fel ställt bredvid bättre alternativ. Som intressent, spekulant eller kanske-kund. Ärligt talat är det mesta bättre, och mindre förvirrande, än prospekt.

Hur använder du ordet prospekt?



2 svar till “Ingen människa är ett prospekt”

  1. Fredrik R skriver:

    Svar: Inte alls. Håller med andra ord med dig helt och hållet.
     
    (Oj, vad motsägelsefullt det där lät.)

Kommentera