Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Willys: Det här är väl inga nyheter?

image226

Willys fortsätter att vinna prisjämförelser. Och den här gången känns det som en riktig déjà vu. Östgöta-Correspondenten har jämfört matpriserna i Linköping, och kommit fram till att Willys har de lägsta. Igen. Jag skrev annonsen förra året, då som lycklig praktikant, och fick nu förnyat förtroende, som lycklig medarbetare på byrån. Nu: samma undersökning, samma stad – och samma vinnare. Och det var faktiskt den känslan jag vill förmedla i annonsen. Som en kaxig uppstickare ville jag säga: "Har du hört det förut? Tänkte väl det." Och som de flesta annonser skulle denna hamna i tidningen. Och jag insåg att det skulle vara den det enda i den tidningen som inte var en nyhet. Därför blev rubriken som den blev. Du som inte läste Corren i lördags kan läsa den här.

Copyn
Rubrik: Det här är väl inga nyheter?

Varje år undersöker Corren i vilken butik du hittar de lägsta matpriserna. Förra året vann vi på Willys. Och i årets undersökning drygade vi ut försprånget ner till tvåan. Vill du veta vårt framgångsrecept? Okej, såhär är det: vi jobbar ständigt med att sänka våra redan låga priser. Det gör att vi kan erbjuda Sveriges billigaste matkasse, i Linköping och i alla våra 106 andra butiker. Och segern sporrar oss att sänka våra priser ännu lägre. Se det som ett löfte från Sveriges ledande lågpriskedja.

Arbetsgruppen
Reklambyrå: Valentin&Byhr
Art director: Magnus Tengby
Copywriter: Mattias Åkerberg
Original: Anna-Pia Fogelström
Operativ projektledare: Renée Lundbäck

Det enda jag kräver: din uppriktiga åsikt. I kommentarerna.

***

Läs också
Please copy me: Du vet vilken.
Please copy me: Någon som är förvånad?



24 svar till “Willys: Det här är väl inga nyheter?”

  1. Fredrik R skriver:

    Bra rubrik, Mattias. Som alltid.
     
    Däremot är jag lite tveksam till om man verkligen kan sänka något ”ännu lägre”. Fast det är kanske min språkkänsla som strejkar.

  2. Mattias skriver:

    Tack.
    Du menar att botten är nådd?

  3. Fredrik R skriver:

    Nej, jag menade bara att ”sänka våra priser ännu MER” hade varit en naturligare formulering. Kan man sänka något LÄGRE borde man även kunna sänka något LÅGT.
     
    ”Vi sänker våra priser lågt.”
     
    ”Okej, men vi sänker våra priser ännu lägre.”
    Njae. Fast jag är kanske petig i överkant.

  4. Mattias skriver:

    Som vanligt har du en poäng, Fredrik. Frågan är bara om det ändå inte är petigt i överkant, eftersom det jag vill kommunicera går fram (antar jag, rätta mig om jag har fel). ”Lägre” kändes bättre än ”mer”.

  5. Fredrik R skriver:

    Jadå, det går fram. Och jag förstår om tanken var att få med ordet ”låg” i någon form, när det nu handlar om just Sveriges ledande lågpriskedja.

  6. Frida skriver:

    Riktigt bra copy. Annat är det inte tu tal om. Som slutkonsument är jag dock riktigt trött på prisfixeringen i den här branschen. Det krävs något mer för att jag ska reagera. Jag gillar att Willys profilerar sig med lågpris som en självklarhet, men det får mig också att vänta på deras nästa steg. För om det är möjligt att bli billigare än billigast, borde det också vara möjligt att bli bättre än bäst i lågprissegmentet. På ekovaror, quick shopping, kundservice, utbud, valmöjligheter, parkeringsplatser, whatever för svordomar som deras pristävlande konkurrenter inte fixar.

  7. Eric Lindesvärd skriver:

    Bra idé, lite skönt suggestivt tonläge och föredömligt enkel utformning. Jag gillar reklamkonceptet även om jag har svårt för själva butikskedjan. Man kan inte få mycket och betala lite, har jag lärt mig. När får vi se en butikskedja som vågar satsa på kvalitet?

