Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Leon Nordin: "Det svåra är att väcka sympati"

image322"Vilken idiot som helst kan väcka uppmärksamhet. Det svåra är att väcka sympati. För det krävs det talang".

Leon Nordins ord träffar rätt i en tid där drivor med reklamdynga verkar nöja sig med att väcka uppmärksamhet, för att sedan visa sig eka tom och sakna relevans.



13 svar till “Leon Nordin: "Det svåra är att väcka sympati"”

  1. Robbin skriver:

    Punch out! Tycker kommentaren är klockren i den tidigare McDonalds-debatten på bloggen.

  2. lord Fredruk skriver:

    Vad menar du? Att McD-annonsen saknade relevans, eller? Allt kan inte alltid vara fint, vackert och sympatiskt.

  3. Mattias skriver:

    Hmm… eller så menade han att McDonalds-annonsen väckte uppmärksamhet, men inte sympati. Jag gissar att det var så Robbin menade.

  4. lord Fredruk skriver:

    Så praktiskt. Det var även så jag menade.

  5. Mattias skriver:

    lord Fredruk: Okej, varför skriver du ”Vad menar du? Att McD-annonsen saknade relevans” när du i själva verket förstod att han menade att annonsen väckte uppmärksamhet, men inte sympati?

  6. lord Fredruk skriver:

    Ja, det var tarvligt av mig. Det ska inte hända igen…

  7. Peter Ullenius skriver:

    Leon var bizarr, problemet är att han skrev lika många annonser som bara väckte uppmärksamhet själv. Om varumärket i sig inte har någon sympati, så går den inte att väcka, tyvärr. Som i McDonald´s fall. Till och med en vass annons krossas av McDonald´s kontext. Den går inte att gilla.

  8. Fredo skriver:

    Leons ord är de enda man behöver för att lyckas, oavsett om han själv även gjorde annonser med enbart uppmärksamhetsvärde.

    Men det är också som någon säger i kommentarerna, att varumärkets upparbetade sympati är viktig. Att vara en underdog är alltid lättare när det handlar om att väcka både sympati OCH uppmärksamhet. Att vara herre på täppan ställer högre krav på reklambyrån och för att man som konsument ska bry sig.

  9. Peter Ullenius skriver:

    Jag tycker iof donalds annonsen är extremt bra på det sättet att den verkligen lyfter upp ämnet och skapar debatt. Vilket förmodligen är annonsens syfte. Den ska inte vinna empati, den ska vinna uppmärksamhet kring ämnet.

  10. Kalle skriver:

    Det här dök upp helt perfekt i rss:en när en ung ass satt och skrev ÅF-annonser. Fick mig att tänka till. Tack Mattias!

  11. Robbin skriver:

    Mattias: Du tolkade mig helt rätt!

    Peter: Lite off topic här, men jag är tveksam om McDonalds syfte var att väcka till debatt. Satsar mina studentslantar på att det är empati man är ute efter.

  12. Robbin skriver:

    Bara för att förtydliga innan jag blir skriven på näsan; jag syftar då inte empati för alla dom som blir diskriminerande utan att man söker en medkänsla för sitt egna företag som ”värmar för alla stackare”.

  13. Peter Ullenius skriver:

    Visst är det för att väcka debatt. man är inte dummare än att man vet att man faktiskt är en av få företag i Sverige där invandrare kan göra karriär, då menar jag bortom stekbordet. Det är bara debatt man vill få till genom detta tilltag. Så att man sedan kan framstå som bäst i klassen. Råsmart och bortom navelskåderi. Personligen gillar jag det.

Kommentera