Ett par år på nacken: God morgon, vi heter Manpower.

En vass rubrik gör hela skillnaden. Kolla den här så förstår du. Annonsen för Manpower belönades 2004 med diplom i Guldägget-kategorin tidningsannonsering. Kalle Widgren, då copywriter på Lowe Brindfors, skrev texten. Ett år senare startade han egna byrån WatersWidgren, som hösten 2007 blev kombobyrån WatersWidgrenTBWA. Ska vi ta en titt på rubriken?

image284
Copywriter: Kalle Widgren. Art director: Magnus Löwenhielm. Originalare: Pelle Sundquist (som blixtsnabbt hittade det fyra år gamla originalet – tack för hjälpen!)

Copyn
Rubriken: God morgon, vi heter Manpower.
Vad du heter är fullständigt ointressant.

I Sverige får man tydligen inte heta vad man vill. I alla fall inte om man vill ha ett jobb. Anders går bra. Arash blir problem. Det är korkat, trångsynt och kontraproduktivt. Det förstör drömmar, hämmar företagens tillväxt och leder till att Sverige hamnar på efterkälken.
På Manpower sysslar vi med två saker: att hitta företag som får människor att växa och människor som får företag att växa. För att lyckas med det har vi en av landets noggrannaste rekryteringsprocesser. Men varken för- eller efternamn hör till de saker vi tittar på. Varje år intervjuar vi över 50 000 personer. Om du trots allt tycker att vi brytt oss mer om ditt ursprung än din kompetens vill vi veta det direkt. Skicka ett mejl till vd@manpower.se så lovar vi att undersöka saken.
Just nu söker vi över 200 personer till olika befattningar (läs mer om vilka på manpower.se). Självklart måste du ha relevant erfarenhet och kunskap. Men vad du heter spelar som sagt ingen som helst roll.

Korta reflektioner
Ibland är det kul med motstånd. Det bjuder den här rubriken. Jag får ett närmast uppkäftigt bemötande – och just där väcks intresset. Lite "va´ f-n?". Och snart förstår jag att jag gått rakt i fällan. Hälsningen "God morgon, vi heter Manpower" lurar mig att läsa andra rubrikhalvan med fel betoning. Snart sänker jag garden, ler och sväljer texten med hull och hår. Så skriver en duktig copywriter en text som blir till kommunikation. Le och lär.

Håller du med mig?