Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Båtmässan med nya vattensmaker (del 2)

image273
L-wrap i Metro (Göteborg) fredagen den 1 februari 2008. "Idag hittar du de viktigaste nyheterna på baksidan." Klicka för att se annonsen i större storlek.

Just nu är det grått i Göteborg. Träden är kala och hällregnet ihållande. Och det blåser. Alla med självbevarelsedrift unnar sig att drömma sig bort. Till vågstänk och ljumma sommarvindar. På Båtmässan samlas ivriga båtdrömmare. Också den som läser Metro eller Göteborgs-Posten fick sig i helgen en släng av sommaren. Det bjuder jag på.

Copyn
Rubrik: Nu är sommaren här.

Imorgon öppnar Båtmässan och bjuder på fler smaker än någonsin. Många av årets båtar har aldrig tidigare visats i Sverige. En annan nyhet är utställningshallen för dig som inte är särskilt haj på båtar, men som är sugen på ljumma vindar och vågstänk. Här kan du ställa stora, små och dumma frågor om livet på sjön – utan att känna dig korkad. Och du som brukar gå på Båtmässan kan vant kryssa fram mellan över 500 segel- och motorbåtar. Under nio dagar samlas vi alla – fantaster och alggröna – och möter sommaren på Svenska Mässan. Kom hit du också!

image272
Annons (helsida) i Göteborgs-Posten lördagen den 2 februari 2008.

Nu: Kritik, tack (negativ eller positiv, men gärna konstruktiv)!

***

Läs också
Båtmässan med nya vattensmaker (del 1)



9 svar till “Båtmässan med nya vattensmaker (del 2)”

  1. Anna skriver:

    Grattis Mattias, jag tycker du ska vara nöjd med ett kul koncept och en bra copy, det jag kan tänka är att kopplingen mellan vatten i vattenflaskor och havet skulle kunna framgå lite tydligare redan i rubriken, helheten är vid första ögonkastet svår att få ihop med sommar-rubriken, vattenflaskorna och båtmässan… Men det var bara lite konstruktiv kritik, generellt så gillar jag absolut kampanjen!

  2. Fredrik R skriver:

    Håller med Anna. Som helhet ett kul koncept (om än inte riktigt lika starkt som kläm-och-smek-kampanjen, som jag tyckte var grym). Annonsen här ovan känns däremot lite som om ni försökt kombinera två idéer: dels det här med vattenflaskorna, dels en rubrik som ska kännas lite oväntad i februari. Var för sig fungerar de, men nu blir det en aning spretigt.

    Men som sagt: Annars bra. :-)

  3. Mattias skriver:

    Tack för värdefull och konstruktiv kritik. Den så kallade L-wrap vi gjort för Metro innebar ytterligare en utmaning: att få folk att vända på tidningen, för att ta del av budskapet. Därför valde vi att där använda en mer lockande och sensationsaktig rubrik.

  4. Jonas skriver:

    kan tycka att du använder så många referenser till havslivet att det blir fånigt och lite för genomtänkt.

  5. Mattias skriver:

    Jonas: jag respekterar din åsikt. Jag kan avslöja att visst är medvetet, medan annat (bland annat ‘korkad’) är omedvetet kopplat till havslivet.

  6. Anna skriver:

    Nej jag tycker copyn med havsanspelningarna visserligen är väldigt tydlig, men charmig och kul, och dessutom bara bidrar till att
    stärka konceptet med vattenflaskorna.

  7. jonas skriver:

    inget fel på referenserna eller fyndigheterna, men det är bra att ibland backa tillbaka och fråga sig om det behövs fler. jag tror de flesta drar på smilbanden tidigt och att det är lite overkill med fler.

    förövrigt är det grymt att du lägger ut saker så här, det är jättekul och se och valentin blir nog vart jag söker min nästa praktik hos.

  8. Emil H skriver:

    Kan tycka att rubrik + stående flask(or) + hällande flaskor + båtmässaloggan + etikettorden + båtar + måsar + + logga (igen) på skylt + brödcopy… Det blir för många element. Själv skulle jag ha prioriterat, ”vaskat” (höhö) lite och förhoppningsvis hade annonserna vunnit i tydlighet. Jag kan så klart ha fel – jag är varken göteborgare eller före detta mässdeltagare – men jag misstänker att få Metro-läsare bryr sig tillräckligt mycket om reklam för att sätta sig in i annonsen och förstå idén.

  9. Mattias skriver:

    Emil H: Kul att höra dina synpunkter på kampanjen. Och jag tror att du har en poäng. Jag tar till mig av kritiken, och ser till att göra ännu bättre nästa gång. Huruvida Metro-läsarna bryr sig tillräckligt mycket för att försöka förstå idén eller inte kan vi egentligen bara spekulera i. Jag tackar för din konstruktiva kritik.

Kommentera