Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Jenny Åberg Hüttner är Årets copywriter

image327
image326Femkamp plus Gittan hjärta Micke genom fax visade sig vara en vinnande formel. Årets copywriter i Guldnyckeln 2007 heter Jenny Åberg Hüttner. Hon är copywriter och creative director på stockholmsbyrån Pool. Jenny vann för att ha "respektive en text som höjer sig över mängden" för uppdragsgivaren Gröna Lund i kampanjen "Upplev förvandlingen med firmafest"*. Please copy me säger grattis!

Juryns motivering
"Med hjälp av lika stilsäker som charmerande copy har personen i fråga lyft en riktigt bra kampanj till gyllene höjder. Det är sådant som gör att man utnämns till Årets copy."

Anita favorit bland läsarna
Bland de som kommenterade kampanjerna här på Please copy me var dock Anita Sjöman (Ogilvy One) den givna favoriten. I sorlet av positiva omdömen kunde vi uttyda "konkret och relevant", "genomjobbad", "genomtänkt" och "tummen upp för gediget hantverk och uthållighet".

Tack alla ni som röstade. Mia Berg belönas med boken Guldägg & beska droppar (eftertraktad memoarbok av Sören Blanking). Please copy me säger grattis!

* Faxkampanjen för Gröna Lund vann också guld i klassen DM-kampanj till företag.

Läs också
Please copy me: Vem är Årets copywriter?



2 svar till “Jenny Åberg Hüttner är Årets copywriter”

  1. Ida skriver:

    Ah, det här är helt underbart!

  2. Fredo skriver:

    Skön grej. Kommer ihåg att faxen spottade ur sig det här och att alla på byrån engagerade sig. Bra exempel på en bra idé och som därför kräver mindre spektakulär copywriting. Och det är ju det som är grejen med bra kommunikation.

Kommentera