Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Samma, samma, men webben annorlunda

image313Jag har läst 100 sidor om webbtexter som får kunderna att köpa*. Och funderar nu på om det finns någon väsentlig skillnad mellan webben och pappret. Jag får lära mig att webben vill ha korta, enkla texter som tilltalar läsaren. Men kräver inte pappret samma enkelhet och tilltal? Svaret är nog mycket jo, men också lite jo, men. Låt mig förklara hur jag menar.

Utmaningar på webben
Att webben är ett unikt medium är ingen nyhet. Det intressanta är vilka krav det ställer på texten.

  • Webben är ett aktivt medium. Här styr läsaren. Se därför till att skapa dialog (mer om det snart).
  • Läsaren är otålig. Se därför till att omedelbums fånga hennes intresse (det finns över 10 miljarder hemsidor som konkurrerar om uppmärksamheten)
  • Läsaren har frågor. Se där till att i din text ge svaren (utan att fastna i krängliga reklamkrusiduller)
  • Läsaren läser inte. Se därför till att texten är lätt att överblicka. Slösa med korta stycken, mellanrubriker, punktlistor och markerade nyckelord. Men var sparsam med orden.
  • Webben är dialog. Se därför till att ta vara på möjligheten att låta din läsare interagera. Låt henne ställa frågor – och ge henne svar.
  • Webben är levande. Se därför till att jämt och alltid hålla dina texter uppdaterade.

Resten är onytt
Nä, glöm inte att webben är speciell på många sätt. Men kom ihåg att pappret ofta ställer samma krav. De flesta regler, råd och rekommendationer i boken biter lika bra på pappret som på webben. Och tvärtom.

Men är den bra?
"100 sidor om webbtexter som får kunderna att köpa" är därför framför allt en pedagogisk bok om att skriva – med fokus på webbtexter. Den är bra för dig som redan är copywriter, men säkert ännu bättre om du är mer ovan skribent. Här finns mängder av knep som visar vägen. Men tyvärr ytterst få exempel på bra och usla webbtexter. Det hade lyft boken ytterligare ett snäpp. Nu blir det bara ‘helt okej’.

Skriver du annorlunda för webben än för pappret? Vad tycker du om den här boken?

***

* Boken är skriven av Daniel Ernerot, Emil Holmström och Jack Hansen. För 298 kronor blir boken din hos Redaktionen.se.

***

Läs också
Här lär du dig att skriva för webben
Mattias Sjöstrand: "Visst kan webbtexter vara långa (bara de är intressanta nog)"



Kommentera