Copypanelen presenterar sig

Copypanelen kommer att svara på mina – och era – frågor om den svåra konsten att skriva reklam, om att jobba över, om att vinna guldägg, och om att övervinna skrivkramp. Och hundra andra saker. Det kommer bli en spännande resa. Nu börjar det. Och det börjar med att alla tjugo i Copypanelen får 600 tecken på sig att berätta om vilka de är. Läs och lär känna några av landets bästa, roligaste, hungrigaste och åsiktsstinna reklamskribenter.

Hanna Björk
Efter examen från Berghs tjatade jag mig till praktik på Åkestam Holst. Därefter till USA en sväng för ytterligare praktik på Fallon i Minneapolis och Traktor i LA (tack Mary-Lee Sjönell!). Har sedan januari 2007 varit heltidsanställd på Åkestam Holst. Min största drivkraft är avundsjuka. Jag blir frustrerad när jag ser Crispin Porter + Boguskys kampanjer för Burger King, förbannad över att de inte är mina kampanjer. Jag arbetar idag med kunder som ATG, OLW, Citypaketet och Playground. Belönades med silverägg för vår senaste kampanj för Playground då vi kläckte en kyckling i en dunjacka. Planerar att vinna fler priser i framtiden – dock helst guld nästa gång. Så länge avundsjukan finns kvar löser det sig nog.



Linda Börjesson

Jag skulle bli läkare. Men efter tre års plugg vaknade ett litet monster i mig. Vad vill jag egentligen? Blä. Jag visste inte svaret, så jag gjorde vad jag brukar: skrev listor.
Jag gillar att:

  • Skriva!!!
  • Läsa och lära mig konstiga saker.
  • Lösa problem och fundera över hur folk funkar.

Mitt jobb ska vara:

  • Fullt av roliga personer.
  • Fritt. Så att jag kan vara ute om det nu är soligt.
  • Med någon resa här och där.
  • Inte så himla allvarligt. Jag vill kunna ha nagellack!

Nu är jag på Farfar. Jag jobbar med Björn Borg och med några spännande hemlisar som jag inte får berätta om än. Men listorna är avprickade och jag är glad. Innan jag kom hit var jag på WatersWidgrenTBWA, innan dess gick jag på Berghs. Men först skulle jag bli läkare.

Johan Brink
Jag ska börja med att svära i kyrkan, jag älskar bilder och har si sådär 450 fotoböcker hemma i bokhyllorna. En annan sak som jag är glad över är mitt gemensamma projekt Chatwalk tillsammans med Röhsska museeet och Kultur & Näringsliv där vi arrangerar en slags mingelseminarier och frågar oss om man kan bygga varumärken med hjälp av till exempel konst, mode och arkitektur, och det kan man ju förstås. Annars gillar jag copywriters som Björn Rietz och Björn Engström, men allra mest gillar jag Lasse Liljendahl, fast han är ju AD. Nu är jag på Hundra (har tidigare jobbat på Valentin & Byhr, Jerlov och Körberg), jobbar med bland annat Orrefors, Kosta Boda, Svenska Handbollsförbundet och Västtrafik och mår väldigt bra.

Pontus Caresten

Jag var precis klar med min Uppsala-examen, när min flickvän föreslog att jag skulle tillbringa hela min sommar med henne och hennes föräldrar. Mitt i ingenstans. Det verkade såklart kul i sig, men någon kompletterande sysselsättning ville jag ändå ha. Så jag sökte jobb i trakten. Turligt nog fick jag jobb på Mecka i Borås, och förlängd tjänst efter en vecka. Idag, ett år senare, pendlar jag från Göteborg och jobbar med Högskolan i Borås, Almedahls, Riksbyggen och åtta andra kunder. Man kan ha fantastiska saker att säga, men om ingen hör på är allt förgäves. Jag försöker få människor att vilja lyssna. Men framför allt tycker jag om att se mina ord på bussar och utomhustavlor, i tidningar och på internet

