Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Ett par år på nacken: Falck blir G4S – och riktar reklamen mot tjuvarna

image323

Steg 1 av 2
Under 2005 övergick det svenska säkerhetsföretaget Falck Security till det nya namnet (och koncernen) G4S – Group for Securior. Stockholmsbyrån McBride* fick uppdraget att kommunicera namnbytet.
– Det var en tuff utmaning, säger Åke Larsson, copywriter på McBride. Falck Security var ju ett hyfsat inarbetat varumärke här i Sverige, medan nya namnet G4S var både okänt och tämligen obegripligt.

Namnbyteskampanjen innefattade annonser i Dagens Industri och ett par veckor utomhusreklam under våren 2006.
– Vi valde att vända oss direkt till brottslingarna för att informera om de förändrade arbetsförhållanden som fusionen kom att innebära. Detta kommunicerade vi med samma myndiga tilltal som om det hade handlat om nya skatteregler för småföretagare.

Copyn – Namnbyte
Rubrik: Från maj gäller följande för dig som bedriver olaglig verksamhet.

Vi tillhör numera det internationella Group 4 Securior, ett av världens ledande säkerhetsföretag. Det innebär bland annat att vi nu delar erfarenheter med länder som har betydligt tyngre kriminalitet än vad vi är vana vid hemma i Sverige. Och vi utvecklar oss konstant när det gäller bevakning, säkerhetssystem, larmcentral och värdetransporter. Men framför allt erbjuder vi trygghet för alla med rent mjöl i påsen. Bara så att du vet.

image324

Steg 2 av 2
Nästa utmaning i introduktionskampanjen var att berätta om G4S och vad de sysslade med. Det sägs att alla företag erbjuder någonting (det behöver inte nödvändigtvis vara den produkt som är deras). Och om kyrkan säljer hopp, Röda korset ett gott samvete, då är det definitivt trygghet som är säkerhetsföretagens produkt.
– Vårt omättliga behov av trygghet gäller i lika grad företagsledare och butiksinnehavare som hemma i familjens lilla vrå, säger Åke Larsson. Men där andra bevaknings- och säkerhetsföretag pekar med hela handen och viftar med batongen valde vi att kommunicera trygghet i stället. Dessutom med ett betydligt mänskligare tonläge.

Copyn – Det här är vi
Rubrik: Vi umgås dagligen med bovar, banditer och annat löst folk. Vad sägs om ett samarbete?

Vårt jobb är att se till att du kan koncentrera dig på ditt. Med en skräddarsydd säkerhetslösning slipper du nämligen bekymra dig om annat än dina affärer.
När vi gick från att vara Sveriges näst största säkerhetsföretag till att bli ett av de största i världen, G4S, fick vi också helt andra resurser och en betydligt större kunskapsbas. Det är ju lättare att erbjuda ett effektivt skydd om man förstår hur den "andra sidan" tänker också.
Men vårt jobb handlar om så mycket mer än att mota Olle i grind: Genom att se hur varenda liten detalj påverkar helheten, kan vi erbjuda trygghet i både det lilla och det stora.
Så vad sägs om en affär som verkligen är säker?

Korta reflektioner
Jag kan utan omsvep erkänna min svaghet för sådan här reklam. Den är jordnära, sympatisk och gjord med den berömda glimten i ögat. Den är lätt att ta till sig och enkel att förstå. Jag gillar idén att vända sig till dem som "bedriver olaglig verksamhet". Och jag gillar tonen och den uppläxande avslutningen med "Bara så du vet". Jag sväljer till och med den skräddarsydda säkerhetslösningen (som jag förmodar är en drift med den skräddarsydda helhetslösningen – för alltid kung i flosklernas rike). Summa kardemumma: den här kampanjen kommunicerar namnbytet och företagets nya fördelar på ett högst övertygande sätt. Jag tror det här är reklam som fungerar – riktigt bra till och med.

Håller du med?

* I arbetsgruppen på McBride ingick Åke Larsson, copywriter; Christer Stolpe, art director; Lena Blair, originalare; Ingrid Lindström, projektledare; och Fredrik Ekblad, produktionsledare.



