Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Willys: Du vet vilken

image204

Få livsmedelskedjor kan bevisa att de har lägst priser. Willys däremot har vanan inne, och häromveckan hände det igen. Man väljer nu att kommunicera segern på helsidor i tisdagens (4 september) dags- och kvällspress samt på butiksaffischer.

Copyn
Rubrik: Du vet vilken.

Vi vann prisjämförelsen som Göteborgs-Posten genomförde i förra veckan. En matkasse hos Willys Gamlestan kostade 150 kronor mindre än hos dyraste konkurrenten. Det blir mycket pengar att spara på ett år. En tvåbarnsfamilj har över 8 000 kronor att göra någonting roligare för. Handlar du inte på Willys Gamlestan? Lugn, våra butiker håller samma låga priser i hela landet. Därför kan du alltid bära hem "Sveriges billigaste matkasse".

Willys
Mat du gillar – priser du älskar

Arbetsgruppen
Reklambyrå: Valentin&Byhr
Art director: Magnus Tengby
Copywriter: Mattias Åkerberg
Original: Lena Kopp
Operativ projektledare: Renée Lundbäck

Vad tycker du? Fågel, fisk eller mittemellan?

***

Läs också
Please copy me: Willys: Smart är det jul
Please copy me: Willys: Någon som är förvånad?



20 svar till “Willys: Du vet vilken”

  1. Stefan skriver:

    Jag är lite allergisk mot jämförelser med anonyma motparter. ”Dyraste konkurrenten”? Vem är det? Var ska jag inte handla? Det blir inte konkret och därmed försvagas argumentet tycker jag. Jag vet fortfarande inte hur mycket jag sparar, för jag vet ju inte om jag hadlar hos den dyraste konkurrenten. Om jag handlar på ICA Olskroken, vad sparar jag då? Jag menar inte att annonstexten ska vara så detaljerad så att den tar upp varje mataffär i riket. Jag ville bara klargöra min åsikt. Tack för bra blogg!

  2. Martin skriver:

    Ursäkta men Willys payoff är jordens sunkigaste: ”Mat du gillar – priser du älskar”. Jag får en klump i magen när jag läser den. Och den vill ut liksom. Priset kan inte komma i första rummet på det där sättet. Det blir så konstigt. Typ ”Javisst, det är transfett och det smakar sådär. Men du blir säkert gladare när du får höra vad lite det kostade.” Lite foten i kläm, jajamensan. Usch. Gör om – gör bättre.

  3. När det gäller mat delar jag Stefans åsikt om att priset inte är avgörande. Tvärtom är jag av uppfattningen att du får vad du betalar för, och vad innebär det då att Willys är billigast? Själv äter jag så gott som uteslutande kravmärkt/närodlat och betalar med glädje de extra kronorna. Willys måste hitta helt andra argument för att nå mig.

  4. Nina skriver:

    Fast dom som inte har råd med kravmat osv tänker mycket på priset. Sen om eller hur man skriker ut sitt budskap är en sak men folk (iaf en del) vill och måste handla billigt. Sen kan man tycka vad man vill om transfett.

  5. Mattias skriver:

    Stefan: Som du själv påpekar är det stört omöjligt att klargöra hur mycket var och en kommer att kunna spara genom att handla på Willys. Men faktum kvarstår: de har lägre priser än sina konkurrenter.

  6. Mattias skriver:

    Priset kan visst ”komma i första rummet på det där sättet”. Särskilt om man vill konkurrera med pris, vilket är Willys strategi och affärsidé. Vidare känns din argumentation med transfetter aningen tunn, eftersom jämförelsen gäller kvalitetsvaror från flera kända varumärken. Payoffen har hängt med i flera år nu, och summerar fortfarande det Willys vill stå för. Hur skulle du själv ”gjort om – gjort bättre” utifrån strategin?

  7. Mattias skriver:

    Det faktum att Willys säljer mat till låga priser betyder inte per automatik att maten håller låg kvalitet. Ett sådant resonemang bygger på okunskap. I undersökningen handlade man en matkasse med 55 varor av välkända märken och jämförde priset. Vad det säger om Willys? Förutom att de har lägst priser?
    Jag vill gärna tillägga att det är riktigt bra att fler, likt dig, börjar konsumera mer kravmärkt och närodlat. På sikt kan säkert efterfrågan öka ytterligare och priserna sänkas genom större inköp.

  8. Buteo skriver:

    Jag är lätt allergisk mot jämförande reklam – och vad händer om en annan butik slår Willys på fingrarna? Då finns här en klar risk för vilseledande. Annars kan jag väl säga att Willys haft en bra linje ett tag – med tydliga texter. Den här idén var dock lite njaee…

  9. Mattias skriver:

    Buteo: det här är bevisande reklam, ett sätt att sträcka nävarna i luften och ropa ”Titta, vi vann”, och den sortens reklam får väl tas för vad den är. Min intention har varit att skriva i Willys-ton. Att däremot kräva samma ”idé” för en sådan här snabb puck som för en hel kampanj känns inte helt rättvist.

