
Leon Nordins ord träffar rätt i en tid där drivor med reklamdynga verkar nöja sig med att väcka uppmärksamhet, för att sedan visa sig eka tom och sakna relevans.
Please copy me är en liten reklambyrå i Göteborg med stor kompetens inom copywriting och UX-writing. Hör av dig!
Leon Nordins ord träffar rätt i en tid där drivor med reklamdynga verkar nöja sig med att väcka uppmärksamhet, för att sedan visa sig eka tom och sakna relevans.
Punch out! Tycker kommentaren är klockren i den tidigare McDonalds-debatten på bloggen.
Vad menar du? Att McD-annonsen saknade relevans, eller? Allt kan inte alltid vara fint, vackert och sympatiskt.
Hmm… eller så menade han att McDonalds-annonsen väckte uppmärksamhet, men inte sympati. Jag gissar att det var så Robbin menade.
Så praktiskt. Det var även så jag menade.
lord Fredruk: Okej, varför skriver du ”Vad menar du? Att McD-annonsen saknade relevans” när du i själva verket förstod att han menade att annonsen väckte uppmärksamhet, men inte sympati?
Ja, det var tarvligt av mig. Det ska inte hända igen…
Leon var bizarr, problemet är att han skrev lika många annonser som bara väckte uppmärksamhet själv. Om varumärket i sig inte har någon sympati, så går den inte att väcka, tyvärr. Som i McDonald´s fall. Till och med en vass annons krossas av McDonald´s kontext. Den går inte att gilla.
Leons ord är de enda man behöver för att lyckas, oavsett om han själv även gjorde annonser med enbart uppmärksamhetsvärde.
Men det är också som någon säger i kommentarerna, att varumärkets upparbetade sympati är viktig. Att vara en underdog är alltid lättare när det handlar om att väcka både sympati OCH uppmärksamhet. Att vara herre på täppan ställer högre krav på reklambyrån och för att man som konsument ska bry sig.
Jag tycker iof donalds annonsen är extremt bra på det sättet att den verkligen lyfter upp ämnet och skapar debatt. Vilket förmodligen är annonsens syfte. Den ska inte vinna empati, den ska vinna uppmärksamhet kring ämnet.
Det här dök upp helt perfekt i rss:en när en ung ass satt och skrev ÅF-annonser. Fick mig att tänka till. Tack Mattias!
Mattias: Du tolkade mig helt rätt!
Peter: Lite off topic här, men jag är tveksam om McDonalds syfte var att väcka till debatt. Satsar mina studentslantar på att det är empati man är ute efter.
Bara för att förtydliga innan jag blir skriven på näsan; jag syftar då inte empati för alla dom som blir diskriminerande utan att man söker en medkänsla för sitt egna företag som ”värmar för alla stackare”.
Visst är det för att väcka debatt. man är inte dummare än att man vet att man faktiskt är en av få företag i Sverige där invandrare kan göra karriär, då menar jag bortom stekbordet. Det är bara debatt man vill få till genom detta tilltag. Så att man sedan kan framstå som bäst i klassen. Råsmart och bortom navelskåderi. Personligen gillar jag det.