Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Jag får inga julklappar i år

image240

Men jag är inte ledsen för det. För ett par år sedan bestämde vi oss för att skippa klappbytet, och istället ge pengarna till den som behöver dem bättre. Och alla i familjen är löjligt överens om det fantastiska i att slippa jaga klappar på stan. Tillsammans med göteborgsbyrån Sandsjö Action har Frälsningsarmén gjort en kampanjsajt för dig som har svårt att hitta meningsfulla julklappar till barnen, honom eller henne. Och för dig som letar efter alternativa paket.

Låt Frälsningsarméns julapparat ge dig de vassaste tipsen på
www.fralsningsarmen.se/julklappsapparaten
eller sms:a GRYTA50 till 72 950 för att ge en femtiolapp till Frälsningsarméns arbete med att hjälpa dem som har det svårt.

Arbetsgruppen
Art director: Håkan Sandsjö
Copywriter: Ola Sandell
Interaktiv producent: Martin Sandberg
Webbutveckling: Tobias Olsson
Illustrationer: Perssons pixlar

Läs mer
Göteborgs-Posten: Krister vill handla mindre
Please copy me: Årets copywriter heter Adam Wladis
Please copy me: Sveriges bästa copywriter finns i Göteborg

Jag tycker att den här kampanjen är både rolig och tankeväckande. Vad tycker du?



4 svar till “Jag får inga julklappar i år”

  1. Daniel skriver:

    Hur man kan jobba för Frälsningsarmén är en gåta. Förmodligen har pojkarna inte läst deras ”etiska dokument”, eller så är det så jävligt att dom gjort just det.

  2. Mattias skriver:

    Daniel: varför är det en gåta? Och vad står i deras etiska dokument?

  3. Mattias skriver:

    Daniel: att människor har olika åsikter och tro är ett faktum som var och en får acceptera (om än välja att ogilla). I grunden tror jag Frälsningsarmén uträttar ett gigantiskt arbete som förändrar livet för många människor. Och det är väl ändå det som den här kampanjen vill bidra till?

Kommentera