Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Ett par år på nacken: God morgon, vi heter Manpower.

En vass rubrik gör hela skillnaden. Kolla den här så förstår du. Annonsen för Manpower belönades 2004 med diplom i Guldägget-kategorin tidningsannonsering. Kalle Widgren, då copywriter på Lowe Brindfors, skrev texten. Ett år senare startade han egna byrån WatersWidgren, som hösten 2007 blev kombobyrån WatersWidgrenTBWA. Ska vi ta en titt på rubriken?

image284
Copywriter: Kalle Widgren. Art director: Magnus Löwenhielm. Originalare: Pelle Sundquist (som blixtsnabbt hittade det fyra år gamla originalet – tack för hjälpen!)

Copyn
Rubriken: God morgon, vi heter Manpower.
Vad du heter är fullständigt ointressant.

I Sverige får man tydligen inte heta vad man vill. I alla fall inte om man vill ha ett jobb. Anders går bra. Arash blir problem. Det är korkat, trångsynt och kontraproduktivt. Det förstör drömmar, hämmar företagens tillväxt och leder till att Sverige hamnar på efterkälken.
På Manpower sysslar vi med två saker: att hitta företag som får människor att växa och människor som får företag att växa. För att lyckas med det har vi en av landets noggrannaste rekryteringsprocesser. Men varken för- eller efternamn hör till de saker vi tittar på. Varje år intervjuar vi över 50 000 personer. Om du trots allt tycker att vi brytt oss mer om ditt ursprung än din kompetens vill vi veta det direkt. Skicka ett mejl till vd@manpower.se så lovar vi att undersöka saken.
Just nu söker vi över 200 personer till olika befattningar (läs mer om vilka på manpower.se). Självklart måste du ha relevant erfarenhet och kunskap. Men vad du heter spelar som sagt ingen som helst roll.

Korta reflektioner
Ibland är det kul med motstånd. Det bjuder den här rubriken. Jag får ett närmast uppkäftigt bemötande – och just där väcks intresset. Lite "va´ f-n?". Och snart förstår jag att jag gått rakt i fällan. Hälsningen "God morgon, vi heter Manpower" lurar mig att läsa andra rubrikhalvan med fel betoning. Snart sänker jag garden, ler och sväljer texten med hull och hår. Så skriver en duktig copywriter en text som blir till kommunikation. Le och lär.

Håller du med mig?



14 svar till “Ett par år på nacken: God morgon, vi heter Manpower.”

  1. Jonas skriver:

    Funkar väl.

    Dock får jag känslan av den riktar sig bara till de som söker jobb men inte har ett ”svenskt” namn. De sista meningen gör det lite övertydligt och jag som har ett ”svenskt” namn och söker jobb kanske inte blir lika fast.

  2. jonas skriver:

    jo, fast rubriken är grym, den kan tolkas som att det är vad jag kan också som är det viktiga. det är mer brödtexten som inte är lika lysande :)

  3. Fredrik R skriver:

    Tycker att annonsen är bra rakt igenom. Jag gillar att man inte bara skryter om hur duktiga man är, utan att man faktiskt ber läsaren att höra av sig om han eller hon inte håller med.

  4. Emil skriver:

    riktigt snyggt!

  5. Robbin skriver:

    Jag tycker att det är bra att dom vågar ge ut emailadressen till sin VD bara sådär…………………..

  6. Roger W skriver:

    Lysande annons. Lysande copy. Härligt att se ? och känna, för den här annonsen känns i magen ?
    att en ordsnickrare med några meningar kan säga mer än 1000 ord utan att behöva luta sig mot en bild.

  7. jessica skriver:

    Jag älskar sånt här, älskar när man som läsare får tänka till en aning och älskar reklam som vågar vara uppkäftig och litar på att läsaren inte är ett pucko. Och då har jag ändå bara gått in på rubriken! Brödtexten var också bra, personlig på rätt nivå, men jag tycker att buskapet går fram fint enbart i rubriken, förutsatt att man vet vad Manpower är för ett företag.

  8. Niklas skriver:

    Underbar rubrik men håller med Jonas om att brödtexten blir övertydlig.
    Löjligt med vd som emailadress också, ingen tror väl att deras vd använder sig av den adressen?

  9. Nina skriver:

    Japp det är så här det ska se ut. Mycket bra skrivet. Jag får en varm känsla och skulle absolut höra av mig till Manpower den dagen jag söker jobb.

  10. Eric Lindesvärd skriver:

    Fantastiskt bra annons. Jag vill också rikta en tacksamhetens tanke till AD-n som hade modet att lita på det skrivna ordet. En egoistisk AD hade lätt kunnat sabba annonsen med dekorlinjer, ramar eller nåt annat ovidkommande skräp.

  11. lord Fredruk skriver:

    En egoistisk AD? Du menar väl en inkompetent AD?

  12. Fredrik R skriver:

    Eric: Den blå rutan och den tvåfärgade rubriken då?

  13. jonas skriver:

    någonstans utgår man ifrån att en AD inte är inkompetent, och då passar nog termen ”egoistisk” in bättre.

  14. Fredo skriver:

    Jag hade kapat texten till hälften och inte gödslat med uttryck som ?kontraproduktiv?. Annars bra.
    Sen vill jag passa på att ge cred till Pelle S. – Sveriges bästa originalare. :)
    /Fredo.

Kommentera