Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Mattias Sjöstrand: "Visst kan webbtexter vara långa (bara de är intressanta nog)"

image294Hej, Mattias Sjöstrand, copywriter på reklambyrån Sjöstrand & Sjöstrand. Du är ny lärare på distanskursen Professionell Webbkommunikatör hos Batteri Kommunikation. Vilka kunskaper och färdigheter får den som väljer att gå utbildningen?
– Jag har valt att ta ett helhetsgrepp om ämnet. Kursen fokuserar till hälften på webbcopy och till hälften på övriga faktorer av betydelse för kommunikationen på webben. Det kan till exempel handla om färglära, bildspråk, webbdesign och sökmotoroptimering. Mina deltagare kommer efter kursens slut att vara fullfjädrade webbkommunikatörer.

Vilka är de viktigaste skillnaderna mellan att skriva på papper och att skriva för webb?
– Det är en myt att det skulle finnas stora skillnader mellan det tryckta mediet och webben. Ett vanligt påstående är att vi föredrar kortare texter när vi läser på en skärm. Men kortfattade och tydligt disponerade texter är alltid att föredra när det gäller att förmedla ett budskap. Det finns också undersökningar som tyder på att vi gärna läser längre texter på webben. Det väsentliga för om en text blir läst eller inte är istället om den intresserar oss. Och här finns det massor av tekniker att ta till.

Men några skillnader måste det väl ändå finnas?
– De skillnader som finns handlar främst om olika tekniska förutsättningar. Vad kan bli svårt att ta till sig på webben? En animation som inte anpassar sig till bildskärmens storlek är till exempel mindre lyckad. Och vad är lättast för läsaren: att skrolla eller att klicka sig fram i texten? Är svarta bokstäver på vit bakgrund ett bra val när det gäller kontrast?

Du har själv gått en rätt krokig väg fram till copywriteryrket. Berätta.
– Ja, det var väl inte direkt spikrakt (skratt). Jag började som jurist på en affärsjuridisk advokatbyrå. Därefter rekryterades jag till konsult- och revisionsbolaget Deloitte. Språket är som bekant juristens främsta arbetsverktyg, så helt fel var det inte. Men jag ville ha betydligt mer kreativ frihet. Jag tog ett år ledigt och omskolade mig samtidigt som jag jobbade som säljare för Folksam. Idag står det copywriter på visitkortet, men jag arbetar nästan lika ofta som strateg, webbdesigner och fotograf. Mina dagar är stressiga, men underbara.

Vilka tre reklamskribenter inspireras du mest av?
– Min mentor Christer Wiklander, Jan Cederquist (hans bok Reklown rekommenderas varmt) och Leon Nordin (för hans många kloka tankar om reklam). Jag läser och tittar på så mycket reklam jag bara hinner och faller alltid för kommunikation med mycket hjärta.

Vilket är det vackraste ordet i det svenska språket?
– Mejram. Inte något man säger varje dag kanske, och jag är inte överdrivet förtjust i kryddan. Men vad vackert det är, så mjukt och melodiöst. Jag hoppas fortfarande att Santa Maria ska höra av sig.
image295
***

Distanskursen Professionell webbkommunikatör startar den 10 mars. Under sju intensiva veckor delar erfarna copywriters, webbdesigners, informatörer, marknadschefer och entreprenörer generöst med sig av sina erfarenheter. Genom hela kursen får du professionell handledning som lyfter ditt skrivande till nya höjder. Antalet deltagare är begränsat till 18, men det finns fortfarande ett antal platser kvar.

Du som läser Please copy me får kostnadsfritt boken "100 sidor om webbtexter som får kunderna att köpa" (värde 296 kronor) när du anmäler dig till kursen. Skicka efter anmälan ett mejl till mattias@2xsjostrand.se får du boken på momangen. Läs mer om kursen hos Batteri Kommunikation.



5 svar till “Mattias Sjöstrand: "Visst kan webbtexter vara långa (bara de är intressanta nog)"”

  1. lord Fredruk skriver:

    Tack. Vågar man hoppas att detta var spiken i kistan för begreppet ”webbcopy” (det är det en copywriter kallas av sina debila arbetsgivare och som bara förväntas hålla på med webb och bara ungefär klara av detta”

  2. Hasse Carlsson skriver:

    klockrent, lord Fredoruk.
    som alltid…

  3. Mattias skriver:

    lord Fredruk: Jag tror minsann jag håller med dig. Copy som copy. Skillnaderna är små.

    Vad tycker ni andra?

  4. Fredo skriver:

    Låt förnuftet segra, säger jag. Mattias och jag gick samma utbildning. Idag står det copywriter på hans visitkort. På mitt står det ”in between AD and copy”. Typ. : )

    Mattias: Jag kom på att jag såg dig i entrén till Blizz i torsdags. Men då var jag redan en bit därifrån.

  5. Mattias skriver:

    Fredo: Nästa gång får du se till att säga hej.

Kommentera