OLW gör reklam för naturella nötter

Vi svenskar verkar älska nötter; under 2007 ökade nötförsäljningen i landet med 40 procent. OLW lanserade i maj nötblandningen Minimellan, och har sedan dess sålt över 1 miljon påsar. De tre varianterna får nu ett naturellt och osaltat syskon. Nyligen tog Åkestam Holst över OLW-kontot från DDB Stockholm, och rullar nu ut sin första utomhuskampanj för nötterna. Arbetsgruppen där väljer att sätta fokus på produkten istället för att – som DDB Stockholm – anspela på grottmänniskor och "urgammal energi i ny påse".

image317

image318

Copyn
1: Gott humör i fickformat!
Nötter, frukt och bär. Naturlig energi i påse.

2: Gott humör utan salt. Nötter, frukt och bär.
Naturlig energi i påse.

3: Gott humör på två sekunder.
Nötter, frukt och bär. Naturlig energi i påse.

Korta reflektioner
Utomhusreklam kräver blixtsnabba argument. Vilka används här? Jo, att nötblandningen 1) gör dig på gott humör, och 2) ger naturlig energi. Blandningen – som OLW vägrar kalla för ett mellanmål – är tänkt att ge "snabb extraenergi" och vara ett alternativ till godis. Jag tycker att kampanjen effektivt lyckas kommunicera både innebörd (gott humör) och rationella argument (naturlig energi i form av nötter, frukt och bär). Jag gillar tonen och uttrycket. Det hela känns fräscht och tilltalande. Och färgerna är sprudlande glada. Ändå är jag inte övertygad. Någonting känns inte hundra. Kanske är det priset (15-17 kronor) som stör mig. Kanske det faktum att 360 kalorier klämts ner i varje påse. Eller kan det vara känslan av att reklamen här faktiskt är bättre än produkten som den säljer?

Vad tycker du?

***

Läs mer
Dagens Media: Här är Åkestam Holsts första OLW-kampanj
Dagens Media: Grottmänniskor ska sälja OLWs nya nötter
NWT: Kostrådgivare sågar OLW:s nya påse