Johan Dannemann
Från början tänkte jag bli arkitekt. Då kom en byggkrasch. Då tänkte jag: driva restaurang verkar kul. Då kom en fastighetsägare. Då fick jag nog och sökte alla möjliga och omöjliga utbildningar jag kunde hitta (däribland Berghs). Och på den vägen är det. De senaste 11 åren har jag jobbat med reklam, varav sju på Ruth. Genom åren har jag jobbat mycket med Svenska Spel (Keno, Söndagsbingo, Lotto med mera). Idag jobbar jag bland andra med Vällingby Centrum, Månpocket, Semper och Linum. Det som alltid drivit mig oavsett yrke är problemlösning. Jag går igång när saker inte fungerar. När det blir lite motigt. I själen är jag skidåkare.

Ulrika Good

Jobbar på: GOSS Reklambyrå i Göteborg sedan 2004.
Hur hamnade jag där? Jag jobbade som frilansare när min gamla arbetskompis från förr fick jobb som marknadschef på Glitter. Min lycka var att hon ville ha GOSS som byrå och hon ville jobba med mig. Därför fick jag börja på GOSS. Trots att min man är en av byråns grundare.
Drivkraft: Att ha roligt på jobbet.
Kunder jag jobbar med: Inte Glitter längre, tyvärr, men Abba Seafood, Atlas Design, Mötesplatsen och några till.
Vem är jag: 177 centimeter copywriter som inte jobbat med något annat sedan nittonårsåldern. Morsa till två tonåringar.



Niclas Hallgren

”Du har någon slags talang, men vi vet inte vad vi ska ha dig till”, sa man på den stora byrån i Stockholm. Sex år på Högskolan i Jönköping imponerade föga. Jag hade ju varken läst på Berghs eller Forsbergs. Till slut lyckades jag dock övertyga IPM i Ulricehamn och några månader senare Clara i Karlstad. Clara blev min reklamskola. Läraren hette Olle Olsson och var en knappt tjugo år äldre AD. Tillsammans jobbade vi med allt från pappersbruk till kaffe och kakor, innan jag en dag för tre år sedan tog tåget mot Göteborg och ANR BBDO. Här jobbar jag med uppdragsgivare som Team Sportia, Chrysler, Jeep, Dodge och IFK Göteborg. Och det är först nu som jag börjar inse att jag drivs av ”kicken” som bara en riktigt bra idé kan ge.



Rolf Harju

Jag? En kreatör med obotlig tro på mänsklighetens förmåga att uppskatta bra reklam. Och själv vill jag naturligtvis var med och skapa den smartaste och intelligentaste kommunikationen. Trots att jag har sågen i ständig beredskap, tror jag mig ha snuddat vid målet emellanåt. Men inser också att jag har det bästa framför mig. På Clara har vi hela spannet av kunder: från tjommen på hörnet till nationella och internationella spelare. En spännande mix som gör att man ofta får tänja på begreppen budget och mediaval. Nu upptas min tid bland annat av att stärka Värmlands och Karlstads universitets position, kränga fotbollsplaner till världens storklubbar och marknadsföra Jofamas skoter- och mc-kläder i Europa.



Jenny Åberg Hüttner

32-årig göteborgare som blev kvar i Sthlm efter Berghs. Med nytt reklam
jobb köptes häst, katt och lya. Sen kom lågkonjunkturen. Hästen såldes, katten dog och jag blev fritidsforskare. Passade då på att segla över Atlanten. Efter ½ år i Karibien var jag tillbaka och fick tips om att Pool sökte copy. Utan att veta något alls om byrån träffade jag VD:n Hanna och insåg att vi hade exakt samma syn på reklam. Att engagera människor. Den drivkraften och ett härligt gäng gör att det är kul att gå till Pool, även en måndag morgon.

