Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Sofia Gumaelius: "Älska sanningen"

"Endast den som i sin vardagliga gärning sysslar med annonser inser kanske fullt klart betydelsen av den sundhet och sanningskärlek, avsky för braskande fraser och bullrande överdrifter, som alltmer vunnit de svenska annonsörernas hjärtan. Vederhäftigheten och ärligheten i annonsen – den största liksom den minsta – skapar hos allmänheten förtroende för reklamen, en nödvändig förutsättning för att reklam ska göra avsedd effekt"

Orden kom över läpparna på Sofia Gumaelius för sisådär hundra år sedan. Och trots att språket känns gammalmodigt är budskapet om sanningskärlek lika angeläget idag som då. Har du aldrig hört talas om Sofia? Då har du missat en av grundstenarna i den svenska reklamhistorien.

Grundstenen
Sofia Gumaelius var Sveriges första stora reklamkvinna. Redan 1877 startade hon landets första annonsbyrå, som märkligt nog fick heta Nya annonsbyrån. Senare bytte byrån namn och blev Gumaelius annonsbyrå. Sofia Gumaelius var nära vän med Fredrika Bremer och Selma Lagerlöf, och kämpade aktivt för kvinnors rättigheter. Därför anställde hon nästan enbart kvinnor på sin annonsbyrå. Och affärerna gick strålande. Gumaelius annonsbyrå hade växt till ett imperium med filialer i Göteborg, Malmö, Norge och Storbritannien. Med tiden blev männen på Gumaelius-byråerna fler, och många framstående reklamlegender har genom åren arbetat där. Bland dem kan Jan Cederquist och Lasse Collin nämnas. Det råder inga tvivel om att Sofia skapade en av landets mest framgångsrika byråer. Och den byrån överlevde sin hundraårsdag, och gick i graven först 1978. Med ärlighet och avsky för bullrande överdrifter kan man uppenbarligen komma långt. Fråga Sofia Gumaelius.

***

image227Det här och tusentals andra fantastiska citat från reklamhistoriens stora finns samlade i Reklambibeln (redaktörerna heter Christer Wiklander och Jack Hansen). 



Kommentera