Ett par år på nacken: Falck blir G4S – och riktar reklamen mot tjuvarna

image323

Steg 1 av 2
Under 2005 övergick det svenska säkerhetsföretaget Falck Security till det nya namnet (och koncernen) G4S – Group for Securior. Stockholmsbyrån McBride* fick uppdraget att kommunicera namnbytet.
– Det var en tuff utmaning, säger Åke Larsson, copywriter på McBride. Falck Security var ju ett hyfsat inarbetat varumärke här i Sverige, medan nya namnet G4S var både okänt och tämligen obegripligt.

Namnbyteskampanjen innefattade annonser i Dagens Industri och ett par veckor utomhusreklam under våren 2006.
– Vi valde att vända oss direkt till brottslingarna för att informera om de förändrade arbetsförhållanden som fusionen kom att innebära. Detta kommunicerade vi med samma myndiga tilltal som om det hade handlat om nya skatteregler för småföretagare.

Copyn – Namnbyte
Rubrik: Från maj gäller följande för dig som bedriver olaglig verksamhet.

Vi tillhör numera det internationella Group 4 Securior, ett av världens ledande säkerhetsföretag. Det innebär bland annat att vi nu delar erfarenheter med länder som har betydligt tyngre kriminalitet än vad vi är vana vid hemma i Sverige. Och vi utvecklar oss konstant när det gäller bevakning, säkerhetssystem, larmcentral och värdetransporter. Men framför allt erbjuder vi trygghet för alla med rent mjöl i påsen. Bara så att du vet.

image324

Steg 2 av 2
Nästa utmaning i introduktionskampanjen var att berätta om G4S och vad de sysslade med. Det sägs att alla företag erbjuder någonting (det behöver inte nödvändigtvis vara den produkt som är deras). Och om kyrkan säljer hopp, Röda korset ett gott samvete, då är det definitivt trygghet som är säkerhetsföretagens produkt.
– Vårt omättliga behov av trygghet gäller i lika grad företagsledare och butiksinnehavare som hemma i familjens lilla vrå, säger Åke Larsson. Men där andra bevaknings- och säkerhetsföretag pekar med hela handen och viftar med batongen valde vi att kommunicera trygghet i stället. Dessutom med ett betydligt mänskligare tonläge.

Copyn – Det här är vi
Rubrik: Vi umgås dagligen med bovar, banditer och annat löst folk. Vad sägs om ett samarbete?

Vårt jobb är att se till att du kan koncentrera dig på ditt. Med en skräddarsydd säkerhetslösning slipper du nämligen bekymra dig om annat än dina affärer.
När vi gick från att vara Sveriges näst största säkerhetsföretag till att bli ett av de största i världen, G4S, fick vi också helt andra resurser och en betydligt större kunskapsbas. Det är ju lättare att erbjuda ett effektivt skydd om man förstår hur den "andra sidan" tänker också.
Men vårt jobb handlar om så mycket mer än att mota Olle i grind: Genom att se hur varenda liten detalj påverkar helheten, kan vi erbjuda trygghet i både det lilla och det stora.
Så vad sägs om en affär som verkligen är säker?

Korta reflektioner
Jag kan utan omsvep erkänna min svaghet för sådan här reklam. Den är jordnära, sympatisk och gjord med den berömda glimten i ögat. Den är lätt att ta till sig och enkel att förstå. Jag gillar idén att vända sig till dem som "bedriver olaglig verksamhet". Och jag gillar tonen och den uppläxande avslutningen med "Bara så du vet". Jag sväljer till och med den skräddarsydda säkerhetslösningen (som jag förmodar är en drift med den skräddarsydda helhetslösningen – för alltid kung i flosklernas rike). Summa kardemumma: den här kampanjen kommunicerar namnbytet och företagets nya fördelar på ett högst övertygande sätt. Jag tror det här är reklam som fungerar – riktigt bra till och med.

Håller du med?

* I arbetsgruppen på McBride ingick Åke Larsson, copywriter; Christer Stolpe, art director; Lena Blair, originalare; Ingrid Lindström, projektledare; och Fredrik Ekblad, produktionsledare.