Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Detta krävs för att bli copywriter

image237Niklas Hellerstedt är 33 år och copywriter i Göteborg. I dag driver han egna reklambyrån Hellerstedt design & reklam. För tre år sedan läste han copywritingkursen vid Berghs School of Communication i Stockholm. Och fick då i uppdrag att sammanfatta de kunskaper och egenskaper en copywriter behöver ha. Hans närmast heltäckande svar är väl värt att läsa:

Den intresserade copywritern
En förutsättning för att lyckas som copywriter är att vara kunskapstörstande. Att ständigt vilja förbättra sin allmänbildning, och samtidigt ha viljan att gå på djupet och analysera vilka ämnen som än dyker upp. Att ha viljan att läsa och viljan att jaga fakta.

Den fria copywritern
En copywriter behöver våga tänka fritt, nytt och annorlunda. Gränser för fantasi och kreativitet bör vara utsuddade sedan länge.

Den noggranna copywritern
Gör om, gör om, gör om… Som copywriter måste man ha tålamodet att vända och vrida på formuleringar och ordval, tills den perfekta kombinationen uppenbarar sig där framför en efter etthundratrettionio tidigare försök.

Den lugna copywritern
Som copywriter är det viktigt att inte bli apatisk och stel i fantasin när klockan går mot deadline och idétorkan är som torrast, utan se det som en utmaning med fortsatt fokus på uppgiften. Eller kanske ännu bättre, varför inte våga sätta sig och läsa en bok och låta pulsen gå ner i stället för upp?

Den erfarna copywritern
Det är definitivt ingen nackdel att ha en bred och till och med brokig bakgrund. Jag tror, för att bara ta några till synes oviktiga exempel, även att arbete som diskplockare eller trädgårdsanläggare i Australien kan vara användbara erfarenheter i jobbet som copywriter.

Den samarbetande copywritern
Att vara ödmjuk inför uppgiften, lyssna och se det kunden ser, känna och förstå omvärldens motiv är viktiga egenskaper. Likaså att inte säga upp sig bara för att det är art directorn som kläcker ur sig de ord som man själv har letat efter i flera dagar, utan finna sig i det och gilla att man arbetar i en kreativ miljö.

Den skrivkunnige copywritern
Jag glömde nästan att talangen, sinnet och intresset för språket i sig är en av de viktigaste grundstenarna hos en copywriter.

Niklas: tack för att jag fick låna dina kloka ord från niklas.hellerstedt.com

Vilka tycker du är de viktigaste egenskaperna och kunskaperna för att bli en duktig copywriter?



20 svar till “Detta krävs för att bli copywriter”

  1. Marcus skriver:

    Icke att förglömma är den moment22-slinga man måste ta sig ur också, om man vill jobba som copywriter.
    För att få jobb som copy så skall man helst ha jobbat som copy.

    Jag anser mig med råge uppfylla alla kriterier, men saknar den faktiska erfarenheten, med undantag för ett antal småjobb. Detta leder till den ständigt kalla handen vid jobbsök som copy.

    Någon som har ett tips på hur jag skall gå tillväga för att få jobba på en byrå?

    ::m

  2. Fredrik R skriver:

    Marcus: Kolla upp om du kan få provjobba utan lön. Alltid är det väl någon byrå som behöver lite gratishjälp. Om de blir nöjda kanske du kan få jobb efteråt. Annars har du åtminstone något att stoppa i portfolion.

  3. Fredrik Hansson skriver:

    Om du vill få jobb som copywriter är förstås en bra portfolio en förutsättning. Men jag tycker inte du ska gratisjobba. Du kan lika gärna riva ut några annonser ur tidningen och visa hur du skulle kunna göra ett bättre jobb. Det går snabbare och är mindre förnedrande.

    Sedan handlar det om att sticka ut, att positionera sig för att använda en klassisk reklamterm. Jag har intervjuat ett tjugotal copywriters genom åren, och minns bara ett fåtal.

    Utbildning utöver copyutbildning är också guld värd. Vår värld blir bara mer komplex, och vår uppgift som copywriters är ju att förklara hur saker och ting fungerar här i världen. Alltså: Skaffa gärna en utbildning på inom ekonomi, teknik, juridik, marknadsföring eller liknande. Helst på högskolenivå.

