Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

De tre vet vem som får årets Guldskrift

image287Guldägget – landets tyngsta tävling i reklam – avgörs först den 3 april. Men redan nu är juryn överens om vilken copywriter som kommer att belönas med specialpriset Guldskrift. Många skickliga reklamskribenter har genom åren fått utmärkelsen – och ännu fler när förhoppningen om seger. Om två månader vet vi. Redan nu tar Please copy me ett snack med de tre reklamskribenterna i juryn*.

image288Johan Olivero, copywriter, Forsman & Bodenfors (2007 års vinnare av Guldskrift)
Vilken reklamkampanj under 2007 önskar du att det vore du som hade skrivit?
– Manuset till IQ-filmen som min kollega Anna Qvennerstedt skrev.

FN och Unesco har utsett 2008 till språkens år. Hur många språk behärskar du?
– Svenska, engelska och italienska ganska flytande. Franska hyfsat. Och jag förstår lite norska, danska, spanska, tyska och persiska.

image289Ulrika Good, copywriter, Goss
Vad tycker du om det svenska copywriteråret 2007?
– Efter att ha gått igenom samtliga bidrag som skickats in till Guldskrift kan jag konstatera ett par saker: det är bra, men inte fantastiskt och det är snarare pretentiöst än humoristiskt. Många känner sig manade att göra annonser med jättelång copy, men få ror det i land; de lyckas helt enkelt inte hålla intresset uppe för att jag ska orka ta mig från rubrik till pay-off.
– Ganska många har också valt att skriva på engelska (alltså i svenskproducerad reklam för svenskar). Det finns säkert tillfällen när det är befogat och fungerar, men lika ofta blir det ett rätt jönsigt sätt att försöka verka coolare än man är.
– Nu blev jag lite gnällig i överkant kanske, för det finns mycket att glädjas åt också. Till exempel när man hittar lysande copy på platser där man vanligtvis inte hittar den. Alltså inte bara i sidan-3-annonser för bilar eller alkoholmonopol, utan på platser som i broschyrer för mer perifera företeelser.

Vissa tycker att bräsch är svenskans (uttalsmässigt) fulaste ord. Andra röstar på beige. Vilket tycker du är det fulaste svenska ordet?
– Jag röstar på bjärt. Det låter som en äcklig blandning mellan Bert och stjärt.

image290Lotta Lundgren, copywriter, Åkestam Holst
När du inte jobbar som copywriter, skriver du en rasande bra blogg om matlagning**. Ser du några likheter mellan att laga mat och att skriva reklam?
– Eftersom jag är copywriter skulle jag utan vidare kunna leverera ett pärlband av träffande metaforer på det här temat, men nu väljer jag istället att svara alldeles ärligt: för mig är reklamtext hårt arbete och matlagning avslappning, två vitt skilda ting. Och oss emellan anser jag att det är oerhört mycket lättare att laga väldigt god mat än att producera ganska bra reklam.

Jag måste tänka efter ordentligt när jag ska skriva initiativ eller parallell. Vilka ord funderar du en extra mikrosekund på för att stava rätt?
– Intelligent. Broccoli. Åtminstone. Yoghurt!

* I juryn för Guldskrift fanns också Gabriel Byström, Göteborgs-Posten; Peter Melin, Sydsvenskan; och Nils Öhman, Dagens Nyheter. Guldskrift är initierat av Citypaketet, som är ett annonssamarbete mellan dessa tre morgontidningar. På Citypaketets webbplats hittar du alla Guldskriftsvinnare från 1994 till 2006. En guldgruva.

** Lotta Lundgren skriver matbloggen Om jag var din hemmafru. Ulrika Good bloggar på As Good as it gets.

***

Dagen innan Guldäggsgalan arrangerar Sveriges Reklamförbund och Citypaketet årets Guldäggsseminarium. Förra året talade Linus Karlsson, creative director på Mother i New York. Vem som är gäst i år avslöjas under de närmaste veckorna. Boka redan nu in den 2 april på Rival i Stockholm. Vi ses säkert där.

***

Läs också
Johan Olivero vann Guldskrift 2007
De har uppmuntrat det skrivna ordet
Det här vill jag verkligen läsa
Rubriken: Den här anonsen har fem stavfel



2 svar till “De tre vet vem som får årets Guldskrift”

  1. Lisa skriver:

    Hej Mattias!

    Har du några tips för mig att komma in på en reklambyrå som praktikant inom copywriting här i Göteborg? Copywriter är det jag vill bli och har läst 10 veckors distanskurs med Christer Wiklander – men jag kommer inte in någonstans!

    Vet du något ställe som behöver en praktikant?

  2. Lisa skriver:

    Kanske borde skriva min blogg också – smart tänkt!

Kommentera