HA Group gör svajigt försök att miljöövertyga

image319


Hans Andersson Group
(tidigare HA Industri) sysslar med återvinning och handel med papper, kartong, plast och metall. De är ett glokalt familjeföretag med huvudkontor i Göteborg, och verksamhet i flera länder. Nu vill man berätta att fler affärer är bättre för vår jord. Och att det är allt annat än fult att driva lönsamma affärer. Reklambyrån Jerlov har tagit fram kampanjen. Fredrik Jerlov har skrivit startannonsen (och Patrik Spång har skrivit övriga annonser i kampanjen).

Folk att nå
Målgruppen för kampanjen är – att döma av medievalen – män och kvinnor inom det svenska näringslivet. Startskottet – en uppslagsannons – gick nyligen att läsa i Dagens Industri. Framöver kommer du också se kampanjen i Affärsvärlden och på företagets webbplats. Med ord ha Hans Andersson Group och Jerlov gett sig den på att övertyga betraktaren. Låt oss se om de lyckas.

Copyn
Rubrik: Från och med nu drivs miljöfrågorna av egoism, kapitalism och girighet. OK?

När vi startade H A Industri för snart 60 år sedan var vi i skrothandlarbranschen. Några år senare var vi i återvinningsbranschen. Och idag har vi uppenbarligen hamnat i "rädda-världen-branschen". Vår affärsidé: köpa och sälja papper, plast, metall och andra restprodukter – har blivit en överlevnadsfråga för alla på planeten. Återvinning och Global handel. Kanske de två viktigaste rubrikerna i Kyotoprotokollet? Ett stort ansvar för ett i sammanhanget litet företag från Hisingen i Göteborg. Fast som tur är, så är vi inte ensamma. Allt fler förstår nu vad vi sett som självklart hela tiden: Det måste vara lönsamt att satsa på miljön.

I många år har miljörörelsen predikat mindre av allt. Mindre tillväxt, färre affärer, lägre tempo… Resultatet av denna strategi ser vi omkring oss. Det har blivit mer av allt istället. Den typiske medborgaren tycker det är alla andra som skall åka buss och källsortera, för själv har han eller hon inte tid eller lust.

Så medan miljörörelsen predikat återhållsamhet har de flesta av oss gjort tvärtom. Investerat i oss själva och i bästa fall lagt växelpengarna i WWF bössan. Uppenbart fungerar inte det. Alltså är det dags att låta den innersta mänskliga drivkraften: egennyttan – göra jobbet.

Av det skälet är vi stolta över att presentera oss och vår vision för svenska folket. Vi kallar oss ett 2:a generationens miljöföretag, i meningen att vi lagt idealismen på hyllan. Vi tjänar pengar. Vi sysslar med lönsam återvinning. Vi gör våra kunder lönsamma och vi skäms inte ett dugg för det.

Dessutom anser vi att den som vill kalla sig miljöorienterad på allvar, måste arbeta globalt. Vi har verksamhet i Afrika, i Kina, i Sydamerika – vi köper, säljer och återvinner ur ett globalt perspektiv eftersom vi alla delar samma atmosfär, miljö och – naturligtvis samma ekonomi. Nu smälter isarna, säger Al Gore. Pingvinerna svettas, isbjörnarna drunknar och du liksom vi andra har ett val att göra. Fortsätta resan eller byta strategi.

Vi sympatiserar med miljörörelsens mål. Inte med dess medel. Ryggsäckarna, näbbstövlarna, helskäggen och idealisterna – bottnar i en vacker tanke som inte fungerar. Själva har vi attachéväskor, lågskor och är sugna på pengar. Och ju mer affärer vi gör, desto bättre är det för vår planet.
Det, i sanning, är den 2:a generationens miljöföretag.

Korta reflektioner
Det här är en stor annons – med många ord (nästan 400 för att vara ganska exakt). Den omfattande texten gör att ribban för förväntningar redan från start ligger på 2,46.
"De måste ha mycket viktigt att berätta", tänker jag. "Och Gud nåde dem om de inte gör det bra."

Ansatsen ser bra ut; rubriken väcker intresse, men gör mig inte direkt supernyfiken. Upphoppet är skapligt; här förstår vi utmaningen och något om vilka Hans Andersson Group är. Det mesta tugget om miljön ("överlevnadsfråga för alla på planeten") har vi självklart hört förut, men meningen "Det måste vara lönsamt att satsa på miljön" gör att intresset lever.

Sedan börjar det svåra: att få texten att skutta över utan att riva med varken rumpan eller hälarna. Tyvärr tycker jag inte att den lyckas med det. Istället blir blir det mest ett svajigt försök till manifest. Inga raka rör och inga löften. Det talas om att "göra jobbet", "tjäna pengar" och "sympatisera med miljörörelsens mål" – men ingenting om hur. Jag tror att Hans Andersson verkligen vill vara lite mer än alla de andra grönmålade* företag här i världen. Tyvärr lyckas de inte förmedla vad som gör att just de faktiskt sticker ut. "Vi satsar på miljön för att det är lönsamt"-argumentationen känns varken färsk eller särskilt sympatisk. Det gör inte heller de tjugotvå ‘vi’ som vimlar runt i texten.

Jag ser inte ens belöningen till den som orkar sig igenom hela texten. Nej, det blir rivning här. Tyvärr. För jag vet att Jerlov-skribenterna kan bättre (det har de gång på gång visat, bland mycket annat i kampanjerna för Västtrafik). Och jag tror och hoppas att också Hans Andersson Group kan bättre i sin strävan efter att både tjäna pengar och rädda vår jord.

Hela kampanjen

image320
Klicka på bilden för att läsa alla annonserna i kampanjen (pdf-format).

Vad tycker du?

***

* Grönmålning (eng. greenwashing) är ett fantastiskt ord för företag som följer med vinden och rider på miljövågen.

***

Läs också
Please copy me: Västtrafikeffekten räddar världen
Please copy me: Tänket bakom: Västtrafik och växthuseffekten
Veckans rester: Greed is green
SvD: Utan kapitalister har inte klimatet en chans