Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Tävla och vinn böcker om reklam

Har du koll på copywriting? Bra. Med tur och skicklighet kan du då vinna frågetävlingen här på Please copy me. Förstapriset är ett paket med böcker om reklam (värde 629 kronor). Utmaningen består av fem 1-x-2-frågor. Den som sätter alla är med i utlottningen. Lycka till!

image357

Första pris: Reklamiska (Einar Korpus, 2008) + Fuck logic (Per Öhlin) + Reklam – en objuden gäst? (Marie Grusell) värde: 629 kronor

Andra och tredje pris: Reklamiska (Einar Korpus, 2008) värde: 250 kronor

***

Tävlingen pågår till och med torsdagen den 3 april. De tre på prispallen presenteras klockan 20.00 på torsdagen. Mejla dina svar och ditt namn till mattias@akerberg.com. Skriv "Tävling" i ämnesraden. Nog pratat. Nu – frågorna:

Ett: Under vilken tidsperiod var antalet ord i annonserna i Guldäggsboken som störst, enligt doktorshandlingen Reklamiska?
1. 1991-1995
x. 1981-1985
2. 1975-1980

Två: Vem vann Guldskrift 2007?
1. Anna Qvennerstedt
x. Jacob Nelson
2. Johan Olivero

Tre: Björn Schumacher är den ena halvan av copywriterduon som skrev Svensk reklam är skit. Vem är den andra?
1. Göran Åkestam
x. Björn Rietz
2. Lars Forsberg

Fyra: Vilket telefonnummer tar dig till Språkrådets telefonrådgivning?
1. 08-442 42 10
x. 08-443 45 00
2. 08-445 56 80

Fem: Christer Wiklander skrev 1977 de första yoghurtannonserna för Mejerierna. På vilken reklambyrån jobbade han på då?
1. Arbmans
x. Blanking
2. Hall & Cederquist



Kommentera