    Till sist: Ge inte upp efter ett e-brev eller ett telefonsamtal till en byrå. Vi som jobbar på byrå lever stundtals i en sjukt stressig tillvaro. Prova igen. Och igen. Rätt vad det är har du fått till ett möte. En bra början.

  4. Marcus skriver:

    Tack för svar. Grejen är ju att jag har ett heltidsjobb som teknisk skribent idag, men vill ta steget mot marknadsföring istället. Företaget jag jobbar på har inga sådana uppdrag dessvärre.
    Och jag kan ju inte börja gratisjobba hur som helst.

    Utbildning har jag också så det räcker och blir över, ungefär 200 högskolepoäng, enligt den gamla skolan… (Har förstått att poängräkningen har förändrats en smula sen jag slutade plugga.)
    Ganska bred utbildning får jag nog säga att jag har också; teknik, engelska, svenska, retorik, media- och kommunikationsvetenskap, astronomi, sociologi, biologi, oceanografi, ekonomi och lite filosofi.

    Jag har kontaktat de flesta större byråerna i Gbg, men till slut känner jag mig tjatig.

    Jag är kreativ och allmänbildad och anser mig vara ytterst lämpad som copywriter, men icke.

    Inte meningen att låta bitter här, men jag kände igen mina egna egenskaper i texten här ovan och tänkte bara vädra mina åsikter. =)

  5. Hasse Carlsson skriver:

    Har du ett brinnande intresse för människor och hur dom funkar och kan beskriva i ord varför vissa produkter är lösningen på deras problem, är saken biff.
    Skriver du långa meningar med taskig grammatik är det kört
    😉
    Önskar dig lycka till i alla fall!!

  6. Fredrik R skriver:

    Jag tänkte mig ju inte någon längre period av gratisjobb, utan snarare att du får en brief som du kan ägna några kvällar åt hemma.

    Lycka till Marcus, hur du än väljer att göra. :-)

  7. Mattias skriver:

    Marcus: jag vet en byrå i Göteborg som behöver en copywriter. Skicka ett e-brev till mig för att få veta mer.

  8. Fredo skriver:

    Kul att läsa om Marcus dilemma. Det skulle kunna vara jag. Har jobbat som AD sedan Franco dog men vill egentligen bli copywriter. Eller som Hans Sydow svarade på frågan om hur jag ska göra: ?Du måste skriva copy?. Tack, Hans. Jag vet. ; )

  9. Marcus skriver:

    Fredo: borde inte du ha bra förutsättningar för att få knäcka lite extra som copy ibland?

    Jag hade gärna jobbat med en AD som du. Mitt drömscenario består i att teama upp med en AD som tänker i bild och text, eftersom jag oftast tänker i text och bild, i den ordningen.
    Sen måste ju någon ha slutligt ansvar för respektive område förstås, men jag tror på interaktivitet, inga vattentäta skott.
    Fast vad vet jag? Jag har ju ingen byråerfarenhet. 😉 Det kanske redan fungerar så på de flesta byråer?

  10. Fredo skriver:

    Marcus: Ja, det gör det. Den traditionella synen på AD och copy håller på att suddas ut, om den inte redan har gjort det helt. Man talar mest om kreatörer. Sen är det som du säger, att man har sitt slutliga ansvarsområde. Och det är där jag är lite trött på att rigga fotograferingar. Jag vill gräva ner mig i research och skriva gudabenådad kommunikation. Vi får heja på varandra helt enkelt.

  11. Nathalie skriver:

    hej! nu har jag ägnat ett par timmar åt att läsa igenom din blogg. Fruktansvärt givande och intressant blogg! Hittade den av en ren slump när jag sökte efter copywriter på Google. Jag studerar just nu Business Management på Hyper Island i Karlskrona och jagar just nu en praktikplats inom detta yrke till nästa år. Har du (eller någon annan som läser här) några tips på företag som skulle tänkas ta emot en praktikant? Jag har alltid älskat ord och att skriva, läste grafisk design på gymnasiet. Jag har nyligen upptäckt ordet copywriter och det känns helt underbart att det finns ett ord för det yrke jag inte trodde fanns. Skulle vara dig evigt tacksam om du hade några tips att dela med dig av. Tack på förhand!

  12. Mattias skriver:

    Nathalie: Ett par timmar – oj! Jag ser det som ett högt betyg. Tack.

    Visst är copywriter ett fantastiskt yrke. Kanske världens bästa.