  10. Fredo skriver:

    Det här är knivigt. Jag har inget vettigt att säga om annonsen förutom att jag vet att vissa springer benen av sig för att tjäna några kronor extra. Det du, Mattias, säger om att produkterna kan vara jämförbara med de i vilken butik som helst stämmer. Men. När det kommer till helhetskoncept och totalintryck klarar de inte av att konkurrera när det kommer till frukt och grönt eller charken. Men jag är inte i målgruppen så jag har inte ”rätt” att döma. Bara bedöma. : )

  11. Fredrik R skriver:

    Jag har heller aldrig gillat Willys payoff, som indirekt säger att maten duger men inte mer. Det är att vara ödmjuk i överkant – de flesta av oss skulle nog kunna handla all vår mat på Willys i ett år utan att känna att vi avstår från något livsviktigt.
    I övrigt tycker jag att du gjort ett bra jobb med annonsen. Snyggt samspel mellan faksimil och rubrik, och stabil brödtext. Misstänkte faktiskt att du låg bakom direkt när jag såg annonsen i morse.

  12. Louise skriver:

    Har inte tittat på andras kommentarer, vill inte att de ska färga min.
    Jag läste den här annonsen i dag på jobbet. Kul att veta att du är copyn :) Den är enkel, lättförstådd, går absolut inte att missförstå.
    Det kanske är lite för mycket text i brödet. Det räcker med att säga att de vann prisjämförelsen. Att folk får pengar över förstår de nog. Hur var det med cirkeln? 😉

  13. Buteo skriver:

    Fast, det är väl lite tveksamt med bevisande. Slår verkligen Willys CityGross? Okej, det är citationstecken kring Sveriges billigaste matkasse, men, men… Ingen tuff kritik dock – jag tycker att annonsen är helt okej. Som gammal ARU är jag kanske petig i överkant, bara…

  14. anonymitetsmannen skriver:

    Rubriken går hem hos målgruppen –
    dem som faktiskt har det mindre bra ekonomiskt ställt. De förstår språket ”Du vet vilken”, och därmed basta! Nån bröd behövs ej enligt mitt tycke. Helt enkelt en kommunikativ ”Svenska 2 (för nybörjare) – rubbe”.
    PS. Jag är EJ(!) främlingsfientlig.

  15. Mattias skriver:

    Roligt att flera av er gillar annonsen. Roligt att flera av er inte gillar annonsen. Annars hade någonting varit galet.
    Angående brödtexten: jag är förstås helt fel person att bäst bedöma mitt eget arbete, men jag har försökt få med det som behöver sägas (inte mer), och har behövt sju meningar för att säga det. Eftersom det är en prisjämförelse behöver själva undersökningen kort förklaras. Att det visade sig en tvåbarnsfamilj kan spara över 8000 kronor på ett år är ett viktigt faktum, som jag tyckte var viktigt att lyfta fram (det tyckte GP också). Om Willys nu vann jämförelsen är det klart att man sparar pengar om man handlar där. Det förstår alla. Här fanns det en poäng i att också berätta hur mycket.

  16. Fredrik H skriver:

    Jag ger annonsen fyra matkassar av fem möjliga. Rubrik och ”bild” kompletterar varandra bra, brödtexten innehåller konkreta fakta vilket ökar trovärdigheten och på det hela taget flyter texterna bra.
    Vad som krävs för att få den där femte matkassen? Ja, någonting i stil med den där annonsen i Ord Till Salu som Jan Cederquist har skrivit där varje mening börjar med ett ”antag att…” Jag tror du är där snart Mattias.
    För övrigt gillar jag Willys tag-line. Det finns alltid de som är ute efter det billigaste, och det är precis det som den tag-linen säger utan att för den skull få läsaren att känna sig snål.

  17. Hasse Carlsson skriver:

    jag gillar den.
    ”En tvåbarnsfamilj har över 8 000 kronor att göra någonting roligare för”.
    underbart med folk som kommunicerar innebörd.
    bra jobb.

  18. Samuel skriver:

    Jag tycker den var skön! Har inte läst brödtexten men rubriken satt fint. Go bikelife.

  19. Mattias skriver:

    Samuel: Tack! (Var brödtexten för lång för att läsas? Den finns återgiven i inlägget…)

  20. a.o.f skriver:

    Handlar man kravmärk så skulle man svälta ihjäl om man bara fick handla på willys i ett år.

Kommentera