Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Copypanelen: Här är laguppställningen



Intresset och entusiasmen kring Copypanelen kan – utan att överdriva – beskrivas som stor. Många tillfrågade tackade ja omedelbart, andra hörde av sig och frågade om de fick vara med. De fick de såklart.

Urvalet
Jag har inte försökt att skapa en elitpanel. Ändå är många av landets duktigaste reklamskribenter med. Säkert några av de hungrigaste också. Och de mest åsiktsstinna. Många arbetar i Stockholm eller Göteborg. Många är män. Men inte alla. Många röster kommer förhoppningsvis att ge en bredare bild av branschen.

Här är Copypanelen (i bokstavsordning)
Hanna Björk, Åkestam Holst, Stockholm
Linda Börjesson, Farfar, Stockholm
Johan Brink, Hundra, Göteborg
Pontus Caresten, Mecka, Borås
Niclas Carlsson, King, Stockholm

Johan Dannemann, Ruth, Stockholm
Ulrika Good, Goss, Göteborg
Niclas Hallgren, ANR, Göteborg
Rolf Harju, Clara, Karlstad
Jenny Åberg Hüttner, Pool, Stockholm

Magnus Jakobsson, DDB Stockholm
Ulrika Kukulska, Grand, Stockholm
Olle Nordell, ANR, Stockholm
Ola Obrant Andreasson, The Fan Club, Malmö
Fredrik Olsson, Miami, Göteborg

David Orlic, Garbergs, Stockholm
Patrik Spång, Jerlov, Göteborg
Anna Qvennerstedt, Forsman & Bodenfors, Stockholm
Daniel Vaccino, SWE, Stockholm
Patrick Westerberg, BerntzonBylund, Stockholm

Upplägget
Inom kort kommer Copypanelen att presentera sig närmare. Och strax efter inom kort kommer frågorna att börja rulla. Alla kommer inte att svara samtidigt eller i mun på varandra. Men många kommer att få komma till tals. Och förhoppningsvis kommer du att lära dig mycket nytt och givande och intressant. Välkommen med på resan.

Vad tycker du om uppställningen och upplägget?



6 svar till “Copypanelen: Här är laguppställningen”

  1. tjockelotta skriver:

    sicket gäng du fått ihop!

  2. Jörgen Johnsson skriver:

    Gedigen lista. Mycket storstadsfokus. Kan nog bli givande att läsa ändå. :)

  3. Mattias skriver:

    Jörgen: Det är svårt att komma ifrån det faktum att de flesta reklamskribenterna i det här landet arbetar i antingen Stockholm eller Göteborg (rätta mig om jag har fel). Jag är den första att hålla med om att det är ett problem. Jag har fortfarande hopp om att bland andra Tommy Lundberg på Gävlebyrån Lundberg & co ska säga jatack. Vi får se.

  4. Henrik skriver:

    Som inskriven student på en reklam- och marknadsföringsutbildning i Malmö måste jag säga att jag blev en smula förvånad över den skrala representationen från syd.

    Svarar de nej eller är de helt enkelt inte påtänkta?

  5. Patrick skriver:

    Och även Tommy Lundberg är skolad i Stockholms reklamvärld. Men i vilket fall vore det toppen om du fick med honom. Tommy brukar ha klara åsiker vill jag minnas – och han har ingenting emot att leverera dem.

    I övrigt; starkt jobbat Mattias.

  6. Mattias skriver:

    Henrik: Jag har som sagt försökt få en viss spridning, och hört mig för bland folk som jag tidigare haft kontakt med (eller byråer som ofta hörs i debatten). Urvalet gör inte anspråk på att vara genomsnittligt. Tyvärr, kanske någon vill tillägga.

    Jag är övertygad om att det finns duktiga reklambyråer och skribenter i Malmö. Jag har tillfrågat Ola Obrant Andreasson på The Fan Club i Malmö. Vilka fler från syd tycker du att jag borde fråga?

    Patrick: Jag vet att Tommy Lundberg är skolad i Stockholm, men det faktum att han med framgång lyckas driva en reklambyrå i Gävle är värt beundran.

Kommentera