    Var i Sverige vill du praktisera? På reklambyrå eller organisation? Jag hoppas det finns många som kan hjälpa dig rätt.

  13. Nathalie skriver:

    Det är ett högt betyg!
    Ja, det verkar vara ett fantastiskt yrke, lite svårt att hitta jobb bara, vad jag hört hitills. Men det beror väl mycket på hur mycket man själv kämpar för att hitta ett jobb.
    Helst skulle jag vilja ha en praktikplats i södra Sverige. Organisation eller reklambyrå spelar ingen roll, jag vill prova allt!

  14. Marcus skriver:

    Hej igen.
    En copywriter skall ju skriva kort, koncist och konkret. Uppmanande, utmärkt och uppkäftigt. Kittlande, klurigt och köpframkallande. Rakt, rent och riktigt.

    Jag är tämligen road av att skriva poesi. Tror ni att det kan vara en nackdel eller en fördel som copywriter att emellanåt falla till föga för små poetiska infall? Till exempel allitteration. 😉

    Jag sökte nyligen jobb, som ni kanske förstått av tråden här, och skickade då med några dikter. Bra eller dåligt?

    ::m

  15. Fredrik R skriver:

    Marcus: Det kan nog vara både bra och dåligt. Risken är att du framstår som en konstnärstyp som helst vill uttrycka dig själv och inte tala för olika företag. Men jag tror säkert att många uppskattar det också.

    Allitteration är däremot ett grepp som används flitigt av copywriters. ”Byt bröd”, ”Volvos värde varar” och så vidare. Sådana poetiska infall ska bejakas. :-)

  16. Marcus skriver:

    Fredrik R: Jo, jag vet ju att allitteration just är frekvent använt i reklamtext, därav mina små exempel.
    Jag förstår även dilemmat som kan uppstå, men jag är ju inte direkt poet. Snarare gillar jag att leka med ord, och ett sätt att leka med ord är just att skriva dikter. Där får man väga orden och känna på konnotationer och denotationer för att få rätt vikt, höjd etc.
    Ungefär på samma sätt som man får göra med copytext.

  17. Fredo skriver:

    Marcus. Och övriga. Jag rekommenderar att läsa ”Ord till salu” (går knappt att få tag i, kolla med nån gammal räv) med bland andra Jan Cederquist. Han om någon lyckas sammanfatta copywriteryrket på ett bra sätt. Sen att han gjorde det för 30 år sedan har ingen som helst betydelse.

  18. Löneslav skriver:

    Vad tjänar man som copy? Som nyexad, som mest och i allmänhet? Såg på Resumés lista över löner siffror från 32 000 till över 80 000. Vad kan man räkna med?

  19. Kalle Blomqvist skriver:

    Jag skulle vilja lägga till följande egenskap: ”Den uppkopplade copywritern”. Att vara copywriter idag kräver att man har stora kunskaper i hur Internet fungerar.

    Varför? Jo helt enkelt för att väldigt mycket av det man producerar blir publicerat på nätet – på webbsidor, som artiklar, som pressreleaser, som PDF-broschyrer, som sökbara foton, som (reklam)filmer på YouTube sv.

    Och då måste man veta hur sökmotorerna fungerar och hur man placerar sökord i det man skriver. Att låta ”någon annan” ta hand om sökmotoranpassningen i efterhand fungerar inte så bra, och dina kunder förlorar kunder!

    När jag undersökte alla copywriterutbildningar för några år sedan hade INGEN detta på schemat! En skandal! Så om du inte kan Internet på dina fem fingrar är det hög tid att uppdatera dina kunskaper..

  20. Johanna skriver:

    Hej!

    Jag hittade just det här inlägget efter lite letande efter tips och råd gällande copywriting. Jag föll för reklambranschen under gymnasiet, och efter en kvällskurs på Berghs kunde jag bara konstatera att allt klickade när vi fick prova på copywriting. Numera pluggar jag marknadskommunikation med en IT inriktning, som resulterar i en kandidatexamen i reklam och PR, och därefter är planen att söka till Berghs copywriter-utbildning. Min stora fråga i det hela lyder helt enkelt: hur ska man gå tillväga för att söka jobb? Bör man vända sig till enskilda byråer direkt, även om de inte annonserar en plats? Finns det några trick eller knep till hur man tar sig in i branschen?

Kommentera