Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Vilken reklamfilm förtjänar Folkets pris på Roy-galan?

image232Bra tv-reklam träffar hjärtat. Den får det att stanna, eller slå riktigt fort. Det är åtminstone den gemensamma nämnaren för de tio bidragen som nu på torsdag (18 oktober) kan ta hem Roy-priset. Vad Roy är? Ett reklamfilmspris som belönar kreativitet och nyskapande. Och i år får hela svenska folket vara med och rösta fram den bästa svenska reklamfilmen under det senaste året. En lycklig själ bland de röstande vinner en iPod nano på kuppen. Och en lycklig reklambyrå tar hem priset. Förmodligen heter den byrån Forsman & Bodenfors eller Lowe Brindfors. Tillsammans står de båda bakom åtta av de tio nominerade filmerna.

Roygalan: Här kan du se alla de tio nominerade reklamfilmerna (och rösta på den som är bäst).

image233

Jag röstar på IQ-filmen Säg emot. Den har en stark dramaturgisk berättelse, ett vackert bildspråk och en rakt budskap (och spegla också alkoholens goda sidor). Vilken film får din röst?

Uppdatering 071019 23.40
Vinnarna
Reklamfilmen Säg emot (IQ) vann guld för Bästa reklamfilm 2007. Produktionsbolag: Mfl; regissör: Joachim Trier; reklambyrå: Forsman&Bodenfors; copywriter: Anna Qvennerstedt.

Filmen Spegeln (Anorexi Bulimi Kontakt) vann Folkets pris. Produktionsbolag: Hobbyfilm Stockholm; regissör: Oskar Bård; reklambyrå: TCB Stockholm, Grey Stockholm; creative Director: Martin Stadhammar. Totalt röstade 2 000 personer.



11 svar till “Vilken reklamfilm förtjänar Folkets pris på Roy-galan?”

  1. tevel skriver:

    De båda eSSen (Saab & SEB) får mina röster om det gäller att applicera en gripande/passande ”trudelutt” till en film. Men jag måste dock gå på filmerna med bollarna (den ena avslutas med en boll), där objektet i fråga tar åskådaren igenom hela handlingen på ett så tydligt sätt att det inte går att ta miste på vad det handlar om. Och för att särskilja på dessa två så är det inte mer än passande att avsluta med att säga: ”Ja, #¤&%?-säsongen är här!”

    Well done, F(aceman) & B(ookingfors)!

  2. Mattias skriver:

    Lätt förvirrat (och förvirrande) inlägg, Tevel. Jag är nog fortfarande inte helt klar över vilken film som verkligen fick din röst, haha.

  3. Anonym skriver:

    hehe, kryptisk kommunikation kallas det. hur som helst så röstade jag på förkylningssäsongen.

  4. André skriver:

    Förkylningsakuten for the win!

  5. André skriver:

    Eller IQ-reklamen. Du ligger bakom blablabla…Den är bra.

  6. lord Fredruk skriver:

    Jag ville rösta på Apotekets ”The Cold”, men fick avstå p g a särskrivningen i logotypen.

  7. Pether skriver:

    Nja, det var väl knappast en reklambyrå som fick priset. Roy är produktionsbolagetns tävling och fest.

  8. lord Fredruk skriver:

    Mattias. Jag vet varför du gillar IQ-filmen.

  9. Mattias skriver:

    Pether: Du har rätt. Det är produktionsbolaget som får priset. Jag tycker dock att det var intressant att två byråer stod för 80 % av nomineringar i Folkets pris-klassen. Och förmodligen har väl den kreativa idén till filmen skapats av reklambyrån. Eller har jag fel?
    lord Fredruk: Och jag vet varför du (egentligen) gillar förkylningsfilmen.

  10. C skriver:

    vill bara berömma din intresseväckande blogg!

    läser just nu en kurs i marknadskommunikation och inspirerades mycket av ditt urval av annonser och dina kommentarer!
    :)

  11. Mattias skriver:

    C: Stort tack för ditt beröm. Det värmer och ger mig en extra skjuts i arbetet med bloggen. Det kan behövas nu när min största fiende heter Tidsbrist.

    Lycka till med kursen!

Kommentera