Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Copypanelen får luft under vingarna

Måndag och nya möjligheter. Den här veckan prövar Copypanelen sina vingar här på Please copy me. Tanken är denna: att titt som tätt höra efter vad en klick av landets reklamskribenter tycker och tänker. Om Guldägget. Om övertid. Om skrivkramp. Och hundra andra intressanta saker.

Om ett par dagar får du veta vilka som kommer att finnas med i Copypanelen. Och om ytterligare några kommer de första brännande frågorna. Håll utkik.

Har du förslag på en copywriter som borde finnas med? Eller förslag på intressanta ämnen och frågor? Jag lyssnar. Skriv i kommentarerna eller skicka e-brev till mattias@akerberg.com.

Jag ser fram emot detta. Gör du?



10 svar till “Copypanelen får luft under vingarna”

  1. Jörgen Johnsson skriver:

    Låter som ett bra initiativ. Bäddar för intressant och rolig läsning. :)

  2. Åke Larsson. skriver:

    Jättebra idé.

    (Fattar bara inte hur du hinner. För dina arbetsgivare vill väl också ta din begåvning i anspråk mellan varven?)

    mvh.

    å.

  3. Patrick skriver:

    Kul! Som deltagare i Copypanelen rekommenderar jag mig själv. Mina egenskaper som copy kan givetvis diskuteras …men jag har garanterat åsikter.

  4. Mattias skriver:

    Åke Larsson: Jodå, jag jobbar för mina uppdragsgivare också.

    Patrick: Ett utmärkt förslag.

  5. Johan B skriver:

    Låter riktigt intressant! Copywriters är världens smartaste människor.

  6. lord Fredruk skriver:

    Jag är med. Om du vill ha mig d v s.

  7. Anonym skriver:

    Kör några ”kändisar” och några okändisar…kanske nån student också…det viktigaste är ju att få ett brett spektrum så man får en nyanserad bild av hur folk faktiskt tycker. Inte bara folk från sthlm och gbg utan lite landsortsfolk också. Det känns ofta som att art directors och copywriters på stora byråer enbart kollar på varandra och i slutändan landar på samma plats…

  8. Mattias skriver:

    Johan: Det bästa är att du verkligen menar det. Och kanske ligger det någonting i det du säger.

    : Jag har försökt hitta en bra blandning av svenska reklamskribenter. Några är välkända och guldäggsvinnande, andra är mer okända eller på-väg-upp. Att hitta folk utanför Stockholm och Göteborg är inte det lättaste (prova själv så får du se!), men förhoppningsvis kommer Malmö, Borås, Gävle och Karlstad också vara representerade.

  9. Jack H skriver:

    Daniel Vaccino på SWE.

    Daniel är fortfarande den största reklamtalangen som ännu inte vunnit ett Guldägg.

  10. Mattias skriver:

    Jack H: Du kan vara lugn – Daniel Vaccino är med på den växande listan som redan har tackat ja till ett uppdrag i Copypanelen. På torsdag presenterar jag hela listan. Håll utkik. Och kom gärna med fler tips.

Kommentera