Reklamår: 9 varav 4 på Pool
Kunder: Gröna Lund, Globenarenorna, Hertz
På gång: Blir snart mamma!
Säg aldrig: Du som är så kreativ kan väl…
Mer info hittar du på Google: Jenny Åberg Hüttner



Magnus Jakobsson

Tidigare arbetsplatser: Dallas STHLM, St Luke´s (London, Stockholm), Starring, Vice Magazine, Saatchi & Saatchi.
Nuvarande arbetsplats: DDB Stockholm.
Arbetar främst med: McDonald´s, Volkswagen och Försvarsmakten.
Främsta drivkraft: Att försöka ta fram reklam som är genuint nyskapande och överraskande.
Förebilder i branschen: Tony Granger och David Droga.
Förebilder utanför branschen: David Cross och Gavin McInnes.
Kul kuriosa: Äger samtliga guldäggsböcker och har Luke Sullivans autograf.



Ulrika Kukulska

Är: Stockholmare sedan 20 år, norrlänning i hjärtat.
Var: Student på Lärarhögskolan när en retorikuppgift var att göra reklam för hundmat. Plötsligt vaknade ett helt nytt kall.
Blir: Barnsligt lycklig av bra reklam. Särskilt av smarta rubriker och snygga formuleringar. Slutar aldrig att fascineras över språkets förmåga att påverka och beröra.
Jobbar: På Grand sedan 2 år tillbaka, med Triss som största kund.
Hamnade här av en ren slump; de ringde först och försökte locka över min man. Han tackade nej, men min fru kanske är intresserad? Och det var, som man säger, kärlek vid första ögonkastet.



Olle Nordell

Namn: Olle Nordell. Byrå: ANR BBDO. Bachelor of Science, Summa cum laude, Delta Mu Delta. Började skriva. Först finansiella texter, sen allt bredare. Har varit på bland annat Stenström, Abby Norm och nu alltså ANR. Skitkul. Man får åka till Göteborg ibland. Har sedan ett år jobbat mycket med Folksam. Man får åka till Skanstull ibland. Läser Krakauer, Irving och Hemingway. Bott i Kenya, USA, Frankrike och Mora. Pratar swahili, amerikanska, franska och dalmål. (Ok, 3 av 4). (Ok, 2,5 av 4). Min hund är 6 år. Breakade i videon ”I need some fine wine and you, you need to be nicer”, regi Jakob Ström: http://www.youtube.com/watch?v=8HbaUMNdpLw .

Ola Obrant Andreasson
Min kompis pappa, Christer Strandberg, var AD. Jag verkligen älskade att vara hemma hos dem i Landskrona. Dels för att de hade det så snyggt, dels för att det fanns en massa böcker om reklam där. Jag satt i deras gröna soffor och förundrades över världens bästa kampanjer. Så. När jag efter fyra år på universitetet var färdig byråkrat (pol mag) kände jag att jag ville prova att göra någonting inom reklamen. Det blev Berghs och sedan blev det Blanking i Malmö. Där träffade jag AD:n Christian Barrett. Han är riktigt, riktigt duktig. När Blanking gick i konkurs startade Christian och jag år 2003 The Fan Club. I dag är vi drygt 20 personer och jag är dessutom stolt gudfar till Henning, Christer Strandbergs sonson.

Fredrik Olsson

Fredrik Olsson driver gerillabyrån Miami. En låda som startades för drygt fem år sedan av två copywriters som älskade reklam, men som hade fått nog av både sina jobb och branschen. Han går till jobbet varje dag med förhoppningen att få göra något riktigt bra för ovanlighetens skull. Han är inte speciellt nöjd och planerar inte heller att bli det. I portföljen trängs exempelvis Volvo, Ikea, BDO, Stena (Line och Metall) Moderaterna och Kläppen. Fredrik tycker att många företag skulle vänta med att göra reklam tills de har tagit reda på vad de säljer och till vem. Det skulle ge bättre reklam, gladare konsumenter och mer pengar till annonsören. Och färre reklam-nej-tack-skyltar. Om Fredrik själv fick välja skulle han ägna sina dagar åt att köra brittiskt, dricka skottskt och skjuta hagel.