  8. Eva K skriver:

    Håller med Frida, men jag tycker att rubriken ”tar” extra bra just därför att man är lätt blasé på att Willys alltid tjatar om sina låga priser.
    En variation på ”sänka”: …sänka priset till en ännu lägre nivå…fast det är lite akademiskt i sammanhanget. I pratspråket i annonsen fungerar det utmärkt med ”lägre”, även om det inte är riktigt korrekt.

  9. Hasse Carlsson skriver:

    Bra rubrik, är det någonstans limmet skall sitta så är det ju där (har ni lärt mig).
    Däremot fylls jag av beundran över att prestera kring en sådan produkt och dessutom för andra gången.
    Men det är väl lite som mina föreläsningar, när man brinner för något så sköter energin sig själv.
    Bara man sköter disciplinen och håller nyfikenheten vid liv.
    Förlåt, nog funderat från min sida…
    Bra jobb, Mattias.

  10. Fredrik Hansson skriver:

    Jag tycker den här rubriken är den bästa i ”din” serie Willys-annonser. Snyggt jobbat.
    En fundering: Neil French brukar skriva att man ska reducera till så få element som möjligt i en annons för att maximera effekten. Jag är inne på att den här annonsen skulle klara sig utan brödtexten, vad tror ni?

  11. Mattias skriver:

    Frida: Jag tycker du har helt rätt. Fortsätt vänta på nästa steg.
    Eric: Du är inne på samma spår. Och visst behövs en livsmedelskedja som satsar järnet på kvalitet.
    Eva K: Jag förstår att man lätt bli blasé. Samtidigt är detta den position som Willys valt att ta. Reklam handlar ju trots att om upprepning. Och upprepning. Och upprepning.
    Hasse: Tack för vänliga ord.
    Fredrik: Brödtexten finns med här för att kort förklara bakgrunden. Kanske hade den kunna kortast någon, men skippas helt? Nja, jag har försökt att åstadkomma åtminstone lite djup i annonsen där. Men som sagt: Vad tror ni andra?

  12. Kalle Lind skriver:

    Funderade lite pa willys-annonsen och om den skulle funka utan brodtext. En tanke jag har ar att den kanske skulle funka med rubriken ”det har var val ingen nyhet” och sen publiceras dagen efter artikeln i just corren. Jag forutsatter da att dom flesta av correns lasare ar prenumeranter och last artikeln dagen innan, och darfor (forhoppningsvis) kommer ihag artikeln sen gardagen.

  13. Mattias skriver:

    Kalle Lind: Ja, direkt dagen därpå hade ju varit guld. Tyvärr tog det några dagar innan allt blev upptäckt, påfunnet, nerskrivet och godkänt. Men du har rätt, ju snabbare desto bättre.

  14. Fredo skriver:

    Känns kanon, förutom det där som du och Fredrik kivas om. Personligen störs jag av uttrycket att sänka något lägre eftersom det inte går att sänka högre. Du har en liten poäng i ditt resonemang vilket gör att man hakar upp sig och i förlängningen också kopplar ihop uttrycket med just Willys. Det finns kanske en hidden agenda i din felskrivning. Vad vet jag. På det stora hela alltså – mycket bra.
    Idén med att kaxa sig lite mot den egna undersökningen går att göra på många olika sätt vilket gör det till ett bra koncept.

  15. Fredrik R skriver:

    Förresten, jag förstår fortfarande inte tanken med papperslapparna. De ser ju knappast ut att vara utrivna ur tidningen. Naturligtvis inte ditt fel, men värt att ta upp.

  16. Mattias skriver:

    Fredo: Tack för ris och ros.
    Fredrik R: Tanken är inte att de ska se tidningsutrivna ut, utan bara att läsaren ska förstå att det handlar om citat ur tidningen. Det är ju inte alltid helt snyggt att dra ut citat direkt ur tidningen, eftersom de kan gå över flera rader, vara avstavade eller på andra sätt ”osnygga”.

