Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

McDonald's anställer inte vem som helst

image314

Var tredje medarbetare på McDonald’s i Sverige är född utomlands eller har föräldrar som är det. Det gör snabbmatskedjan till en av landets mest integrerade arbetsgivare. Och det här vill man kommunicera, och gör det med helsidesannonser i Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet. Deras reklambyrå DDB Stockholm har gjort annonsen. Magnus Jakobsson har skrivit den.

Copyn
Rubriken: Vi anställer inte turkar, greker, polacker, indier, etiopier, vietnameser, peruaner eller kineser.

Och inte svenskar, sydkoreaner eller norrmän heller. McDonald’s anställer individer. Hos oss är ambition och drivkraft alltid viktigare än vad du heter i efternamn. Det är kanske just därför vår arbetsplats är en av de som bäst speglar det mångkulturella Sverige. Inom McDonald’s arbetar hela nittiofem olika nationaliteter. Läs mer på www.mcdonalds.se/jobb.

Korta reflektioner
Jag vill gärna tycka om den här annonsen. Till en början är det precis vad jag gör. Den har en rubrik som lockar till både läsning och lösning, och visar sig – tack och lov – inte mena nånting illa. Så långt är allt bra. Sedan kommer eftersmaken. Då känns det inte längre bra. Trots goda försök känns det hela en smula osympatiskt.

Dessutom har jag svårt att läsa den här annonsen utan att tanketrådarna kopplar samman med det rabalder som uppstod kring McDonald’s (och två andra svenska hamburgerkedjor) i oktober 2007. Då avslöjade SVT:s Uppdrag granskning att hamburgerkedjan under lång tid anlitat städbolag som betalat sin anställda med slavlöner. Många av dem som städade restaurangerna var svenskar med utländsk bakgrund. Nu är inte den här annonsen tänkt som något svar på städdebatten, utan vill uppmärksamma det faktum att McDonald’s är en schysst och integrerad arbetsplats. Det må så vara, men inget företag i denna värld verkar i ett vakuum. Det som sker i omvärlden påverkar ofrånkomligen hur vi tolkar innehållet i reklamen. Därför resulterar den här annonsen i en något besk eftersmak. Tyvärr.

Vilken känsla får du av annonsen för McDonald’s?

Läs också
Dagens Media: McDonalds nya reklam: "Vi anställer inte turkar"
E24: Mångfald är big business



Kommentera