Björn Schumacher: “Börja inte på den bästa byrån”

image278"Idag vill många unga inom reklambranschen göra karriär och vill gärna börja med att jobba på den bästa byrån. Och det är bra; du lär dig mycket i en duktig omgivning. Men ha inte för bråttom. Om du ska hålla på med det här i 40 år, varför börja på den bästa? Det borde väl vara viktigare att avsluta karriären på den bästa byrån? Därför: ta det lugnt och ge dig själv tid att utvecklas. Som nybörjare på en riktigt bra byrå riskerar du att inte ens få chansen, eftersom alla gamla rävar är där och hugger allt som är utvecklande och intressant. På en mindre etablerad byrå kan du istället bli den lokala stjärnan. Precis som inom idrotten är det få som pallar att gå från juniorlaget rätt in i Elitserien. Det kan vara bra att ta en vända i Allsvenskan först, bli lite hårdare i kroppen, få sin första törn, lära sig att inte titta på puck hela tiden… sedan kan det vara dags att kliva vidare i karriären."

Björn Schumacher, copywriter och creative director på SWE, som tog fem år på sig från examen till jobbet på Hall & Cederquist (80-talets mest kreativa reklambyrå).

Ladda hem
Intervju med Björn Schumacher (pdf, 120 kB)