  17. Fredo skriver:

    Fredrik R: Ursäkta, men vad du gnäller. Eller känner du Mattias bättre än vad jag förstår? Är det bara ”gnabb” är det ju en sak, om inte känns det lite osmart. Och du verkar ju vara en smart person. : )

  18. Fredrik R skriver:

    Gick i samma klass som Mattias innan han fick jobb. Jag gnäller säkert en del, men när Mattias ber om ens ”uppriktiga åsikt” utgår jag från att han vill ha både ris och ros.
     
    Det här sista riset var ju inte ens riktat till Mattias, utan till den ansvarige ad:n. Tycker helt enkelt att lapparna känns ologiska och att det borde ha gått att lösa på något annat sätt. Dessutom ser typsnittet på lapparna ut att vara Times i fet stil, vilket inte är särskilt vackert.
     
    Kul i alla fall att du tycker att jag verkar smart. 😉

  19. Magnus F skriver:

    Jag skulle vilja komma med en fundering ur en annan vinkel än övriga som tyckt hittills.
    Det är en rätt stöddig attityd som Willys visar upp. Om det nu är så att detta inte är några nyheter så borde kanske inte tidningarna skriva om det, och hur det då med gratisreklamen? :-)
    Jag är alltså lite tveksam till den här copyn. Det är trots allt inte bara Willys som försöker ha låga priser, även om de framgångsrikt marknadsfört sig så. Att vinna de här testerna är alltså definitivt en nyhet, och att Willys själva ifrågasätter nyhetsvärdet känns inte helt lyckat.
    Jag förstår tänket men jag tror inte att det är helt rätt. Det är aldrig bra att bli för stor och för självsäker. ”We try harder” – tänk på det exemplet … :-)

  20. Mattias skriver:

    Magnus F: Skönt med en ny vinkel. Det välkomnar jag. Mitt försvar: det är givetvis inte bara Willys som försöker hålla låga priser, men i det här fallet var det Willys som lyckats bäst. Det är klart att tidningarna vill jämföra och skriva om matpriser, och det är klart att Willys vill lyfta fram det i en annons. Rubriken här är inte tänkt att ifrågasätta nyhetsvärdet, utan mer att vara lite kaxig eftersom Willys vann samma jämförelse, av samma tidning också förra året.

  21. Magnus F skriver:

    Jo, och jag förstår absolut ditt tänk. Däremot är jag mer tveksam till om det funkar.
    Nästa gång vinner kanske någon annan kedja. Jag är inte helt främmande för att en bidragande orsak kan vara den självgodhet som annonsen andas. Man kan tycka vad man vill om jantelagen men den existerar och kan få folk att ta de mest irrationella beslut. :-)

  22. Eric Lindesvärd skriver:

    Jag tycker annonsen ska ha brödtext. Varför? Jo, därför att brödtexten ger en känsla av att det Willys har att säga är viktigt. Även om man inte läser brödtexten får jag den känslan. Och det är särskiljande i dagligvaruhandeln där allt verkar gå ut på att förkorta och försnabba. Kör du på stortavlor eller adshels är saken en annan förstås.

  23. Emil H skriver:

    Jag har två synpunkter som rör tydligheten: 1) Jag hade gärna läst urklippen före rubriken. ”Det här är väl inga nyheter?” uppfattar jag som en motfråga. 2) Varför två urklipp? Och varför så små? Påståendet (att Willy är billgast/pressar priserna) är ju avgörande för att förstå motfrågan. En variant hade varit två rubriker nedanför varandra, där påståendet markeras med ”” eller – ännu bättre – med den typ av urklipp som ni har jobbat med (varför har ni förresten inte använt er av äkta NT-urklipp där?). / Emil

  24. Mattias skriver:

    Emil H: 1) Frågan i rubriken är tänkt att leda ögonen vidare mot citaten och ner i texten.
    2) Två klipp för att lyfta fram båda de Willys-positiva citaten ur texten. Varför så små? Tänk dig att detta är en helsida i tabloidformat, då är plötsligt inte citatet särskilt små. Och varför inte de äkta? Som jag tidigare nämnt: Det är ju inte alltid helt snyggt att dra ut citat direkt ur tidningen, eftersom de kan gå över flera rader, vara avstavade eller på andra sätt ”osnygga”.

Kommentera