Kläm i från tårna för att träffa hjärtat
Krister Maxe har skrivit en bok om någonting av det minst prestigefyllda en copywriter kan ägna sig åt: att skriva säljbrev. För aldrig är väl gränsen mellan att vara krängig försäljare och att vara copywriter mer suddig än då. Och sällan ställs det högre krav på att ha en övertygande penna. Och absolut aldrig blir "att skriva för att sälja" tydligare än här.
Sällan säljbrev, alltid säljande
Jag skulle gissa att den genomsnittlige copywritern (179 cm, 34 år och kortklippt, jodå han finns säkert…) mer än sällan skriver vad vi kallar för ett säljbrev. Däremot ägnar han nästintill varenda dag åt att skriva säljande, lockande och med ord som träffar hjärtat. Och allt det handlar säljbrevsskrivande om.
Om du måste kila till bussen nu, eller har fått nog av text, läs bara detta för att få med dig det viktigaste ur 100 sidor om att skriva säljbrev som träffar kunderna rakt i hjärtat:
Alla framgångsrika säljbrev handlar om:
1) Att ge ett stort, upphetsande löfte
2) Att ge överväldigande bevis på att du håller vad du lovat
Tänk på den snälla björnen Baloo. Han skulle ha sagt: Kläm i nu. Ända från tårna! Och det är vad det handlar om: slå på den stora trumman och berätta om ditt erbjudande på ett så spännande och attraktivt sätt som möjligt. Har du ett fisljummet löfte att komma med är det lika bra att vara tyst (läs: inte skriva något säljbrev).
Är du kvar? Bra.
Erbjudandet måste vara emotståndligt
Häng med nu: kunden måste uppfatta värdet av det du säljer som högre än den summa pengar som hon betalar. Nyckeln, skriver Maxe, är att skapa bilden av ett förmånligt köp. Han laddar upp med 26 tips på hur man skapar den bilden. Att låta kunden prova gratis, få en bonus på köpet eller pengarna-tillbaka-garanti är tre av dem. Hur du än gör: sträva efter att skapa ett erbjudande som är så bra att bara en idiot kan tacka nej.
Egenskaper är tråkiga, fördelar är kul
Krister Maxe är fullständigt solklar på den här punkten: "Inga köper egenskaper. Folk köper fördelar. Och de köper lösningar på sina problem. De köper vad produkten gör för dem." Han har rätt såklart. Innan du ens börjar skriva är det en strålande idé att fråga sig själv det som kunden senare kommer att fråga: "Vad har jag för nytta av det här?" Vad har kunden för nytta av att leksaken väger ett kilo, har hjul och finns i fem olika färger? Jo, den är lätt att plocka bort, kan rullas in under sängen och kan matchas till barnens tapeter. Svårare behöver det inte vara. Gör fördelarna tydliga. Nej förresten, gör dem kristallklara.
Eftersom är ditt viktigaste ord
Du har gett kunden ett erbjudande, och gjort fördelarna supertydliga. Nu återstår bara att visa att det du säger är sant. Det gör du med hjälp av ordet "eftersom". Det ger en logisk förklaring till varför något är som det är. Om du ska sälja en båt: säg att båten är snabbare eftersom motorn är större. Men motorn bidrar även till minskad bensinförbrukning eftersom den är effektivare än den tidigare modellen. Och dessutom håller båten längre eftersom dem är handmålad med en ny typ av stöttålig färg. Märkte du? Tre fördelar och lika många "eftersom".
PS. Kom ihåg att PS:et är din näst viktigaste rubrik när du skriver säljbrev. Köp och läs mer i boken 100 sidor om att skriva säljbrev som träffar rakt i hjärtat.