Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Charmig kampanj för Copyakuten

image338
Göran Åkestam, Kalle Widgren och Philip Frendberg svarar om du ringer.

Den 2 april är det Guldskriftseminarium på Rival i Stockholm. Då kommer Sean Thompson, creative director och Peter Albores, copywriter för Adidas på 180 Amsterdam. Och då kommer många av landets reklamskribenter. Åkestam Holst har gjort en charmig liten kampanj för att förenkla tillvaron för de art directors som den eftermiddagen blir utan parhästar. Avsändaren är Citypaketet. Annonsen i Resumé kompletteras med en inbjudan till copywriters och ett dr till art directors (bilden ovan).

image337
Copyn
Rubriken: Kära Art Director, vi tänkte låna din copywriter ett tag. I utbyte kan du få Anna Qvennerstedt.

Onsdag 2 april kommer din copywriter att vara på guldskriftseminariet på Rival för att lyssna på Sean Thompson, Creative Director och Peter Albores, copywriter för Adidas på 180 Amsterdam. Det innebär att du som art director måste överleva utan din parhäst under några timmar, men det finns support att få.

Nu öppnar Copyakuten. Vi erbjuder jourhavande copywriters för alla typer av reklamtexter. Välj mellan fem välmeriterade copywriters som behärskar allt från den ädla rubrikkonsten till längre brödtexter och nymodiga taglines.

Tjänsten är kostnadsfri och linjen öppen mellan klockan 15.00 och 19.00 onsdag 2 april. Tveka inte att ringa.
Tel: 020-12 11 34

(Känner du ångest inför att separeras från din copywriter är du förstås också välkommen till guldskriftseminariet. OSA till guldskrift@reklam.se senast 31 mars.)

Gör rätt, gör rätt
Här har arbetsgruppen gjort två saker rätt (minst). För det första: man har tänkt ett steg längre. Man har förstått att innebörden av ett seminarium för copywriters blir villrådiga art directors. Och för det andra: man har haft modet att vända sig till dessa art directors istället för direkt med den mer självklara målgruppen. Det blir kul – och i det här fallet väldigt branschintern – kommunikation.

—————————————————————————

image339Hej, Hanna Björk, copywriter* på Åkestam Holst. Är det här på riktigt?
– Ja, det är på riktigt. Det går att ringa till dessa copywriters mellan klockan 15 och 19 den 2 april.

Vilka copywriters jobbar på akuten?
– Anna Qvennerstedt, Göran Åkestam, Kalle Widgren, Maria Fredriksson och Berghsstudenten Philip Frendberg.

Varför är inte alla dessa duktiga copywriters på Guldskriftseminariet istället för att sitta och prata i telefon med konkurrentkreatörer?
– Dessa fem copywriters var generösa och storsinta nog att offra seminariet för att ställa upp för en hel bransch så att fler copywriters får möjlighet att besöka seminariet. Mycket fint av dem tycker vi.

* Arbetsgruppen i övrigt: Nico Hasselström, projektledare; Lars Holthe och Jesper Holst, AD; Petter Hanberger AD-ass; Anna Nolendorfs, projektledare; Mattias Rudh, fotograf och Torbjörn Krantz, original.

***

En liten – men ack så viktig – språkpetitess: varför i hela världen skriver de Art Director och Creative Director med inledande versaler? Det bör vara art director och creative director. Precis som copywriter. Och bonde.

***

Anmäl dig till Guldskriftseminariet hos Sveriges Reklamförbund.

Läs också
Not another planning blog: Reklampaus



10 svar till “Charmig kampanj för Copyakuten”

  1. lord Fredruk skriver:

    Min AD (versaler vid förkortningar, jag är inte helt väck) fick utskicket och jag tycker att det rent ut sagt är sketbra. Han känner sig nämligen ganska så ängslig utan copywriter, så det tog där det skulle.

  2. Mattias skriver:

    lord Fredruk: Bra att han kan ringa Anna då. Eller Göran.

    Tyvärr kan du ha trampat rätt i klaveret. Jag är inte lika 100 som du på att ad verkligen ska skrivas med versaler. En verkställande direktör förkortas enligt Språkrådet vd (med gemener alltså). Vad säger ni andra?

  3. lord Fredruk skriver:

    Det kan vara en sådan där tillvänjningsfråga. En gång i tiden när gamla jag var ung skrevs exempelvis TV alltid med versaler. Jag tycker att det finns en praktisk betydelse för läsbarheten med versalerna. Organisationen SIDA är lättare att identifiera med versaler och riskerar inte att flyta ihop med meningsbyggnaden på ett förvirrande sätt. Ska dock tillägga att jag inte är någon versalnazist. Internet har en gemen i början (såvida inte fanskapet inleder en mening som i detta fall).

  4. Mattias skriver:

    Med risk för att vara versalgemennazist: Ikea och Sida skrivs med inledande versal och resten gemener. Och tv skrivs med gemener.

  5. lord Fredruk skriver:

    Du är sannerligen en versalnazist. Men det gör inget. Jag gillar dig ändå.

  6. Mackan skriver:

    Med risk för att vara paragrafryttare, men IKEA stavar alla sina bokstäver med versaler, även i årsrapporter. Har för mig att de är ett av få företag som lyckats få igenom detta.

  7. Mattias skriver:

    Mackan: Jag vill hävda att du har både rätt och fel. Rätt i att Ikea själva skriver IKEA i all sin kommunikation. Och fel eftersom Språkrådet menar att det finns ”ingen anledning att försöka efterlikna företagens loggor i vanlig text. Man skriver exempelvis Ikea och Astra Zeneca så i löptext, även om loggorna har genomgående versaler eller skriver ihop namn med versal mitt i.” (Källa: Frågelådan på Språkrådets hemsida – http://www.sprakradet.se)

  8. niklas skriver:

    ”Det bör vara art director och creative director. Precis som copywriter. Och bonde.”

    det fann jag mycket roande!

  9. Mattias skriver:

    niklas: alltid roligt att roa.

  10. niklas skriver:

    och för övrigt finner jag hela denna blogg roande, givande och framför allt lärande för mig som färsking i branschen!

Kommentera