Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Båtmässan med nya vattensmaker (del 1)

image270

Båtmässan i Göteborg växer och lockar varje år en allt större publik. Förra året kom 95 000 för att känna och klämma på hundratals motor- och segelbåtar. I år räknar Svenska Mässan med ännu fler besökare. För alla landkrabbor som känner längtan till båtlivet finns en egen utställningshall, där de kan fråga och prova om stort och vått. Och den som går varje år har flertalet världspremiärer bland de över 500 båtarna att vila ögonen på.

Uppdraget och lösningen
För oss på Valentin&Byhr var utmaningen att kommunicera bredare än någonsin, och ändå lyckas fånga alla med samma kommunikativa håv. Vattenflaskan blev lösningen. Vi valde att produktifiera Båtmässans erbjudande, och fylla flaskorna med liv och rörelse. Som besökare kan du välja att enbart "smaka" den välkända sorten, eller att våga "provsmaka" nya varianter.

Uppdragsgivaren tokgillade konceptet, och har beställt och etiketterat tusentals flaskor med vatten från Stenkulla Brunn, som nu serveras i restaurangerna på Svenska Mässan. I övrigt satsar Båtmässan stenhårt på annonsering i fackpress och dagspress. I båt- och segeltidningar har annonserna rullat sedan i november, och kommer att intensifieras i dagspress före och under mässperioden (2-10 februari). Annonsen finns i en rad varianter. Den första sätter temat för kampanjen. Den andra är en anpassad variant som vänder sig till den som läser Åka Skidor.

Copyn (den första)
Rubrik: En smak för varje vattenälskare.

Du som älskar båtlivet kommer att märka en viktig skillnad i år: Båtmässan bjuder på fler smaker än någonsin. Och vi presenterar en glad nyhet för dig som inte vet skillnaden på dinge och durk: en hel utställningshall där du får provsmaka livet på vattnet utan att känna dig bortkommen. Det kvittar om du är van eller grön; på Båtmässan finns en smak för alla som älskar vatten.

image271

Copyn (den andra)
Rubrik: Det roliga slutar inte när snön smälter.

Vattnet övergår bara i en annan form, och blir böljande underlag för nya fartäventyr. På Båtmässan i Göteborg hittar du inspirationen. Och en hel utställningshall för dig som inte vet skillnaden på dinge och durk. Här kvittar det om du är van eller grön; det finns en smak för varje vattenälskare.

Arbetsgruppen
Reklambyrå: Valentin&Byhr
Art director: Peter Holmberg, Christer Byhr
Copywriter: Mattias Åkerberg
Projektledare: Jenny Johansson
Fotografering: Rob Vanstone
Digital retusch: Tobias Hellström

Vad tycker du: är det här busbra eller uruselt? Eller bara ingenting? Och vad hade du gjort annorlunda?

***

Läs också
Båtmässan med nya vattensmaker (del 2)
Båtmässan 2007 – Känn och kläm



6 svar till “Båtmässan med nya vattensmaker (del 1)”

  1. Fredrik H skriver:

    Jag gillar det här. Bra idé, trevlig text, snygg utformning. Vad mer kan man begära?

  2. Carl skriver:

    Jag tycker första annonsen är finfin. Den andra tycker jag är så där. Jag förstår att ni vill anpassa annonsen till målgruppen, men jag tycker det blir för mycket. Ungefär. Så. Tänker jag.

  3. Andy skriver:

    Jag tycker det är super att du skapat det här forumet, Mattias. Och att du vågar blotta dina texter för en kritisk bransch. Fortsätt så! Nu till texten, och annonsen. Den berör mig inte så mycket. Kanske skulle den behöva ännu starkare rubriker att fastna för… Men, jag är heller ingen segelfantast!. A

  4. Mattias skriver:

    Jag tar åt mig av kritiken – såväl positiv som negativ. Med varje jobb blir jag – och kanske ni läsare – en aning bättre.

  5. Tomas Khan skriver:

    Genomtänkt analys och sinnrik kreativ lösning. Bäst koppling mellan rubrik och bild tycker jag annons 1 gör. Men det första jag tänkte när jag fick se annonserna – ”aha ett nytt smaksatt mineralvatten”. Tänker fler som jag gör handlar det om vilket media ni valt. Jag menar att dessa annonser inte omedelbart kommunicerar vad det handlar om, utan kräver lite tid. Så det blir perfekt i tex tunnelbanan. Men när nu er uppdragsgivare ”tokgillar” kampanjen så ligger ni definitivt rätt. Grattis Mattias!

  6. Mattias skriver:

    Tomas: Tanken är någonstans att betraktaren först ska tro att det handlar om ett nytt vatten, men snart se att någonting händer inuti flaskorna och inse att det är Båtmässan som är avsändaren. Därför tycker jag att annonser passar lysande i det här fallet.

Kommentera