Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Willys: Tack för väckarklockan, NT!

image228
Är du trött på annonser, där Willys berättar att de har lägst priser? Här är honung för din själ. När Norrköpings Tidningar (NT) jämförde priset på 35 matvaror kom de fram till att Willys inte hade det lägsta. Det förtjänade en annons. Vi på Valentin&Byhr skapade den. Och du vill säkert tycka till.

Copyn
Rubrik: Tack för väckarklockan, NT!

Häromdagen hände någonting ovanligt. Willys vann inte prisjämförelsen i Norrköpings Tidningar. Det svider eftersom vi vet att vi – och ingen annan – erbjuder Sveriges billigaste matkasse. Vi vet eftersom vi själva varje månad gör egna prisgranskningar (med över 1200 varor!). Ändå ser vi den här undersökningen som en väckarklocka, som gör oss ännu piggare på att alltid leva upp till vårt löfte.

Arbetsgruppen
Reklambyrå: Valentin&Byhr
Art director: Magnus Tengby
Copywriter: Mattias Åkerberg
Original: Annika Moberg
Operativ projektledare: Renée Lundbäck



13 svar till “Willys: Tack för väckarklockan, NT!”

  1. Martin skriver:

    Jag gillar inte utropstecknet. Men är det måhända för att jag är copywriterskadad och blint litar på Blanking och Cederquist? Språket förändrar ju sig faktiskt med tiden.

  2. Mattias skriver:

    Martin: Kul att detta retar dig. Jag är heller ingen utropstecken-älskare direkt. Men här kändes det rätt.
    Läs http://pleasecopyme.blogg.se/181006155730__eller_inte_.html

  3. Fredrik R skriver:

    Jag gillar beslutet att gå ut med en annons istället för att låtsas som ingenting. Det känns ärligt på något sätt. Däremot förstår jag inte riktigt budskapet. Försöker ni säga att NT:s undersökning inte gått riktigt rätt till? Det är i alla fall vad jag läser in mellan raderna.

  4. Mattias skriver:

    Fredrik R: Nje. Willys kritiserar inte undersökningen, utan tackar för väckarklockan, och framhäver att 1200 varor ger en bättre fingervisning än 35. Vi bortförklarar inte att vi inte vann, utan förklarar att vi blir ännu piggare på att erbjuda lägst priser.

  5. Fredrik R skriver:

    Okej. Tycker kanske att du kunde ha varit lite tydligare i så fall. Det blir svårt att uppfatta kontrasten mellan 1200 och 35 när talen står på helt olika ställen i annonsen.
     
    Observera att detta inte är gnäll, utan konstruktiv kritik. :-)

  6. Fredo skriver:

    Hade nog rensat upp lite. Nu är det tre ungefär lika stora element att ta ställning till. Men jag fattar. Det känns ju som det här konceptet är oändligt. Det är bra att skaffa en plattform att stå på vilket ni har gjort bra tycker jag. Sen kan man säga att de är billigast på 1000 olika sätt. Gött mos.

  7. Magnus F skriver:

    Precis som Fredrik R tycker jag att brödtexten andas ett ifrågasättande av NT:s undersökning.
    ”Det svider eftersom vi vet att vi – och ingen annan – erbjuder Sveriges billigaste matkasse.”
    Kontentan av ovanstående blir att NT inte vet det Willys vet, trots att NT bevisligen gjort en undersökning som säger att Willys inte är billigast.
    Texten påminner om någon som envist håller fast vid en åsikt trots att den är överbevisad. Det ger ett lite korkat intryck.

  8. Magnus F skriver:

    Jag missade det, men jag vill tillägga att jag tycker att huvuddelen i annonsen är bra. Den väcker nyfikenhet och slutpoängen är tydlig. Det är brödtexten som andas något jag inte tycker är särskilt lyckat.

  9. petter skriver:

    jag ser inte att de står något om 35 varor i annonsen? för övrigt håller jag med magnus f. ”vi vet bäst”-attityd.

    gillar dock inledningen på brödtexten. ”häromdagen hände någonting ovanligt…” den fångar mig!

  10. Eric Lindesvärd skriver:

    Jag läser också in en smittande positiv relation med uppdragsgivaren, som tillsammans med sina kretörer vill agera snabbt på händelser i omvärlden. Det är på något vis dit man alltid strävar.

  11. Ida skriver:

    Du är väldigt duktig på rubriker Mattias. Jag blir avis, för det är min sämsta gren. Jag tycker att brödtexten är ok, men är lite inne på samma spår som alla andra.

    Hoppas att du tar till dig av kommentarerna här, ibland får jag känslan av att du i sten måste försvara dina texter istället för att diskutera andra varianter. Du är en duktig copywiter och modig som lägger ut texterna för granskning på det här sättet – få copys vågar nog det. Om du lyssnar och tar till dig av vad dina läsare tycker blir du säkert ännu bättre. För dina läsare är duktiga och har riktigt bra synpunkter. Allas åsikter kanske inte alltid är de ”rätta”, men de kan få dig att se saker på ett annat sätt. Heja!

  12. Mattias skriver:

    Ida: Tack för fina ord. De gör mig glad. Och det gör faktiskt de mer kritiska orden också. Jag försöker verkligen ta till mig av kritiken, oavsett om den är positiv, negativ, kreativ eller konstruktiv eller inget av någonting. Ett problem här är dock att de ord jag skrivit faktiskt ÄR huggna i sten, eftersom de har godkänts och tryckts i tidningen. Jag försöker inte i första hand försvara, utan snarare förklara hur jag har tänkt och varför lösningen ser ut som den gör. Jag lyssnar och tar till mig.

  13. Mattias skriver:

    Tycker med att det var ärligt av willys att bry sig och går ut med en annons istället för att låtsas som ingenting.

Kommentera