Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

DDB Stockholm säljer Golf med onomatopoetiska ord

Volkswagen Golf R32 är en liten värsting, en extrem sportbil som sålt över allas förväntningar. Den första generationen lanserades redan 2002. Nu kommer en finslipad variant. Och en gasad annons. Våldsamt prisbelönta DDB Stockholm har gjort annonsen. Magnus Jakobsson har skrivit texten. Han förklarar: ”Extrema sportbilar brukar alltför ofta beskrivas in i minsta detalj i långa, ofta trista, malande brödtexter om motorprestanda. Vi valde att istället att skriva om dessa brödmaraton till lika långa stycken “motorljud”, som ju är essensen av det bilen står för.”

Magnus berättar att han hämtat inspiration från onomatopoetikens mästare, Don Martin, som levererade tonvis med ljudhärmande ord i serietidningen MAD.

Copyn
Rubriken: Braoom, da ka da ka da ka.

Brum brum brum, dakadakadaka. Dum di di di dum, di di dakadakadaka. Graom, graom, graooom.

(Klicka på bilden för att läsa hela texten.)

Korta reflektioner
Å ena sidan: Jag skrattar till; det här är en lekfull annons som fångar det barnsligt roliga med en sportbil. Det är oväntat och överraskande. Den bryter mönstret. Det är text, men ändå inte.

Å andra sidan: Här finns ingenting att fördjupa sig i, ingenting att ta ställning till. Och därför tappar åtminstone jag intresset ganska snabbt (innan jag ens fått reda på vilken bilmodell det hela handlar om). Tyvärr. Kanske är jag inte tillräckligt biltokig och säkert inte i målgruppen heller, men jag har svårt att begripa varför bilen låter så fruktansvärt (brak, braak, braak, braak). Sammantaget: en lekfull annons som ger en känsla, ett skratt, men inte mer.

Nu har du ordet. Vad säger du?



17 svar till “DDB Stockholm säljer Golf med onomatopoetiska ord”

  1. lord Fredruk skriver:

    Jag gillar idén. Och inte. Både avsändare och produkt är såpass välbekanta att inga överord behövs. Den snubblar tyvärr på mållinjen. Jag är bara intresserad av hur många hästar som ingår. Att bilen är kul att köra får nog räknas som ett tröskelkrav.

  2. Karl skriver:

    Kul annons. Att navelskåda den är meningslöst, eftersom det bara är just en bra och rolig idé. Och det ska ju förmodligen inte vara mer än så.

  3. Fredo skriver:

    Jag får känslan av en motor som knackar och det är ju mindre bra och inte meningen. Man brukar säga att en motor spinner som en katt och det gäller ju den här i allra högsta grad. Därför är inte den så kallade texten bra och är inte relevant för modellen. Byt ut modellen mot en Saab 94 med tvåtaktsmotor och du är hemma.

    Tyvärr. Jag gillar ju Magnus grejer annars.

  4. Ullis skriver:

    Tycker inte det spelar så stor roll hur det ”låter” i texten, eftersom man vet att det är en kul annons för en sportbil. Just det att det ÄR en annons gör det för otroligt att man skulle vilja promota ett ”dåligt” motorljud. Rolig annons, tycker jag.

  5. jonas skriver:

    varför 3 kolumner? man förstår ganska snart hur fortsättningen av annonsen ser ut. hade det inte räckt med lite mindre ord? :)

    känns som dom gillat sin idé lite väl mycket.

  6. Fredrik skriver:

    Hahaha. Kul!

  7. P.N. skriver:

    Det hade inte förstört helheten om det sista lilla stycket skulle innehålla lite ”riktig” info, för att knyta ihop.. Annars gillar jag den skarpt!

  8. P skriver:

    Jag tror inte att folk känner till R32an tillräckligt bra för att den ska gå hem. Men å andra sidan, vad fan vet jag.

  9. Fredrik R skriver:

    En del väldigt korta meningar, men samtidigt innehåller texten långa ord som ”draamdramdram”. Vad ligger LIX-värdet på, Mattias?

  10. Per T skriver:

    Huh? Hahaha. Fniss. Hmmm … hm hm hm … zzz … zzzzz. sprchh

  11. Emil skriver:

    jag säger att din rubrik borde varit ”DDB Stockholm säljer Golf med onomatopoesi”.

  12. åke. skriver:

    Jäklars vad synd! Jag tror att jag – nästan i alla fall – hade älskat annonsen om skämtet hade fått stanna vid rubben. Och om brödet fått vara en välskriven och resonerande text om… ja, vad fan det nu är såna där annonser brukar handla om. (Hatar i och för sig all sån där kamaxelonani, vridmoment och annan småpojksromantik, men det finns ju tydligen folk som går på sånt. Fortfarande.) Nu känns det tyvärr mest som en pastisch på något som Björn Schumacher skrev för Comvik (tror jag det var) för typ 10, 15 år sen.

  13. hans A skriver:

    Jag skrattade. Kul och avväpnande.

  14. Hasse Carlsson skriver:

    Hm, kul idé men når mig inte riktigt.

    Hade varit roligt om nästa annons berättar om kundernas ljud när de provkörde.

  15. Johan Börjesson skriver:

    Jag gillar den här annonsen. Men kanske beror det på att jag inte är copywriter.

    Ljudet av råmande motorer och pysande luftventiler får mig att öppna plånboken, jag gissar det är så DDB har tänkt.

    De borde dock valt en fräsigare packshot.

  16. Peter Klave skriver:

    Jag är copywriter och älskar annonsen. Skärskåda den leder nog ingen vart, som tidigare kommentar varit inne på. Det är som det är, motorljud, vem vet hur man skriver dem? Ingen. Dom sätter standarden här.

  17. Ab skriver:

    Kul annons. En del släktskap med Ogilvys annonser för FHM.

Kommentera