13 svar till “Ett par år på nacken: Falck blir G4S – och riktar reklamen mot tjuvarna”

  1. Jonas skriver:

    Känns som många annonser nu är uppbyggda av en stor text-krok. Kanske en inne-grej.

    Gillar texten, kan tycka termen ”löst folk” känns lite förlegad. Vi använder väl inte ”lösdrivare” etc. så mycket idag?

    Tveksam till layouten också, men annars är det en bra text som man reagerar på och som intresserar till vidareläsning.

  2. Strålande rubriker. Tråkig typografi.

  3. Fredrik R skriver:

    Bra rubriker. Bara jag som tänker på TV4 när jag ser företagets logga?

  4. lord Fredruk skriver:

    Jag tycker att det var en hyfsat stark kampanj. Det är ju inte
    jätteunikt att man riktar sina annonser mot problemet man försöker avhjälpa, men jämfört med en B2B-börsintroduktionsannons i DI är det hela hysteriskt bra.

  5. Fredo skriver:

    Rubriken i översta annonsen hade kunnat skrivas enklare OCH snärtigare. Jag är inte säker på att språkbruket i sig är relevant för idén. Det var något med ?från maj? som fick mig att fastna lite. Nr. 2 är klockren.

  6. Fredo skriver:

    Jo, det var så sant. Den nya logon är en katastrof. Lite väl B2B-ig. Jag får det till ?GAS?.

  7. Robbin skriver:

    Logon känns precis som redan anmärkts som en korsning mellan TV4 och typ AGA (gas). Annars är det ju trevliga rubriker.

  8. Stefan skriver:

    Jag tycker om detta! Här skulle man mycket väl kunnat vinkla texten i en mer ”hotande” form och målat upp bilden av de stora farorna som lurar bakom varje hörn, men det gör man inte. Skurkarna finns där men de har decimerats till ”bovar”, ”banditer” och ”den andra sidan”. Mycket sympatiskt! Här skrivs inte på några näsor utan man tar för givet att folk är smarta nog att förstå varför det finns en säkerhetsbransch. På så sätt kan man koncentrera sig på att ta fram fördelarna med just G4S, istället för att motivera hela branschens existens. Bra!

  9. AJ skriver:

    Synd bara att reklamkampanjen inte fungerade. Inte många som vet vad G4S är för firma. Och inget vet heller att det är gamla Falck som bytt namn.

  10. Mattias skriver:

    AJ: Jag läser vad du skriver; kanske har du rätt. Har du belägg för det du hävdar här? Det är rätt modigt att sticka ut hakan och hävda att en kampanj ”inte fungerade”.

  11. aj skriver:

    Jag var kanske lite snabb med att skriva att den inte fungerade men att annonsera i DI och ett par utomhusannonser hjälper väl inte till 100 % när man vill nå ut till nya och gamla kunder. Medelsvensson som vill ha ett villalarm läser inte DI. Jag gör inte ivarjefall. Securitas är tex ett väldigt välkänt och etablerat namn i bevakningsbranschen och behöver ingen närmare presentation. Men om man då tar ett nytt namn som G4S som väldigt få känner till så behöver man lägga lite pengar på reklamen så att den syns på fler ställe. Menade inte att det var något fel på reklamen utan att den borde synts på fler ställen.

  12. Åke Larsson skriver:

    Hej.
    Jag heter Åke och det var jag som skrev enheterna för G4S här ovan.

    Du har naturligtvis rätt AJ.
    Det var verkligen dumt av mig att inte lägga mer pengar på kampanjen. Vad tänkte jag och mina kollegor egentligen på?

    Men.
    Målgruppen för kampanjen var säkerhetsansvariga på företag (vars minsta gemensamma mediala nämnare råkar heta Dagens Industri), inte i första hand Medelsvensson som vill ha villalarm.
    Jag tror att det framgår ganska tydligt om man läser texterna.

    Fast så andra sidan; hade jag inte varit så inihelvete snål hade vi ju kunnat göra en känslosam och lite småmysig varumärkesdrajv för dom också.

    mvh.

    å.

  13. Tim skriver:

    Jag har sett loggan vid väldigt många tillfällen (som fått mig att undra) den senaste tiden. Det är först nu, med Mattias hjälp, som jag vet vad den står för.

Kommentera