Patrik Spång
Det var på en leverantörsfest i en lagerlokal någonstans. Tror de firade midsommar, fast det var december. Reklambranschen är för rolig, tror jag att jag tänkte. Var inte van vid fester med bjudsprit. Fyra år som undersköterska och mentalskötare på Lillhagen hade danat mig ganska rejält. Alla var där. Thomas Andersson från p2, Stefan Kavsjö från Motor, någon Eklindare och inte minst – Fredrik Jerlov. Som vanligt i Blazer, jeans och cowboy-boots.
– Kan du ta en kula för en rubrik!
Så sa han, Mr. Jerlov. Så jag började som kreatör (med rätt att skriva) på Jerlov & Company. Idag är jag kreativ chef (fortfarande med rätt att skriva) och arbetar med allt från Västtrafik och Volvia till Hans Andresson Group.



David Orlic

För tio år sedan jag började på Burger King. Nu jag är på Garbergs, men jobb är ungefär densamma. Mina kunder mycket trevliga: Dagnes Nyheter, Södra Cell, Nonsmoking Genration, Skandia, Compricer, Stockholms Jazzfest, och Akademibokhandel. Intresse? Läsa Era fina svenska författare! och Lotto med Joker. Det är mycket stor ära för mig att tycka reklam på denna blogg: jag har också blogg där samlar mina tankar: theholybible.tumblr.com



Anna Qvennerstedt

Jag är copywriter på Forsman & Bodenfors. Det har jag varit sen hösten 2004, innan dess var jag i många år på en byrå som hette TBWA och som jag var med och startade våren 1997. Dessförinnan jobbade jag på Garbergs. Som de flesta copywriters i det här landet har jag gått på Berghs copylinje. Jag gick ut 1994.
Jag har egentligen aldrig jobbat med konsumtionsvaror som chips eller läsk eller skor eller tvättmedel. Däremot har jag jobbat mycket med t ex BRIS, Alkoholkommittén, Apoteket, IQ, Flicka och Sveriges Radio – uppdrag där det helt eller delvis finns något slags samhällsansvar. Just nu jobbar jag med Volvo, IQ och Apoteket. Det är kul. Och lite stressigt.



Daniel Vaccino
(copywriter trots allt)
2002 höll jag just på att få klart min C-uppsats, en arg liten skrift vid namn ”Etik i reklamen?”, då jag blev hoptussad med reklammannen Björn Ericstam för en intervju. Tanken var att jag skulle ställa aviga frågor. Och att intervjun skulle verifiera min vetenskapliga tes: att alla som jobbar med reklam måste vara dumma i huvudet. Ja, jag skulle helt enkelt ställa branschen mot väggen. 3 timmar senare ville jag inget hellre än att bli del av den. Och idag, 6 år längre ner längs vägen, tycker jag inte bara att reklam är
ett av de roligaste yrkena man kan ha, men också ett av de viktigaste. I skrivande stund jobbar jag på SWE. Framför allt med Fastighetsbyrån och Eurocard.



Patrick Westerberg

Jag var tillsammans med en tjej som gick på Beckmans och skulle bli AD. Hon rekommenderade mig att söka Berghs copylinje. Okej sa jag. Drygt tio år senare har jag arbetat på nästan lika många byråer, från Gävle till Helsingborg. Ibland har det varit spännande och massor av kul arbete, ibland trist och inget arbete alls. Det som driver mig är någon slags tillfredsställelse i att hitta reklamlösningar och givetvis se dem publicerade. I flera år har jag arbetat på Morkman med Peugeot som kund. Men sedan en kort tid tillbaka syns jag mest på BerntzonBylund. I vilket fall så har jag hunnit samla på mig en del erfarenheter och åsikter. Det ska bli roligt att få användning för dem.