Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

OLW gör reklam för naturella nötter

Vi svenskar verkar älska nötter; under 2007 ökade nötförsäljningen i landet med 40 procent. OLW lanserade i maj nötblandningen Minimellan, och har sedan dess sålt över 1 miljon påsar. De tre varianterna får nu ett naturellt och osaltat syskon. Nyligen tog Åkestam Holst över OLW-kontot från DDB Stockholm, och rullar nu ut sin första utomhuskampanj för nötterna. Arbetsgruppen där väljer att sätta fokus på produkten istället för att – som DDB Stockholm – anspela på grottmänniskor och "urgammal energi i ny påse".

image317
image318

Copyn
1: Gott humör i fickformat!
Nötter, frukt och bär. Naturlig energi i påse.

2: Gott humör utan salt. Nötter, frukt och bär.
Naturlig energi i påse.

3: Gott humör på två sekunder.
Nötter, frukt och bär. Naturlig energi i påse.

Korta reflektioner
Utomhusreklam kräver blixtsnabba argument. Vilka används här? Jo, att nötblandningen 1) gör dig på gott humör, och 2) ger naturlig energi. Blandningen – som OLW vägrar kalla för ett mellanmål – är tänkt att ge "snabb extraenergi" och vara ett alternativ till godis. Jag tycker att kampanjen effektivt lyckas kommunicera både innebörd (gott humör) och rationella argument (naturlig energi i form av nötter, frukt och bär). Jag gillar tonen och uttrycket. Det hela känns fräscht och tilltalande. Och färgerna är sprudlande glada. Ändå är jag inte övertygad. Någonting känns inte hundra. Kanske är det priset (15-17 kronor) som stör mig. Kanske det faktum att 360 kalorier klämts ner i varje påse. Eller kan det vara känslan av att reklamen här faktiskt är bättre än produkten som den säljer?

Vad tycker du?

***

Läs mer
Dagens Media: Här är Åkestam Holsts första OLW-kampanj
Dagens Media: Grottmänniskor ska sälja OLWs nya nötter
NWT: Kostrådgivare sågar OLW:s nya påse



5 svar till “OLW gör reklam för naturella nötter”

  1. Jonas skriver:

    Den är nästan lite för snygg, som den där reklamen för kakorna minns inte riktigt vilken avsändare det var, men massa kakor på ett fat. Sjukt cleant.

  2. Mattias skriver:

    Jonas: Förmodligen tänker du på kampanjerna som Ogilvy har gjort för Delicato.
    http://www.ogilvy.se/newportfolio/advertising/delicato/1.html

  3. lord Fredruk skriver:

    Platt, förväntat och uddlöst är några (troligen förväntade) ledord ifrån mig.
    Intressant att du poängterar att
    tydlighet är extra viktig vid utomhusreklam. På denna punkt håller jag helt med och undrar sonika varför rubriken sattes i vitt mot en relativt ljus botten. Känns inte helt genomtänkt. Men det var väl jäävligt fräääschtt eller nåt.

  4. M skriver:

    En ordinär utbudskampanj helt utan kreativ ambition. Misstänker dock att man rullar ut ett antal filmer, radio osv på Gott humör-tema.

  5. Pete skriver:

    Mini Mellan heter den, och 360 kalorier sa du? Tillsammans med gott humör undrar man om de uppmanar till tröstätning?

Kommentera