Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Björn Schumacher: "Börja inte på den bästa byrån"

image278"Idag vill många unga inom reklambranschen göra karriär och vill gärna börja med att jobba på den bästa byrån. Och det är bra; du lär dig mycket i en duktig omgivning. Men ha inte för bråttom. Om du ska hålla på med det här i 40 år, varför börja på den bästa? Det borde väl vara viktigare att avsluta karriären på den bästa byrån? Därför: ta det lugnt och ge dig själv tid att utvecklas. Som nybörjare på en riktigt bra byrå riskerar du att inte ens få chansen, eftersom alla gamla rävar är där och hugger allt som är utvecklande och intressant. På en mindre etablerad byrå kan du istället bli den lokala stjärnan. Precis som inom idrotten är det få som pallar att gå från juniorlaget rätt in i Elitserien. Det kan vara bra att ta en vända i Allsvenskan först, bli lite hårdare i kroppen, få sin första törn, lära sig att inte titta på puck hela tiden… sedan kan det vara dags att kliva vidare i karriären."

Björn Schumacher, copywriter och creative director på SWE, som tog fem år på sig från examen till jobbet på Hall & Cederquist (80-talets mest kreativa reklambyrå).

Ladda hem
Intervju med Björn Schumacher (pdf, 120 kB)



10 svar till “Björn Schumacher: "Börja inte på den bästa byrån"”

  1. Eva Kihlström skriver:

    Ja men ge mig ett jobb på en ”mindre etablerad” byrå då! Så länge ingen ens vågar intervjua nyutbildade (media- och kommuniktionsvetenskap, 120p) människor som bara har praktiken som erfarenhet, men en massa annan erfarenhet (totalt 140+7,5 andra högskolepoäng samt arbetslivserfarenhet) finns det inte en suck varken högt eller lågt om man inte har personliga kontakter! Jag har sökt ca 200 jobb och fått totalt 3 intervjuer, som jag alla fixat genom tidigare kontakter.
    Nu har ett företag ”lovat” att anlita mig per uppdrag (har registrerat eget företag också) men frågan är bara NÄR. Så kontakta mig gärna så kan vi diskutera saken! (Finns i gamla R-län)

  2. Mattias skriver:

    Eva: Jag har inte svårt att förstå din frustration. Jag har också läst medie- och kommunikationsvetenskap, men hade inte skuggan av en chans att få ett jobb som copywriter efter den utbildningen. En utbildning inom reklam och marknadsföring krävs allt som oftast för att ens få komma på intervju.

  3. Eva Kihlström skriver:

    Nä, jag vet att jag inte är ensam, och jag inser också vikten av fortbildning och spetskompetens. Därför tog jag de sista 7,5 poängen i digital bildbehandling i höstas. Eller senaste, kanske jag skall säga. Nästa steg är väl att hitta en bra kurs inriktad på reklam – men då kanske jag nischar mig för hårt för att få en chans på informatörsjobben?
    Och jag skall inte sticka under stol med att jag börjar bli rejält ”skoltrött”…jag vill inte att musklerna i vingarna skall förtvina innan jag ens fått använda dem på allvar!
    Idealet vore att få en tjänst med möjlighet till viss internutbildning, så att man blir helt skräddarsydd på posten man får, om man nu inte är det när man tillträder.

  4. Hasse skriver:

    Angående Björns kloka ord så är det inte många som vågar ha en långsam strategi.
    Kanske vittnar om uppsåtet?
    Är det när ärelystnaden får för mycket plats på bekostnad av passionen?

  5. Mattias skriver:

    Eva: Vilken tjänst på reklambyrå har du tagit sikte på? Som jag förstår det är du utbildad informatör och har därtill läst ytterligare kurser. Som jag ser det är informatörsjobben en sak och jobben på reklambyrå en annan. Det kan (tyvärr) vara svårt att fajtas om reklamjobben med en informatörsutbildning.
    Hasse: Säkert är det i många fall som du säger. Men lika säkert går det att behålla passionen trots att man arbetar på en stor och välkänd byrå.

  6. Jo, vägen till toppen är lång och tuff för de flesta. Det intressanta är var alla tar vägen. När jag gick ut Berghs för 10 år sedan var vi ca 20 hungriga copys. Nu är nog bara hälften kvar i branschen. De som lyckades gjorde det dock i stort sett direkt efter skolan. Jag vet ingen som har ”arbetat” sig upp den långa vägen.

  7. Eva Kihlström skriver:

    Mattias: När jag gick MKV i Jönköping innehöll kursen fortfarande ”extra allt”, alltså var inriktad BÅDE mot information, organisation och marknad. Året efter delade de upp de sökande efter inriktning, vilket kanske är bättre. Men jag känner att jag har en bred plattform att kliva vidare från – den sista terminen valde jag kursen medieproduktion (bl a webdesign och trycksaksproduktion) för att ha lite mer praktiskt nyttiga poäng. Min tidigare utbildning i pedagogik kompletterar teoretiskt både kommunikations- och marknadsinriktningen tycker jag. Stilistik, semiotik, you name it.
    Visst är det skillnad på reklamjobb och informatörsjobb, men jag kan tänka mig vilket som helst att fördjupa mig i och lära mig mer om.
    Inom reklam: copy, layout, AD, foto/bildbehandling – gärna lite av varje!

  8. Mattias skriver:

    Eva: Jag måste ha gått ut MKV i Jönköping året innan dig, för min utbildning var också ”extra allt”. Efter en sådan bred utbildning tror jag att det är viktigt att tratta ner sina kunskaper, och välja ett tydligt
    spår. Vad andra ord: dags för specialisering istället för ”lite av varje”. Men det är bara min erfarenhet. Ta det som ett råd om det känns vettigt.

  9. Eva Kihlström skriver:

    Mmmm, i och för sig en strategi. . . men då blir det ju ännu färre jobb att söka!Får se nu om den här bildbehandlingskursen leder till något. Tyvärr tror jag att om jag börjar specialisera mig stenhårt nu, kan jag slå mig i backen på att det blir efterfrågan på folk inom en annan specialitet tämligen omgående. Tyvärr är jag inte lika flyttbar som när man var 20 heller.

    Och eftersom jag är ungefär lika intresserad av de flesta grenar inom ”branchen” så fortsätter jag väl att nätverka aktivt och söka jobbannonser med trål i stället för metspö. Nischar mig först när jag vet att det finns ett jobb till mig. Gärna på en liten byrå där man kan få rycka in med ”lite av varje” :)

    Tack för råden i alla fall. Alla råd är värda att ta till sig och begrunda. Det gör jag absolut!

  10. Johan Börjesson skriver:

    Jag gillar Björn, vi tänker likadant.

Kommentera