Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Tre Schumacher-tips till dig som vill bli copywriter

image259Björn Schumacher är copywriter och creative director på reklambyrån SWE i Stockholm. Han är femte mannen till rakning i intervjuserien Copywritermötet*. Den 14 januari kan du läsa intervjun med honom här på Please copy me. Men redan nu ger Björn tre skarpa tips till dig som är ung och vill lyckas som reklamskribent. Och föreslår att reklamlegenden Jan Cederquist blir nästa man att intervjua. Men först: tipsen!

Brinn!
"Var nördigt intresserad av reklam. Var strået vassare än alla andra (och strunta i vad de tycker om det). Och misströsta inte; om du har någonting viktigt att tillföra i den här branschen kommer någon förr eller senare att upptäcka det – och ge dig jobb."

Förkovra dig!
"Inspireras av de gamla reklamrävarna. Stirra dig inte blind på de reklamskapare som är på tapeten idag, utan undersök vilka de i sin tur har inspirerats av. Gör inte världen så liten. Kolla på mycket reklam. Titta på film. Läs böcker. Och jobba ett tag som taxichaufför eller servitris; det hjälper dig att förstå hur människor fungerar."

Lär dig tåla motgångar!
"Se till att gå på nitarna medan du ännu är ung och är stark. Då klarar du dem som bäst. Res dig upp och fortsätt."

* Tidigare har Göran Åkestam, Filip Nilsson, Lasse Collin och Fredrik Olsson intervjuats i Copywritermötet.



3 svar till “Tre Schumacher-tips till dig som vill bli copywriter”

  1. Fredo skriver:

    Att vara nördigt intresserad av reklam är inte lika viktigt som att vara nördigt intresserad av människor. Tycker jag. Jag har jobbat med reklam sedan 1988 och har alltid lyckats stå stadigt med ena benet i verkligheten och det andra i branschen. Idag tenderar många att snegla på vad andra reklamare har gjort och är rädda för att råka kopiera en ”gammal” idé. Jag skulle vilja att man utgick mer från mottagaren och lite mindre från sig själv. Det är ju det vi säger till våra uppdragsgivare. Så varför inte leva som vi lär?

  2. Peter skriver:

    word, som man säger.

  3. Jack Hansen skriver:

    Får man lägga till ”nördigt intresserad av svenska ord”?

Kommentera